Kunstig halvø i København får naturforeninger til at frygte for Østersøens miljø

Kunstig halvø i København får naturforeninger til at frygte for Østersøens miljø
Folketinget har godkendt etableringen af den kunstige halvø Lynetteholm i Københavns Havn, men efter en klage fra Klimabevægelsen skal EU-Kommissionen nu foretage en indledende undersøgelse af, om EU-lovgivning er blevet brudt. Illustration: By og Havn
MILJØ | ØSTERSØEN | Fredag 23. juli 2021 • 11:55
Henrik Nielsen
Journalist
MILJØ | ØSTERSØEN | Fredag 23. juli 2021 • 11:55

I begyndelsen af juni vedtog et flertal i Folketinget en lov, der baner vej for en kunstig halvø og på sigt en ny bydel i Københavns Havn. Tanken er, at kvarteret Lynetteholm blandt andet skal skabe plads til boliger til 35.000 københavnere. Efter planen skal der også bygges metro og ringvej.

Københavns Kommune mener, at Lynetteholm vil være med til at løse fire af hovedstadens problemer: klimasikring, befolkningstilvækst med stigende boligpriser til følge, trængsel i trafikken og håndtering af overskudsjord fra byens mange byggerier. Til gengæld mener en række naturforeninger, at projektet vil skabe nye problemer, blandt andet for Østersøen.

For eksempel mener Danmarks Naturfredningsforening, at den udarbejdede miljøvurdering underbelyser og bagatelliserer de mulige konsekvenser af at blokere Kongedybet for vandgennemstrømning og dermed den mulige negative indvirkning, projektet kan få for Østersøens miljø.

"Kongedybet er en af de dybe render gennem Øresund, som er vigtige for gennemstrømningen af salt vand fra Nordsøen og Kattegat til Østersøen. Det betyder, at der strømmer mindre salt vand til Østersøen. Og netop det salte vand, som kommer fra Øresund, er livsvigtigt for miljøet i Østersøen. Vi mener, at den miljøvurdering, der er foretaget, er mangelfuld i forhold til de sandsynlige konsekvenser for Østersøen," fortæller Danmarks Naturfredningsforening på sin hjemmeside.

Klage til EU

Faktisk mener Danmarks Naturfredningsforening og Klimabevægelsen, at projektet i dets nuværende form strider imod EU-retten, da man ved forberedelsen har forsøgt at opdele det i mindre projekter, så man ikke kender klima- og miljøpåvirkningen for hele projektet, den såkaldte salamimetode.

Klimabevægelsen mener, at der bør laves en klima- og miljøredegørelse for hele projektet. Det vil sige en vvm-redegørelse for både anlæggelse og drift, byggeri, metro og ringvej. Den har derfor hyret en advokat og ad den vej sendt en klage til Europa-Parlamentets Borgerklageudvalg i februar.

På den baggrund beder udvalgsformand Dolors Monserrat EU-Kommissionen om at foretage en indledende undersøgelse af, om EU-lovgivning er blevet brudt. Samtidigt har han sendt klagen videre til parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. Det fremgår af et brev, som Klimabevægelsens advokat har modtaget, fortæller Klimabevægelsen i en pressemeddelelse.

– Med denne sejr håber vi at kunne få stoppet projekt Lynetteholm, indtil der er lavet en klima- og miljøredegørelse for hele projektet, sådan som EU-retten kræver det, siger sekretariatsleder Frederik Roland Sandby hos Klimabevægelsen i pressemeddelelsen.

De bedste løsninger

For nylig skrev Transportministeriet på sin hjemmeside, at en strategisk miljøvurdering af Lynetteholm bliver sat i gang for at give en samlet vurdering af, hvordan byudvikling, cykelstier, metro og en ringvej påvirker miljøet. Derefter igangsættes i første halvår af 2022 egentlige vvm-undersøgelser af henholdsvis ringvejsprojektet og metroforbindelse til Lynetteholm og resten af byen.

Sideløbende med miljøvurderingen sætter Københavns Kommune gang i en borgerinddragelsesproces, hvor københavnerne, foreninger med videre får mulighed for at give input til visionen og rammerne for Lynetteholm som en ny bydel.

– Analyserne skal give os mulighed for at vælge de bedste løsninger for landets hovedstad, så Lynetteholm kan blive en integreret del af København. I den sammenhæng er det væsentligt at se på, hvordan infrastrukturen kan forbedres og fremtidssikres via den nye halvø, og i den sammenhæng er det selvfølgelig vigtigt at se på konsekvenserne for miljøet af de foreslåede infrastruktur- og byudviklingsprojekter. Derfor aftalte vi, da anlægsloven blev behandlet i Folketinget, at der skulle gennemføres en strategisk miljøvurdering, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) på ministeriets hjemmeside.

Hvis projektet bliver en realitet, kommer den kunstige halvø Lynetteholm til at ligge mellem Nordhavn og Refshaleøen i Københavns Havn. Illustration: By & Havn

FÅ ABONNEMENT