Bedre og sammen

Bedre og sammen
Ingrid Jørgensen er en af kandidaterne for Socialdemokratiet til det kommende kommunalvalg. Foto: Joan Øhrstrøm
KOMMENTAR | DEBAT | 1. APR • 05:30
Af:
Ingrid Jørgensen
kandidat for Socialdemokratiet
KOMMENTAR | DEBAT | 1. APR • 05:30

Det vil jeg som kandidat til kv25.

Jeg er stolt over at stå på Socialdemokratiets liste til kommunalvalget på Bornholm.

Det er både en ære og et ansvar, som jeg tager dybt alvorligt. Jeg stiller op, fordi jeg vil være med til at forme fremtidens Bornholm – med omtanke, ordentlighed og fællesskab som pejlemærker.

Ny retning

Jeg er født og opvokset på Bornholm, og jeg ved om nogen, hvad vores ø kan. Vi har stærke fællesskaber, stolthed, natur og kultur, der inspirerer. Men jeg ved også, at Bornholm er sårbar. Vi står med store udfordringer – en skrøbelig demografi, økonomiske benspænd og alt for mange børn og unge, som ikke trives. Det skal vi tage alvorligt.

Vi skylder de næste generationer at sætte en ny retning.

Jeg har arbejdet med og for mennesker i mere end 30 år – både i kommunalt regi og de seneste 10 år som leder af Kvindekrisecenteret på Bornholm.

Jeg ved, hvordan velfærd ser ud indefra - både når det handler om ledelse, faglighed og menneskelige skæbner.

Med min viden om innovation og vækst kan jeg også bidrage til at udvikle nye løsninger – socialt og økonomisk.

Styrket samarbejde med frivillige

Én af de ting, som jeg vil arbejde for, er en styrkelse af samarbejdet med frivillige.

Det har jeg set værdien af i mit daglige arbejde, hvor frivillighed og faglighed går hånd i hånd og løfter kvaliteten til glæde for de voldsudsatte kvinder og børn.

Det potentiale skal vi udvikle for øen – sammen.

Forebyggelse fremfor anbringelse.

Vi skal blive bedre til at tænke forebyggelse før anbringelse og arbejde for en langsigtet økonomi, hvor vi investerer i mennesker frem for at brandslukke problemer - det skaber mistrivsel på flere niveauer.

Et konkret forslag, som jeg vil arbejde for, er, at flere børn og unge, som i dag bliver anbragt uden for Bornholm, i stedet får mulighed for at blive anbragt her på øen. Det er ikke kun økonomisk ansvarligt – det er først og fremmest menneskeligt rigtigt.

Forskningen viser, at anbringelser tæt på eget netværk og miljø har langt bedre effekt, så hvorfor ikke praktisere det?

For højt sygefravær

Vi skal tage bedre hånd om de, der hver dag går på arbejde i vores kommune.

Alt for mange rammes af sygdom – det er ikke godt nok. Det er en alvorlig advarsel. Vi skal skabe arbejdspladser, hvor man både trives og udvikles – det handler om arbejdsmiljø, anerkendelse og tillid.

Værdigt ældre liv

Vi skal tage godt hånd om de ældre og sikre en ældrepleje med værdighed og nærvær.

Ældre skal mødes med tid, respekt og tryghed – ikke standardpakker og stopure. Vi skal bruge ressourcerne klogere, og vi skal lytte til både borgere og medarbejdere, når vi skaber fremtidens ældrepleje.

Et stærkt erhvervsliv

Et stærkt erhvervsliv er fundamentet under det hele. Uden arbejdspladser, investeringer og virkelyst får vi ikke den udvikling, som Bornholm har brug for.

Derfor skal vi styrke samarbejdet med øens virksomheder og gøre det lettere at være iværksætter og arbejdsgiver. Vi skal tænke vækst med ansvar – og sikre, at vores unge også ser en fremtid på øen.

Vision som måske kommende kommunalpolitiker,

Som kandidat vil jeg stå for ordentlighed – både internt i partiet og i kommunalbestyrelsens arbejde på tværs.

Vi skal arbejde sammen om det fælles mål - Bornholm!

Jeg tror på, at man kommer længst med dialog, åbenhed og respekt. Politik er ikke et spil – det handler om mennesker og vores fælles hverdag.

Hvis jeg bliver valgt, så glæder jeg mig oprigtigt til at arbejde for Bornholm – for vores børn og unge, vores ældre, vores erhvervsliv og vores fællesskaber.

Har du noget på hjerte, så er du altid velkommen til at kontakte mig. Jeg vil gerne lytte – og handle.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT