Kortlukning skuffer skipperne

Kortlukning skuffer skipperne
– Der ligger noget til grund for den beslutning, som jeg ganske enkelt ikke forstår, siger Kim Cillieborg Frederiksen, der er formand for Rønne Sejlklub. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 7. MAR 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
7. MAR 2024 • 05:30

Muligheden for gratis at besøge de kommunale havne ser ud til at få en ende. Det er helt håbløst, mener formænd for de bornholmske bådklubber.

Bornholmerkortet er ved at lægge til kaj. Permanent. For det skal hugges op til skrot.

De synes formændene for de bornholmske sejklubber er irriterende og uforståeligt.

– Det er skidt. Det er så kommunalt, som det kan blive. Der ligger noget til grund for den beslutning, som jeg ganske enkelt ikke forstår, siger Kim Cillieborg Frederiksen, der er formand for Rønne Sejlklub.

I dag er det muligt for bådejere med en fast bådplads i de kommunale og private havne at købe et Bornholmerkort, som giver adgang til gratis at lægge til kaj i øens kommunale havne.

Kortet koster 1.200 kroner om året, og det er den ordning, som kommunen lægger op til at sløjfe.

Formanden for Svaneke Sejlklub, Niklas Rudi Holm, er også godt og grundigt træt af forslaget. Han mener samtidig, at kommunen faktisk går glip af en indtægt ved at lukke for ordningen.

– Der er i bunden og grund ringe forståelse for mulighederne. Hvis jeg vælger at tage min familie med i sejlbåden og sejle til Allinge Havn for at ligge der, sætter jeg min plads ledig i Svaneke Havn. Den kan kommunen få en indtægt på, når der kommer turister, siger han og fortsætter:

– Hvis jeg fremover skal betale 250 kroner om dagen for at ligge i Allinge, kommer vi ikke til at besøge den og de andre havne på Bornholm så meget fremover. Så vil vi i stedet sejle til en havn i Sverige eller Polen, hvor det i forvejen er meget billigere at leje en bådplads som gæstesejler. Dermed går restauranterne og butikkerne i Allinge glip af de penge, som min familie og jeg ville have brugt i løbet af nogle dage, siger han.

Få ødelægger det for alle andre

Formanden for Tejn Sejlklub, Martin Kjølby, ser et problem ved den nuværende ordning som årsag til at nedlægge den. Men det er et problem, han mener, at man sagtens kan finde en løsning på.

– Bådejerne i de private havne kan købe et Bornholmerkort og bruge det i de kommunale havne, men ikke omvendt. Hvis bådejere i de private havne skal have lov til at kunne købe et Bornholmerkort, burde deres havn også være med på samme vilkår. Så vil det betyde, at vi bådejere i de kommunale havne vil kunne benytte de private havne, og når vi så frigiver vores faste pladser på en tur til en privat havn, kan kommunen leje de pladser ud imens, siger han.

I dag må man maksimalt ligge fem dage ad gangen med kortet i hånden i en anden havn.

– Det er desværre nogle bådejere, som har udnyttet ordningen og har overskredet den periode. Jeg kender eksempler på nogen, der har sejlet deres både hen til Allinge i god tid inden Folkemødet og på den måde blokeret for en plads. De har derefter lejet deres båd ud til andre gæster, og der findes også eksempler, hvor der er blevet blokeret pladser i de populære havne. Det er den slags, der er med til at ødelægge det for os andre, siger Martin Kjølby, der undrer sig over, at det ikke er mere kontrol med den slags i de forskellige havne.

Tidende ville gerne have haft en kommentar fra medlemmerne af Natur- Miljø, og Planudvalget.

Avisen vil gerne have en mere uddybende begrundelse for årsagerne til afskaffelsen af Bornholmerkort samt have oplyst, om der er andre alternativer i spil.

Det har dog desværre ikke været muligt at træffe nogen af udvalgets fem medlemmer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT