Jobcentret har fået længere snor under coronakrisen, og den vil man gerne beholde

Jobcentret har fået længere snor under coronakrisen, og den vil man gerne beholde
Landets jobcentre har set store fordele i den øget fleksibiltiet, som coronakrisens nødlov har givet dem. Det gælder også på Jobcenter Bornholm, hvor centerchef Allan Westh hører til blandt dem håber på, at den øget fleksibiltiet kan fortsætte. Arkivfoto: Allan Rieck
| ABONNENT | 18. JAN 2021 • 12:02
Af:
martin gangelhoff hansen
| ABONNENT
18. JAN 2021 • 12:02
ARBEJDSMARKED

Coronakrisen har betydet, at der er blevet vendt op og ned på vores arbejdsliv. Det gælder også for de arbejdsløse. Og erfaringer fra landets jobcentre viser, at ændringerne faktisk har været til det bedre.

Restriktionerne betyder, at brugerne af jobcentrene ikke kan møde fysisk op.

– De muligheder, vi har i øjeblikket, er, at vi kan lave opfølgning på telefon eller benytte forskellige videoløsninger. Altså Skype, Facetime eller Zoom, og så kan vi lave fysiske samtaler i det omfang, det er nødvendigt, hvor vi eksempelvis vil gå en tur udenfor, mens vi snakker med borgeren, siger Allan Westh, centerchef for Center for Job, Uddannelse og Rekruttering hos Bornholms Regionskommune.

Han forklarer, at den lovgivning, som Jobcenteret normalt er sat til at administrere, på mange punkter er ret firkantet, hvor der er nogle faste opfølgningsprocedurer alt efter, om man er på sygedagpenge, på dagpenge eller på kontanthjælp, og hvor man skal deltage i nogle bestemte samtaler på nogle bestemte tidspunkter.

Men dele af den lovgivning er på grund af corona sat midlertidigt ud af drift, og er erstattet med en særlov, der gælder, mens epidemien varer. Det er denne lov, der giver både jobcentre og deres brugere mere albuerum.

– Det, vi har oplevet generelt, er, at coronarestriktionerne har givet en fleksibilitet i denne opfølgning ved, at man i højere grad har kunnet anvende telefon- og videoopfølgning, siger Allan Westh.

Ifølge ham fungerer disse elektroniske samtaler i mange situationer lige så godt, som at have folk inde til en fysisk samtale.

– Hvis man er dagpengemodtager, og man i øvrigt er velfungerende og kompetencerig på mange fronter, og det er heldigvis en stor del af den danske arbejdsstyrke, jamen, så er der mange situationer, hvor en opringning eller et videoopkald fint kan løse de formelle ting. For eksempel kan det være en påmindelse om at registrere noget på Jobnet.

Derudover giver det borgen en meget større fleksibilitet i forhold, at man ikke behøver at planlægge ekstra tid til transport til og fra jobcentret, men at det kan ordnes, hvor det passer borgeren bedst at ordne det.

Frigiver ressourcer

Allan Westh synes selv, at Jobcentret ofte risikerer at komme til kort med netop de korttidsledige, som ofte føler det som spild af tid at skulle møde op fysisk til møder, når de i stedet kunne bruge tiden på at søge arbejde.

– Jeg kan godt forstå, folk synes, det er spild af tid at skulle møde op til en samtale, der kunnet have været overstået på fem minutter over en telefon, siger Allan Westh. Men det håber Jobcenter Bornholm nu, at man kan ændre lidt på. Faktisk er deres erfaringer med den mere lempelige procedure positive på en lang række fronter, og som alle taler for, at den nye måde at gøre tingene på er bedre end den gamle.

Det gælder eksempelvis, når der skal arrangeres tværfaglige møder med eksempelvis A-kassen. Når det hele kan ordnes via telefon eller video, er det nemmere at koordinere og afholde disse møder - og det frigiver igen mere tid til at fokusere på andre ting.

Derudover slipper kommunens ansatte for at ulejlige de langtidssygemeldte ved at bede dem om at møde op fysisk, men kan i stedet bare ringe og høre, hvordan det går og få de informationer kommunen har brug for.

– Og så kan vi gemme det fysiske møde med den sygemeldte til et tidspunkt, hvor tingene er afklaret, og hvor den personlige, tætte kontakt skal tage over. Det er så her, vi under corona render ind i et stort problem. For det kan vi jo ikke, og her er telefon eller videoopkald ikke tilstrækkeligt. Her er det brug for den personlige dialog, siger Allan Westh.

Folketingets beslutning

En af de absolut bedste fordele ved den øgede fleksibilitet er, forklarer Allan Westh, at ved at bruge mindre tid på dem, der ikke har brug for den store støtte og vejledning, frigiver det tid, som kommunen kan bruge på dem, der har. Altså de langtidsledige, de langtidssygemeldte, de socialt udsatte og de unge, der har svært ved at komme i gang med job eller uddannelse.

Derfor har Jobcenter Bornholm sammen med en del af Danmarks andre jobcentre videregivet deres erfaringer med et ønske om, at man fra Jobcentrets side gerne vil fortsætte med at have denne her fleksibilitet efter epidemiens afslutning.

Det kræver dog en ændring af den normale lovgivning, da ordlyden her siger, at folk skal møde fysisk op til opfølgningssamtaler.

Om jobcentrenes ønske kan opfyldes, ligger derfor på Christiansborg-politikernes bord.

– Men KL har i hvert fald markeret overfor for politikerne, at det kunne være en god ide at beholde den her fleksibilitet. Og man kan også sige, at inden corona, var der sat gang i en afbureaukratiseringsdagsorden, og der kan jeg godt forestille mig, at det her vil falde fint i tråd med det, siger Allan Westh.