Thomas Thors om færgekapaciteten: 'Bolden ligger hos Bornholmslinjen'

Thomas Thors om færgekapaciteten: 'Bolden ligger hos Bornholmslinjen'
– Jeg synes simpelthen, vi skal sige, at Bornholmslinjen må gøre alt for at servicere os på bedste måde, siger Thomas Thors. Arkivfoto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 29. MAJ 2021 • 16:49
Af:
Torben Østergaard Møller
| ABONNENT
29. MAJ 2021 • 16:49

TRANSPORT

– Vi har haft problematikken om kapaciteten i sommer oppe at vende i Trafikkontaktrådet, og da har Bornholmslinjen forsikret os om, at man ville kunne klare kapaciteten, altså, at man ville kunne sejle med de passagerer og så videre, som man forventer vil komme.

Sådan siger borgmester Thomas Thors (S), som også er formand i Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm.

Det er i de senere dage i Bornholms Tidende blevet beskrevet, at passagerkapaciteten på Rønne-Ystad-ruten i år er mindre end i 2020, og at den i 2022 vil være mindre end i år. Også godskapaciteten på Rønne-Køge-ruten er udfordret.

Han fortsætter:

– Nu er der tilsyneladende en slags boom, og det, jeg vil sige i den sammenhæng, er, at så må Bornholmslinjen ud fra alene kommercielle årsager kunne vælge at lægge både meget tidlige og meget sene afgange ind i sommersæsonen. Jeg mener faktisk, at bolden ligger hos Bornholmslinjen. Så ved jeg udmærket godt, at der kan være nogle overvejelser om, hvordan det hænger sammen i forhold til, at rederiet har en speciel prisstruktur, men det er åbenbart, at de bør have om ikke andet, så en økonomisk interesse i at få så mange passagerer og så meget gods til Bornholm som overhovedet muligt.

– Det er da også oplagt, at vi skal tage problematikken op i Trafikkontaktrådet, hvor vi har møde i løbet af juni, men allerede nu vil jeg opfordre til, at Bornholmslinjen simpelthen får presset nogle ekstra afgange ind.

Bornholmslinjen har de seneste to år kunnet indsætte en del flere ekstra afgange, end den er forpligtet til, idet pengene er fundet i den pulje, som rederiet på et tidspunkt fik til at indsætte en en ekstra daglig fjerde afgang på Rønne-Ystad-ruten. Omkostningerne til dette viste sig nemlig at blive mindre end antaget, og de midler, der blev i overskud, er gået til disse afgange. Men i år bliver pengene opbrugt, så selv om denne ekstra pulje fortsat vil generere nogle midler, bliver der i 2022 ikke tale om ekstra afgange, der kan bringe passagerkapaciteten på Rønne-Ystad-ruten op på niveau med 2020 og 2021.

Samtidig er også godstransportruten fra Køge til Rønne udfordret, idet der ugentligt er trailere, som må stå over, fordi der simpelthen ikke er plads.

Er det på den baggrund ikke dybest set et problem, der skal løses politisk?

– Det, man kan sige, er jo selvfølgelig, at hvis rederiet kun vil gennemføre det, hvis de får statstilskud til det, så har vi en problematik. Men nu har de jo rent faktisk en rimelig omsætning og vel også et ansvar over for det bornholmske samfund, så jeg synes altså, at bolden ligger hos dem, siger Thomas Thors.

Forpligtelse

Når man er fastboende på Bornholm, kan man i højsæsonen støde ind i problemer med at rejse, når man vil, og dertil kan rejsen om sommeren blive meget dyr, har du en holdning til det?

– Ja, men det, man må sige, det er jo det her med, at der bliver udbudt to procent af billetterne 24 timer inden enhver afgang for at sikre, at der ikke er helt udsolgt lang tid i forvejen.

Men hvem har nerver til at løbe an på det, hvis man pludselig skal noget vigtigt?

– Ja, det er fuldstændig rigtigt, men igen vil jeg mene, at selskabet jo har en forpligtelse over for det bornholmske samfund. De må sørge for, at der er kapacitet nok, og de har altså også over for både os i Trafikkontaktrådet og transportministeren peget på, at kapaciteten vil blive dækket ind.

Hvad synes du om, at når Molslinjen til næste år vil trække Express 1 over at sejle på Kattegat, så forlader den meget omtalte T-foil, som skal stabiliserer færgen i blæsevejr, og som rederiet efter en del pres monterede sidste år, dermed Bornholm, som i stedet får færgen Max uden T-foil?

– Det har jeg faktisk ikke tilstrækkelig indsigt til at vurdere. Jeg synes simpelthen, vi skal sige, at Bornholmslinjen må gøre alt for at servicere os på bedste måde, og i den udstrækning, de ikke mener, der er basis for det, må vi tage problemet op i Trafikkontaktrådet og i sidste instans også prøve at involvere Transportministeriet i det. Men der er jo nok ingen tvivl om, at de rent faktisk juridisk overholder den aftale, der ligger, så vi kan ikke komme og true dem, siger Thomas Thors.

– Det her er et spørgsmål om dels de økonomiske interesser og dels det at vælge at være en passagervenlig institution.