Strander dine julegaver i en containerprop? Her er fire bud

Strander dine julegaver i en containerprop? Her er fire bud
Kan julemanden mon levere gaverne i år? Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
HANDEL | BORNHOLM | ABONNENT | 17. OKT 2021 • 11:30
HANDEL | BORNHOLM | ABONNENT
17. OKT 2021 • 11:30

Blandt andet coronapandemien har fungeret som en prop i det system, som holder verdenshandlen lydefrit flydende, så der har været alarmerende meldinger om varemangel – og måske, oh gys, er julegaverne i fare.

Elias Teis Christensen fra Euronics i Rønne tegner et dystert billede af julehandelen i år. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

Euronics: Det går helt galt

Euronics i Rønne sælger diverse hvidevarer, fjernsyn, elapparater, computere og så videre, og her fremmaner medarbejder Elias Teis Christensen et ganske dystert billede af julehandlen.

– Lige nu ligger det meget fifty-fifty, siger han.

– Der er nogle mærker, hvor vi simpelthen ikke kan få måske en ud af de 50 modeller, de har, men hos andre går det fint nok, det er meget forskelligt. Men umiddelbart tror jeg ikke, det ser særlig godt ud for julehandelen. Det er vigtigt, at folk køber ind tidligt, for der er allerede mange varer, der står som udsolgte på globalt plan. Lige nu er det okay, men når folk for alvor begynder at købe ind op mod jul, tror jeg, det går helt galt.

– Vi har allerede set, at specifikke hvidevarer, computere eller komponenter ikke kan komme hjem, så jeg forestiller mig, det bliver rigtig slemt, når vi får flere kunder ind. Også til Black Friday i slutningen af november.

Har I gjort noget for at forsøge at sikre jer et lager til julehandelen?

– Vores kæde har i hvert fald gjort noget for, at vi kan få varer flere steder fra. Som individuel butik har vi ikke særlig meget lagerplads, men heldigvis har kæden altså gjort en god del.

Så I løbende kan få hentet varer over?

– Ja, det håndterer de meget fint. Vi må tage det i stiv arm, det er, som det er.

Og generelt ser du en problematisk julehandel for dig?

– Ja, jeg forestiller mig, at når vi kommer lidt ind i december eller allerede i slutningen af november, går det helt galt. Der er varer, vi har købt op og har flere stående af, men det er ikke nok, er jeg sikker på, siger Elias Teis Christensen.

Jan Bidstrup fra Din Tøjmand by Jan & Nalle, Rønne, kan mærke, forsyningskæderne er under pres, men synes ikke, der er grund til at være nervøs for ikke at kunne kan finde julegaven til dem, man tænker på. Arkivfoto: Jacob Jepsen

Din tøjmand: Der kan mangle et enkelt stykke tekstil

Jan Bidstrup er indehaver af Din Tøjmand by Jan & Nalle i Rønne og maner til besindelse, når det handler om tøjbranchen i forhold til leverancer ude fra verden, men melder dog også ud, at helt uberørt af situationen er han ikke.

– Det kan da godt være, der er en enkelt striktrøje, der måske misser julehandlen, men set over en bred kam har vi ikke – endnu i hvert fald –hørt, at der skulle blive problemer med tøj. Men vi kan have problemer med leveringerne i den forstand, at kommer tøjet frem den ene eller anden uge? Vi mærker da, at også vores forsyningskæder er under pres.

– De varer, vi har forudbestilt, kommer frem som planlagt, men en udfordring, vi lidt kigger ind i i øjeblikket, er de såkaldte NOS-varer, som leverandøren konstant har på lager for os. NOS står for Never Out of Stock – altså, aldrig udsolgt fra lager – og det er basisprodukter, som vi principielt altid skal kunne få. De er i øjeblikket ikke Never Out of Stock, for der kan godt være nogle leverandører, som for eksempel siger, at hvide skjorter er der et stort pres på i øjeblikket, for der er mange fester, og der bliver ikke produceret nok.

– Så der kan være enkeltstående elementer i vores produktionsled, hvor der normalt ville være dag til dag-levering, men hvor der nu kan gå 14 dage. Og det er da usædvanligt lang tid at vente på en skjorte, men trods alt ikke flere måneder.

Ting vil strande

Så du siger, at I skal nok få varer hjem til julehandlen, men det kan være, at en enkelt varer glipper?

– Lige præcis. Der er ting, der vil strande. Vi har også haft varer, som skulle komme i august, men først kom i september, og sådan kan man også godt frygte lidt, at varer, der måske skulle komme i oktober, først dukker op i november. Så vi er ikke upåvirkede. Forsyningskæderne er pressede, fordi havne har været lukket ned. Dertil kommer, at man frygter, at de voldsomt stigende fragtpriser kan sætte priserne på varer under pres, det meldte supermarkederne for eksempel ud forleden. De frygter prisstigninger. Vi har ikke set det endnu i tøjbranchen, men det kan jo ikke udelukkes.

