BATs nye køreplan er en ommer

BATs nye køreplan er en ommer
Skribenten minder om vigtigheden af, at køreplanerne passer med tiderne på Campus. Foto: William Sonne Kaalø
KOMMENTAR | DEBAT | 10. APR • 05:30
Af:
Kasper A Eriksen
KOMMENTAR | DEBAT | 10. APR • 05:30

Et konkret forslag.

BATs vigtigste opgave burde være at få øens skoleelever frem til tiden. BAT’s nye køreplan fejler fælt med hensyn til at få gymnasieeleverne frem til Campus til første modul.

Allinge - Campus

Jeg kører selv dagligt i bus mellem Campus og Allinge, så jeg kender den nordlige del af busnettet.

Jeg ved, at der også er problemer for elever andre steder på øen.

På nordlandet ville man kunne forbedre elevtransporten væsentligt, hvis ikke BAT insisterede på at køre en tom bus til Hammershus klokken 7.36 om morgenen. I min optik er det en fejlagtig prioritering af turistindustrien.

Sådan kan BAT eventuelt køre i skoleferierne, men ikke når der er brug for bussen til at transportere elever i skole. Den tomme bus til Hammershus burde vende om på busvendepladsen i Allinge og dermed ankomme 15 minutter tidligere til Rønne.

Hvorfor ikke?

Herved vil det være muligt for bussen at ankomme til Campus inden eleverne skal møde til første modul i stedet for som nu at stoppe ude ved slagteriet på Haslevej klokken 8:36 - seks minutter efter, at eleverne skal møde til første modul.

Så hvorfor ikke lade bussen vende om i Allinge, så eleverne i Rø, Klemensker og Nyker kan møde til tiden? Eleverne fra Sandvig kan tage en anden busrute fem minutter senere og nå frem til Campus til tiden. Køreplanen lader nemlig busruterne til Rønne køre lige efter hinanden i hele Allinge-Sandvig.

Ikke eneste problem

Ovenstående er ikke det eneste problem med den nye køreplan, men et problem jeg kunne nødløse med mit kendskab til køreplanen.

Elever andre steder på øen har også problemer, og hvis eleverne først skal møde til andet modul. så er transporten for en del elever også udfordret.

Høringsprocessen

Processen frem mod den nye køreplan har åbenlyst været helt umuligt tilrettelagt fra BATs side.

De har ikke har kunnet gennemføre en trafiktælling. De har helt åbenlyst valgt ikke at inddrage deres egne chaufførers store viden om passagertal, rutenettet og kritiske punkter og så videre i udarbejdelsen af de nye ruter og køreplaner. Hvis de havde, så ville chaufførerne have sagt, at man ikke kunne fjerne den gamle rute 2, der ankom til Campus lige før 8.30 uden at lave et alternativ, da det var en meget benyttet ankomst. Men den viden ignorerede ledelsen.

Da de nye køreplaner skulle i høring hos ”brugerne”, så indkaldte BAT til et møde, hvor de holdt en fremlæggelse. Her præsenterede de køreplanerne scrollet op og ned på en skærm uden at udlevere køreplanerne til deltagerne. Det er ikke en reel brugerhøring, som Enhedslisten også fremhævede ved det kommunalbestyrelsesmøde, hvor køreplanerne officielt skulle godkendes. Enhedslisten fremførte også det underlige i BATs valg med lade at to busser køre lige efter hinanden til Sandvig, inden de sammen med Jonna Nielsen - som de eneste - stemte imod det makværk, som den nye køreplan repræsenterer.

Hvordan kunne kommunalbestyrelsen dog godkende sådan et makværk?

Fremadrettet

Denne køreplans helt fundamentale mangler, når det gælder elevtransport viser, at BATs ledelse fremadrettet skal inddrage chaufførerne og deres viden om passagertal og hvad der er muligt og vigtigt, når de laver en ny køreplan.

En ordentlig brugerhøring skal gennemføres, og så skal BATs ledelse være lyttende og lydhøre for input igennem hele processen.

De kunne starte med at implementere ovenstående nødændring lige efter påske.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT