I strategiplanen står: BAT er øens grønne trafikselskab med en mobilitetsplan, der sikrer grøn transport til skole, uddannelse, arbejde, fritids- og kulturaktiviteter. Den del af planen opfylder BAT. Bortset fra at det skal være grønt. Det kræver, at vi går fra diesel til emissionsfri kørsel. Her tales der primært om el. Der ankommer fire elbusser primo 2024. To bybusser på otte meter og to rutebusser på 12 meter. Så på det punkt er BAT godt i gang.
Økonomien bremser lidt op i hastigheden, for implementeringen af de resterende elbusser. Strategien er den samme, tempoet er bare sat ned. Det giver rigtig god mening at fastholde strategien og sætte tempoet ned. Således belaster vi ikke økonomien mere end højst nødvendigt. På et tidspunkt skal de eksisterende busser skiftes til elbusser. Om disse skal leases eller købes, er en BRK/politisk beslutning. Indkøbsprisen for en elbus kontra diesel er cirka dobbelt op. Økonomien over tid er billigere med el. Holdt op imod klima og CO2-værdien er der ikke så meget at drøfte her.
Billetsystemet
Strategiplanen forholder sig også til billetsystem. BAT’s billetsystem er forældet og slidt ned. Billetmaskinerne udgik af produktion i 1989, og BAT har støvsuget markedet over tid. Der findes kun de billetmaskiner, der er i BAT-busserne i dag. Derfor er det absolut nu, der tages stilling til nyt billetsystem. Rejsekort er oplagt. Udover at være brugervenligt er det et system, der gælder i hele landet. Turister, som kommer til øen, er noget forundrede over, at man ikke kan benytte rejsekort. Hvilket giver udfordringer for chaufføren, som kun kan henvise til den eksisterende app eller kontant betaling.
Politikerne prøver nye veje i forsøget på at spare penge. Derfor er der reduktion i kørsel. Natbussen søndag til torsdag er sparet væk. Giver det mening, man ved det ikke. BAT mangler data. Det er ikke muligt ud fra det materiale, BAT har til rådighed, at få en valid passagertælling. Man ved, hvor mange der kører med bussen pr. år, men ikke hvornår de kører, hvor de kører, og hvornår de står på og af. Der arbejdes lidt i blinde, når der reduceres i køreplanen. Men med krav om økonomiforbedringer har BAT pligt til at komme med forslag til budgetplanen. Spareforslag, som tager udgangspunkt i, hvor man mener, det gør mindst ondt.