Hvad skal overskriften til denne artikel være?

– Der skal stå, at der ikke er fare for varemangel i december måned, hvad tøj angår. Der er ingen grund til at være nervøs for, at vi ikke kan finde julegaven til dem, du tænker på.

Men et enkelt stykke tekstil kan mangle?

– Ja, men det er mere noget jeg end kunden vil være opmærksom på. Har jeg normalt for eksempel 70 skjortedesigns på mine hylder, men kun får 68, så oplever du det ikke som kunde, men jeg ved, at der måske var en eller anden smadderflot ternet skjorte, som ikke nåede frem, øvbøv, siger Jan Bidstrup.

Inhouse Bornholm i Nexø har vidt muligt forsøgt at ruste sig til situationen. Arkivfoto: Berit Hvassum

Inhouse Bornholm: Forlænget leveringstid på rigtig mange ting

Jens Erik Rasmussen er sælger i møbelafdelingen i Inhouse Bornholm i Nexø, og han kender godt til problemerne med forsyningskæderne ude i verden.

Til spørgsmålet om det er noget, de kan mærke i butikken, svarer han:

– Det er det. Vi har forlænget leveringstid på rigtig mange ting. Mange af vores producenter mangler råvarer, dele fra underleverandører og så videre.

Hvor meget forlænges leveringstiden?

– Det er meget forskelligt, det kan være fra nogle uger til nogle måneder. Vi har møbler, som har været tre-fire måneder forsinket, fordi man har manglet stumper fra underleverandører, og generelt oplever vi forlænget leveringstid.

Inhouse Bornholm har både en møbel-, en Kop og Kande- og en gardin, solafskærmning, vinyl og tæppe-afdeling, og det er i Kop og Kande-afdelingen, butikken oplever, de problemer, der for tiden ude i verden rapporteres om ikke mindst i forhold til elektronik, når man eksempelvis skal købe en kaffemaskine, en støvsuger eller lignende.

– Jeg ved, at vi her i huset har købt ret godt ind til lager, så umiddelbart tror jeg, vi er ret godt dækket ind. Men det er jo ikke alle julevarer, der er kommet endnu, så det er svært på forhånd at udtale sig om, hvor store problemer, der kan blive, når vi nærmer os julen, siger Jens Erik Rasmussen.

Så der kan måske blive problemer?

– Ja, det kan vi jo godt frygte lidt – at det fra nogle leverandører eller i forhold til nogle varegrupper kan blive svært.

Og også med møbler?

– I Kop og Kande er det typisk varer, vi har på lager og langer over disken, mens møbler er noget folk bestiller, fordi det skal være i en speciel farve og så videre. Det er ordreproduceret.

Så der er måske knap så meget julesalg?

– Ja, det er primært i Kop og Kande, vi ser det, og hvor vi så vidt muligt har forsøgt at ruste os til situationen.

Mærker I de stigende fragtpriser?

– Ja, både dem og stigende råvarepriser.

Slår det igennem i priserne i butikken?

– Ja, i et eller andet omfang. Det er ikke noget, vi har mærket enormt med meget store procenter, men vi får fragttillæg fra leverandører, hvor fragten tidligere var inkluderet i prisen. Ikke enormt voldsomt endnu, men det er da spændende at se, hvor det ender henne, siger Jens Erik Rasmussen og slutter af på en positiv note:

– Vi ser fortrøstningsfuldt frem til julehandlen og glæder os til den.

Expert/Punkt 1, Rønne, skal først til at bestille julesortimentet hjem. Arkivfoto: Allan Rieck

Expert/Punkt 1: Vi får næppe alt frem

Butikken i Rønne har masser af elektroniske varer til salg i form af både computere, tv og diverse maskiner til husholdningen.

– Jeg ved faktisk ikke endnu, hvordan det bliver, siger indehaveren Daniel Schou-Lund i forhold til julen.

– Vi er først lige ved at gå i gang med at få vores juledisponering, som det hedder, på plads. Altså forudbestillingerne til julen, så hvordan det ser ud rent leveringsmæssigt, ved jeg ikke endnu. Men vi er advaret om, at vi skal bestille så meget som muligt, for efterfølgende ved man ikke, om der inden jul kan nå at komme flere sendinger fra de forskellige leverandører. Dét er det spændende spørgsmål. Vi har en masse på vej, men hvornår kan næste sending komme?

Du ved knap nok, om I når at få varerne?

– Vi skal først næste mandag lave den store bestilling til jul, men ellers bestiller vi jo løbende. Derfor ved jeg ikke pt, hvordan det ser ud, det ser jeg først, når vi har lagt ordren og får meldinger om, hvorvidt vi får noget eller ej.

Altså, om varerne kan nå frem?

– Præcis.

Tør du give et bud på, om I får det hele frem?

– Jeg tror ikke, vi får alt frem. Men der er altid noget, der kommer til at hænge i bremsen, siger Daniel Schou-Lund.