Bofa-direktør: Slap af, ingen er døde

Bofa-direktør: Slap af, ingen er døde
Det er desværre ikke helt ualmindeligt, at nogle råber og truer vores medarbejdere i telefonen over små ting, skriver Bofa-direktøren. Arkivfoto: Marine Gastineau
SYNSPUNKT | DEBAT | 10. MAJ • 11:00
Af:
Jens Hjul-Nielsen
direktør for Bofa
SYNSPUNKT | DEBAT | 10. MAJ • 11:00

Offentligt ansatte mødes nogle gange af vrede borgere.

Som det nok er de fleste bekendt, fik jeg i sidste uge smidt affald i min have. Det fik Tidende til at spørge mig, om jeg ville skrive lidt om de oplevelser, som vores kolleger møder i hverdagen, når de udfører deres arbejde.

Desværre er det ikke ualmindeligt, at vi, der er ansat på Bofa eller hos nogle af vores entreprenører (for eksempel Meldgaard eller Fugato), oplever utilfredse borgere.

Mange måder

Utilfredsheden kan komme til udtryk på mange måder. Der er nogle, der klager igen og igen over samme sag. Jeg er for eksempel bekendt med en borger, der ikke fik medhold i en sag om adgangsvej og siden har klaget til en række forskellige instanser.

Resultatet har ikke ændret sig, men vedkommende har egenhændigt brugt store administrative ressourcer hos både Bofa, stat og kommune. Ressourcer, der kunne være brugt mere fornuftigt, og som skal betales af alle skatteydere.

Værre end som så

Men det er naturligvis langt værre, når der er tale om truende eller ubehagelig adfærd rettet mod medarbejderne.

Det er desværre ikke helt ualmindeligt, at nogle råber og truer vores medarbejdere i telefonen over små ting - for eksempel hvis de er blevet sprunget over af skraldemanden – med 60.000 spande på Bornholm vil der naturligvis ske en fejl her og der, men det berettiger ikke til uopdragen opførsel overfor medarbejdere, der bare passer deres arbejde. Det skal ingen finde sig i. Derfor har jeg også sagt til mine medarbejdere, at de skal afbryde samtalen med folk, der ikke kan tale ordentligt.

Reelle problemer

Også de virksomheder, der udfører arbejde for Bofa oplever ubehageligheder. Det er kun nogle uger siden, en ukendt person aflæssede affald foran Meldgaards kontor i Rønne, og skraldemændene oplever desværre også konfrontationer, når de blot passer deres arbejde.

Et andet sted i Danmark holdt en gruppe borgere på en villavej sågar en skraldemand og hans bil tilbage og ville ikke lade ham slippe derfra.

Der er kommuner i Danmark, der er begyndt forsøg med kropskameraer på medarbejderne på genbrugspladserne for at sikre sig mod overfald i forbindelse med helt almindelig sortering eller klunsning. Så langt er vi heldigvis ikke kommet her, men vi har haft et enkelt tilfælde, hvor en borger truede med at knække nakken på en kollega, så det er ikke kun et teoretisk problem.

Rethaverisk samfund?

Det er desværre ikke kun os, men alle offentlige ansatte, der mærker en hård tone i omgangen med andre, og det er virkelig trist, for det fører til en dårligere offentlig sektor, dårligere beslutninger og et dårligere samfund. Kort sagt: Alle taber!

Måske har vi som samfund og individer udviklet os i en rethaverisk retning, hvor vi forventer altid at få ret, altid at være i centrum, altid at blive serviceret. Det er i hvert fald den indstilling, vi møder meget i vores arbejde.

På den anden side skal vi også passe på ikke at få malet et for sort billede frem. De fleste bornholmere har heldigvis stadig en tillidsfuld og imødekommende indstilling til det omgivne samfund, og stor tak for det, men der er desværre nogen, til hvem man har lyst til at sige: ”Hey slap af; der er jo ingen, der er døde”, men sådan formulerer vi os ikke.

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT