Uret tikker på havnen

Uret tikker på havnen
Lars sidder i bestyrelsen for saunaen, og torsdag var han en tur i vandet. Han står frysende på molen og fortæller, at oktoberstormen rev nogle strømkabler over, så varmen og lyset i saunaen forsvandt. Det problem blev dog hurtigt løst, uden hjælp fra kommunen. Sammen med resten af bestyrelsen tog Lars sagen i egen hånd og trak et nødkabel ud til saunaen, som igen er fuldt funktionsdygtig.
NYHED | ABONNENT | 23. FEB 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
23. FEB 2024 • 05:30

Mandag får de havne, der blev hårdest ramt af stormfloden i oktober, besøg af Hans Christian Smidt, formand for Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer. Både kommunen og havneforeningen i Sandvig håber, at besøget udmunder i støtte til istandsættelse af Bornholms nedslidte granithavne.

Sandvig Havn har været lukket siden november, og den lokale havneforening frygter nu, at havnen ikke vil blive genåbnet før sæsonen. Havnen er i en sørgelig forfatning efter stormfloden, indsejlingen og selve havnebassinet er delvist – men kun delvist – blokeret af tonstunge sten, og den del af forkastningen, hvor saunaen er placeret, er skadet i en grad, så det yderste stykke er i fare for at knække helt af.

Jordan Kaczmarek, anlægskoordinator i Bornholms Regionskommunes havnegruppe, fortalte mandag til TV2 Bornholm, at man prioriterer at klargøre Allinge Havn, så den er klar til Folkemødet i juni, og at han ikke kan oplyse, hvornår turen kommer til Sandvig Havn. Han sagde desuden, at havnen er lukket af sikkerhedsmæssige årsager.

Men i den lokale havneforening lurer frustrationerne.

– Det er fint, at de prioriterer, siger Kim Klausen, formand for havneforeningen i Sandvig.

– De er bare ikke kommet i gang endnu. Jeg forstår ikke hvorfor.


Svært men ikke umuligt

Havneforeningsformanden mener, at det er ved at være sidste udkald, hvis havnen i Sandvig skal nå at blive klar til at genåbne inden sæsonen.

– Uret tikker, siger Kim Klausen.

Han fortæller, at Sandvig Havn blev lukket efter stormen, fordi noget af bolværket i inderhavnen er gået i stykker. Derudover bragte bølgerne en masse grus og sten ind i både inder- og yderhavn, og en fenderliste er faldet af, så boltene stikker ud. Derudover er strømtilførslen til sauna og havnebelysning gået i stykker.

Det mest presserende er fenderlisten og de rustne bolte, der stikker ud langs molen.

– De skal enten skæres af eller repareres. Og så skal der laves en kørevej, siger Kim Klausen og peger på ydersiden af forkastningen, inde ved kysten.

– Så de kan komme ud med en stor kran og grabbe gruset op fra inderhavnen fra den anden side af molen. Det skal gøres alligevel, når de skal ud og reparere forkastningen, så det er bare om at komme i gang, siger Kim Klausen.


En vigtig del af kulturarven

Det lyder ikke helt nemt og heller ikke helt billigt. Men måske er der håb for Sandvig, for i starten af næste uge kommer forhenværende transportminister, nuværende udvalgsformand i Folketinget, Hans Christian Smidt, til Bornholm, blandt andet for at kigge på de bornholmske havne. Hans Christian Schmidt er nu formand for Udvalget for Landdistrikter og Øer, og han har nogle puljemidler, som kommunens direktør Lillian Rasch Madsen meget gerne vil have del i. Hun vil derfor forsøge at dreje udvalgsformandens opmærksomhed over på havnene, når han besøger Bornholm på mandag.

– For det er dér, vi har det største problem, fastslår hun.

I perioden 2011-2016 fik Bornholm ifølge Lillian Rasch Madsen 171 millioner fra staten til vedligehold af lufthavnen, veje og cykelstier, men også til istandsættelse af Hammer Havn og Hasle Havn. Nu er håbet, at man kan fremvise formanden for Udvalget for Landdistrikter og Øer de mange ødelæggelser i de gamle havne på østsiden af øen.

– Vi tager ham en tur rundt, og jeg ved, at vi kommer forbi Allinge havn, så det vil da være nærliggende at tage ham forbi Sandvig også. Det handler om at sige til ham, at her kunne vi godt bruge nogle midler, fordi vores granithavne er en meget vigtig del af den bornholmske kulturarv, siger Lillian Rasch Madsen.

Direktøren for Bornholms Regionskommune kan dog ikke love en genåbning af Sandvig Havn på denne side af sommerferien, og det bekymrer havneforeningens formand. Kim Klausen er ikke glad for tanken om at springe en sæson over.

– Det er i virkeligheden så lidt, der skal laves, for at den kan genåbne. Der kan sejles ind i havnen, man kan lægge til kaj. Der skal bare ryddes op.

Kim Klausen minder i den forbindelse om, at de aldersrelaterede problemer i Sandvig Havn allerede begyndte at blive alvorlige for fem år siden.

– Det hele startede med en storm i 2019, hvor der kom store huller på ydersiden af molen, siger han.

Ødelæggelserne blev ifølge havneforeningsformandens oplysninger delvist dækket af kommunens forsikring, mens den kommunale selvrisiko skulle dække resten.

Skaderne blev imidlertid aldrig udbedret, og dette forhold har ifølge Kim Klausen bidraget til, at forkastningen havde sværere ved at modstå bølgerne under oktoberstormen i 2023.


Sandvig Havn er mit hjerteblod

Den historie kan Lillian Rasch Madsen ikke kommentere, men det tager hende ikke lang tid at tegne et overordnet billede af havnesituationen på Bornholm.

– Alle vores gamle granithavne er i vildt dårlig forfatning, og havnen i Sandvig har det ikke værre end andre, siger hun indledningsvist.

Det skyldes altså ikke manglende vilje fra kommunens side, at Sandvig Havn har været lukket siden november, forsikrer direktøren. Det er udelukkende et spørgsmål om manglende midler.

– Vi ville inderligt gerne have bragt Sandvig op i en stand, så den ikke fik de skader, den fik i oktober. Men det er hele tiden en benhård prioritering, og det var især havnene Allinge, Sandvig og Gudhjem havn, der fik et ordentligt skrald i oktober. Det er altså en samlet vurdering, siger Lillian Rasch Madsen, der til fulde deler den frustration, borgerne føler i Sandvig og de øvrige granithavne på Bornholm.

Lige nu og her maner hun dog til tålmodighed.

– Vi fattes penge. Skadesomfanget efter stormfloden er gjort op til 16 millioner, og her taler vi om nogle havne, som i forvejen havde det dårligt. Det skal helst ikke blive en konkurrence om, hvem der har det værst, siger Lillian Rasch Madsen.

Den er Kim Klausen helt med på.

– Det kan jeg godt forstå. Havnekoordinatoren kæmper en kamp for at få de her havne op at stå. Men jeg brænder for Sandvig Havn, for jeg er løbet hernede, siden jeg var lille dreng. Det er mit hjerteblod.


 




Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT