Bofa går to skridt frem, et tilbage

Bofa går to skridt frem, et tilbage
Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 20. februar 2025 • 19:00
Af:
Jens Peter Müller
Svaneke
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 20. februar 2025 • 19:00

Bofa fik affaldscontainer til tiden, det samme gjorde bilerne.

Det var lidt ærgerligt, at der ikke var tre kamre i bilerne og containerne, som der er i København.

De nye container er af dårlig plastikkvalitet, når man åbner låget, så løber vandet ned i containeren.

De burde være lavet af bornholmsk genbrugsplast - mon ikke der er en fabrik i Danmark, der kan lave dem?

Har vi fem sorteringer og to blandinger?

Jeg kan ikke forstå, at vi skal blande metal og glas i samme container.

Man kan sætte en flaskekube op ved miljøstationerne - ligesom ved supermarkederne. Vedrørene madaffald har vi en kompostbeholder stående i haven. Det tager to år at fylde den, og vi får god gødning, som bruges i haven. En gang i 80erne fik de, der ville i Allinge-Gudhjem kommune en kompostbeholder og 150 kroner i affaldsrabat om året. Det blev udbredt på hele øen.

Jeg har i 30-40 år sorteret blød plastikfolie i gennemsigtige poser og afleveret dem på containerpladsen.

Kan man ikke lægge dem i pap og papir-containeren? De bliver jo sorteret af Bofas anlæg.

Mad og plastkartoner - det kan ikke gøres bedre?

Pap og papir er vel to forskellige ting. Det er der vel en god salgspris på?!

Miljøen, 215 Elmevej:

En dag kom der brev om, at der ville være noget larm. Der skulle være en miljØ!

Vi beboere talte sammen og foreslog et alternativt sted, hvor der blev sat container op, men det kunne ikke være der, da det var en redningsvej. Vi ville gerne have indflydelse på Øen. Vi inviterede Bofa-medarbejdere til et møde, og der kom et svar, hvor Bofa ville vende tilbage inden for tre uger.

Så blev der lavet en planflade på cirka 20-25 kvadratmeter - pæn, men passer ikke ind i miljøet.

Så kom containerne. De blev taget i brug, men hver gang det blæser, så ryger de ud over kanten, og vi beboere måtte samle container og affald op.

En dag kom en kassebil, der skulle hente containerne. Han fik de to første op på ladet fra den nye miljØ. Det viste sig, at det var container fra redningsvejen, som han skulle hente.

Jeg fik også taget mine container med. Super. Så blev der ryddet lidt op.

Plads til forbedring inden påske

Vi har mange problemer med blæsten.

Der bør laves et pænt og miljøvenligt hegn. Vi håber, at Bofa vil mødes med os, da det er os, der bor og lever med affalds-øen. Indtil nu har jeg tre gange samlet svenske plastposer op i pap/papir-containerne - affald, der skulle have været i restaffald.

Lige nu har vi en pap/papir-container, hvor der er hældt en spand med affald/flasker i en pap/papir-container. Den har stået der i nogle uger nu, og vi har mailet, men får svar om tre uger?

Har Bofa/BRK ikke en mand, der kører rundt og tjekker øerne og kigger i containerne et par gange om ugen? Der mangler en tavle med affaldssorteringen på tysk, engelsk, fransk, polsk, svensk og norsk.

For autocampere bør der laves et par steder, hvor de kan tømme tanken og komme af med deres sorterede affald.

Man kan lave en affaldsafgift på 10 euro, som Bornholmstrafikken opkræver med billetten med webadresse på, hvor og hvordan de bør opføre sig, på det sprog, som deres nummerplade er. Pengene kan bruges til faciliteter til autocampere.

Bofa bør bruge tiden til påsken til at få styr på affaldsøerne, så vi kan få en pæn by for turisterne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT