Biogas er blevet et guldæg

SYNSPUNKT | DEBAT | 10. FEB • 15:30
Af:
Holger Øster Mortensen
Nexø
SYNSPUNKT | DEBAT | 10. FEB • 15:30

Den er ikke grøn!

Takket være eksorbitante statslige tilskud til biogasværker er denne produktionsform blevet yderst eftertragtet hos finansfolk i ind- og udland.

Erhvervsmanden Karsten Buchhave har netop solgt sit selskab BIGADAN til en pengetank på Pall Mall i London. Han er blevet milliardær. Han har nu sat nogle af sine mange penge - statslige penge - i en smågriseproduktion ved Mårslet i Østjylland. Ringen er sluttet.

Tidligere formand for Landbrug & Fødevarer Peter Gæmelke har i årevis været en dynamo for biogas i Danmark. Nu har han trukket sig lidt i baggrunden, men er stadig nestor for biogasproducenterne. Han har selv stadig en større svineproduktion på svinefabrikken der ved Rødding.

Også den meget omtalte landbrugs- og svinekyndige Jørgen Tørnæs har spillet en afgørende rolle i hele biogasmareridtet i Danmark. Han er især interesseret i leverandørernes rolle - gylleleverandører - , og sidder i Biogas Danmarks bestyrelse.

Statsstøtte til skade for klimaet

Statsstøtte til biogas er en slet skjult støtte til klimaskadelig virksomhed - og altså en indirekte landbrugsstøtte.

Før bestemmelsen om statslige tilskud til gylleskodgas blev vedtaget, så gik biogasværker konkurs ad en kant. Biogas består af 60 procent metan og 40 procent CO2. Udslippet af skadelige stoffer til atmosfæren er enorm. Bønderne og deres rådgivere har været smarte og fået sat en svikmølle i gang:

Vi forlanger en masse støttekroner for at kunne producere biogas, og dermed legitimerer vi en svineindustri i Danmark med mindst 30 millioner svin årligt. Danmark er det mest svinetætte land i verden - det er blevet en svøbe for os alle.

Regnskabet

Når man kigger hele gas- og svineregnskabet efter med en tættekam, så viser det sig, at man putter mere IND i maskinen, end man får UD.

Der gåes over åen efter vand. Man ser hele tiden de meget store tankvogne til gylletransport - ofte har disse en totalvægt på 60 tons - transportere gylle fra gylletanke til et biogasværk. Det hele skal jo også køres tilbage til de respektive gylletanke.

Siden pumpes og køres endnu en gang med tunge gyllevogne ud på markerne. Det er en skrue uden ende. De tunge gyllelastbiler og gyllevogne belaster vores asfaltveje mange, mange gange mere end personbiler, men betaler langt mindre i vægtafgift etc.

Import

For at opretholde den ekstreme danske svineproduktion er man nødsaget til at importere ekstra protein fra tredjeverdenslande. Der hentes årligt næsten 2 millioner tons soja i Sydamerika.

Det er ødelæggende for store landområder i sydamerikanske lande og en hel unødvendig transport af protein, som i stedet kunne bruges som menneskeføde. En svineavler bruger 4-6 kilo planteprotein for at producere 1 kilo svinekød. Det er galimathias.

Der tegner sig et billede af en biogasproduktion i Danmark, der leder tankerne hen på århundredets største bluffnummer. Denne gavebod til biogaselskere fortsætter helt til 2030-32. Nogle dyre slipsedrenge har fundet en lottokupon, der giver gevinst hver gang.

Biogas er ikke en del af den grønne omstilling.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT