Han fortsætter:
– Nu er der tilsyneladende en slags boom, og det, jeg vil sige i den sammenhæng, er, at så må Bornholmslinjen ud fra alene kommercielle årsager kunne vælge at lægge både meget tidlige og meget sene afgange ind i sommersæsonen. Jeg mener faktisk, at bolden ligger hos Bornholmslinjen. Så ved jeg udmærket godt, at der kan være nogle overvejelser om, hvordan det hænger sammen i forhold til, at rederiet har en speciel prisstruktur, men det er åbenbart, at de bør have om ikke andet, så en økonomisk interesse i at få så mange passagerer og så meget gods til Bornholm som overhovedet muligt.
– Det er da også oplagt, at vi skal tage problematikken op i Trafikkontaktrådet, hvor vi har møde i løbet af juni, men allerede nu vil jeg opfordre til, at Bornholmslinjen simpelthen får presset nogle ekstra afgange ind.
Bornholmslinjen har de seneste to år kunnet indsætte en del flere ekstra afgange, end den er forpligtet til, idet pengene er fundet i den pulje, som rederiet på et tidspunkt fik til at indsætte en en ekstra daglig fjerde afgang på Rønne-Ystad-ruten. Omkostningerne til dette viste sig nemlig at blive mindre end antaget, og de midler, der blev i overskud, er gået til disse afgange. Men i år bliver pengene opbrugt, så selv om denne ekstra pulje fortsat vil generere nogle midler, bliver der i 2022 ikke tale om ekstra afgange, der kan bringe passagerkapaciteten på Rønne-Ystad-ruten op på niveau med 2020 og 2021.