Som skibsassistent er det her et lidt bedre job end Molslinjen

Som skibsassistent er det her et lidt bedre job end Molslinjen
Adam Langager er våbenmekaniker på Thetis. Det er fedt, siger den 20-årige skibsassistent fra København.
NYHED | ABONNENT | 6. FEB 2024 • 15:30
NYHED | ABONNENT
6. FEB 2024 • 15:30

Inspektionsskibet Thetis tog tirsdag imod en gruppe elever fra Campus i håb om at vække de unges interesse for Søværnet. Undervejs mødte de våbenmekanikeren Adam.

Thetis er på charmetur til Rønne, og tirsdag formiddag fik 40 kokke-, mekaniker- og smedeelever en rundvisning på det 30 år gamle inspektionsskib.

– Skibet ser måske lidt gammelt ud, men det blev fuldstændig opdateret for otte år siden, siger Henrik Aagaard Koefoed.

Henrik Aagaard Koefoed, i daglig tale NK, er orlogskaptajn og har været næstkommanderende på Thetis siden 1. april 2023.

– Men jeg kender til skibene fra min første stilling, hvor jeg var helt ung kadet og premierløjtnant. Det var i 2006-7, siger den 46-årige orlogskaptajn, der flyttede fra Rønne som 20-årig. Han har gjort tjeneste i Søværnet siden 2001. Undervejs har han været udstationeret for FN og i Afrika, og været chef for mindre enheder som patruljefartøjet Diana, der lægger til i Rønne jævnligt. Derudover har han arbejdet med antipirateri i Søværnets Taktiske Stab (STS), hvor han blandt andet var udstationeret på en amerikansk destroyer i tre måneder i det arabiske hav. Senest har han været chef for ledelsessektionen i Søværnskommandoen i Korsør.

Henrik Aagaard Koefoeds fremtid ligger i Søværnet, men der er mange muligheder i en militær organisation, siger han.

– Det er svært at sige, hvor man ender henne. Jeg har det godt her, hvor jeg er i øjeblikket, jeg lærer rigtig meget i min stilling. Så må vi se, hvad fremtiden bringer. Jeg skal ikke blive ved med at sejle. På et eller andet tidspunkt skal jeg i land og måske have en chefstilling, siger den bornholmske orlogskaptajn.

Fortøjningsdækket er lukket af, fordi Thetis sejler i arktisk farvand. Det duer ikke at alting er frosset til, når man skal fortøje, siger Henrik Aagaard Koefoed, stående ved ankerspillet. Foto: Anette Vestergaard. 

En helikopter i hangaren

I dag skal Henrik Aagaard Koefoed også have besøg af sine forældre, som stadig bor i Rønne. De har ofte besøgt ham, når han lå i havn med Diana, men det er første gang de kommer ombord på inspektionsskibet Thetis.

Thetis sejler normalt i de arktiske farvande og togterne er af seks ugers varighed. Lige præcis det der med familie er ikke noget, man ser hver dag, medgiver NK. Men der står altid en helikopter klar i hangaren, når inspektionsskibet opholder sig i de arktiske farvande.

– Hvis der sker et eller andet som kræver, at man skal hjem til familien, vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at få folk hjem så hurtigt som muligt, siger Henrik Aagaard Koefoed.

Han er udlært kontorfuldmægtig i Udenrigsministeriet og blev derefter uddannet til skibsfører på Søværnets Officersskole. Endelig tog han en master på Forsvarsakademiet.

– Jeg endte i Søværnet ud fra ideen om, at det skulle prøves, og så kunne jeg altid gå videre til noget andet, hvis det ikke føltes interessant eller udfordrende længere. Det punkt er jeg bare aldrig kommet til, fortæller Henrik Aagaard Koefoed, der bor med i Silkeborg kone og tre børn.

Han viser hjemmevant rundt på det lange smalle skib, advarer undervejs mod høje dørtrin og brandalarmer, man kan støde hovedet ind i, og sludrer hjemmevant med kollegerne undervejs.

Eleverne fra Campus Bornholm får deres egen rundvisning med henblik på at vække deres interesse for en stilling i Søværnet. De kommer rundt på alle niveauer, fra køjerne på nederste dæk og op af de smalle trapper til kabyssen og messen og videre op til officersgangen og broen, hvor skibet styres fra.

Fortøjningsdækket er lukket af, fordi Thetis sejler i arktisk farvand. Det duer ikke at alting er frosset til, når man skal fortøje, siger Henrik Aagaard Koefoed, stående ved ankerspillet. Foto: Anette Vestergaard. 

Snakker på tværs af rang

Besøget slutter i hangaren på agterdækket, hvor Adam Langager er i gang med at lægge våben frem på et bord.

Det var lige præcis kanonerne og de semiautomatiske maskingeværer, der vækkede den 20-årige våbenmekanikers interesse for en karriere i Søværnet.

– Jeg var værnepligtig på Thetis på sidste togt og arbejdede som omlader ude ved kanonen. Og så blev jeg ansat som våbenmekaniker efterfølgende.

Adam Langager er uddannet skibsassistent. Han elsker at være i Søværnet.

– Som skibsassistent er det her et lidt bedre job end Molslinjen. Og min farfar var sergent, og min oldefar var også i søværnet, så det ligger lidt i familien.

Adam sigter mod at blive sergent eller officer. Men først og fremmest nyder han hverdagen til søs.

– Der er et supergodt fællesskab blandt besætningsmedlemmerne. Også på tværs af rang. Det er fedt at være her. Det er lidt noget andet, end man er vant til. Det er måske lidt en drengeting, men våben er jo bare fede.

Thetis

Inspektionsskibet Thetis sejles i øjeblikket af 5. besætning. Der er seks besætninger som roterer imellem de fire enheder af Thetis-klassen, som består af Thetis, Hvidbjørnen, Triton og Vædderen. De tre andre skibe i klassen sejler i øjeblikket ved Grønland og Færøerne og indgår i forsvaret af Rigsfællesskabet.

Thetis sejler som skoleskib for Søværnet og uddanner værnepligtige og kadetter, samt gennemfører interne militære kurser for skolerne i Søværnet.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT