Redningsstation kæmper med gammel båd: Er vi sikre på at komme i land igen?

Redningsstation kæmper med gammel båd: Er vi sikre på at komme i land igen?
Redningskibet 'L.Rosenfeldt' hører til Nexø Redningstation, hvor den har gjort tjeneste i næsten 34 år. Men skibet har ofte store tekniske problemer, som kun er blevet forværret over det sidste år. Foto Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 22. MAJ 2022 • 17:05
Berit Hvassum
Journalist
NYHED | ABONNENT
22. MAJ 2022 • 17:05

En gammel redningsbåd hos Nexø Redningsstation udgør ifølge personalet en sikkerhedsfare for både nødstedte sejlere og redningsmandskab til søs.

Nexø Redningsstation har igennem flere år har haft store problemer med det gamle redningsskib L. Rosenfeldt. Det fortæller Claus Jakobsen, som i 13 år har været stationsleder på Nexø Redningsstation, og som er en af stationens fire fastansatte redningsfolk.

– Vi har haft kæmpe nedbræk på brændstofpumpen, vandcirkulationspumper og brændstofrør. Og på alt det elektriske har vi også problemer, fordi det er svært at skaffe reservedele, og så må man finde på alternative løsninger, siger Claus Jakobsen.

Den situation er et hjørne af den udfordring, at der generelt er problemer med danske redningsskibe. Danmark råder over 13 store redningsskibe. Lige nu er tre af dem ude af drift, og et mindre redningsfartøj er på værft til et planlagt toårigt eftersyn. Det har fået Jens Slot, formand for Foreningen af Danske Redningsmænd til at slå alarm, oplyser DR Nyheder.

Formanden mener, at redningsflåden er blevet for gammel, og at det udgør en trussel for både professionelle fiskere og fritidssejlere – og ikke mindst redningsmandskabet, som skal sejle i utidssvarende materiel.

– Set fra redningsfolkenes synspunkt synes jeg, det er en alvorlig situation, for dem, vi sender på havet, skal vi gerne have hjem igen, fortæller Jens Slot til DR Nyheder.

De frivillige er bange for at ikke at komme hjem

Claus Jakobsen var selv med til at bygge redningsskibet L. Rosenfeldt i 1989, hvor han var tilsynsførende på Alu-Stål i Rudkøbing, der i årene fra 1989-91 byggede fire redningsskibe, som fortsat er i aktiv tjeneste. Han fortæller, at det aldrig har været helt godt med L. Rosenfeldt.

– L. Rosenfeldt har haft problemer siden den blev 'født', men det er blevet værre det sidste år, siger Claus Jakobsen.

Han har sejlet sig til en solid erfaring på havet igennem 34 år, men han er bekymret for redningsstationens otte frivillige, der kommer under et stort pres med mange og hyppige nedbræk i redningsskibet.

– De vil jo gerne gøre en forskel. Det er en livsstil at være frivillig, men er vi sikre på at komme i land igen?, spørger Claus Jakobsen.

– Og hvad med dem, vi skal hjælpe på havet? De skal have tiltro til, at vi kan komme og hjælpe dem, når de skal bruge os.

Nye både på vej

I 12 år har der været arbejdet på en fornyelse af den danske redningsflåde, og i 2014 blev der afsat et trecifret millionbeløb til nye redningsbåde til brug på den jyske vestkyst.

De vestjyske redningsstationer forventede en ankomst af den første nye båd indenfor tre til fire år, som nu er blevet til otte år.

Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse svarer til DR Nyheder, at "der vil gå fem til otte år, før flåden vil være transformeret til en moderne og effektiv styrke."

Den danske redningsflåde hører under Forsvarsministeriet, som i februar oplyste til Fiskeri Tidende, at opgaven med at producere nye redningsbåde til Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn, Hvide Sande og Esbjerg, havde været i udbud, og at det videre forløb handlede om en juridisk og teknisk kvalitetssikring forud for valget af leverandør, skriver DR Nyheder.

Flere danske redningsstationer har alvorlige problemer med redningsskibe, der er for gamle og i dårlig stand. Nexø Redningstations 'L. Rosenfeldt' har siden 1989 hjulpet fiskere og lystsejlere i havsnød.  

Stoler ikke på L. Rosenfeldt

Tilbage i Nexø står stationsleder Claus Jakobsen stadig med en redningsbåd, som hele redningskorpset ikke stoler på.

– Vi har i lang tid talt om at få lavet L. Rosenfeldt hurtigst muligt, men det er nærmest umuligt. Du kan ikke for småpenge lave båden om til en moderne båd. Så lad os komme i gang med at få bygget nogle nye, siger han.

På tirsdag mødes den danske forsvarsminister Morten Bødskov (S) med to forsvarsministerkollegaer fra Sverige og Finland på Bornholm i forbindelse med øvelsen Defender-Europe 22.

Der er ikke planlagt et møde med Claus Jakobsen fra Nexø Redningsstation og Forsvarsministeren, men Claus Jakobsen vil gerne komme med en opfordring.

– Det er bare at komme i gang. Der var fem ud af 13 redningsbåde, som var nede på et tidspunkt. Det er ikke godt nok, siger han.

 

Danmark råder over 13 store redningsskibe

MRB 34 (Anholt), Niels Iversen (Esbjerg), L.W. Dam (Gedser), Anna E. Rørbye (Grenå), C.B. Claudi (Hanstholm), M. Gaardbo (Hirtshals), Emile Robin (Hvide Sande), L. Rosenfeldt (Nexø), MRB 31 (Nr. Vorupør), Mads Jakobsen (Rønne), Lars Kruse (Skagen), Martha Lerche (Thyborøn) og Morten Stage (Østerby).

Redningsskibene Martha Lerche (Thyborøn), Niels Iversen (Esbjerg) og MRB34 (Anholt) ude af drift.

FRB10 (Grenå), som er et mindre fartøj er pt. ude af beredskabet som følge af et planlagt to-års eftersyn. Det forventes tilbage den 27. maj.

Kilde: Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Kystredningstjenesten.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT