TILBAGEBLIK
Hvis ikke pengepungen rakte til et Puch Maxi-knallert, kunne man i stedet købe en Tomos-knallert.
Det var den jugoslaviske motorcykelfabrik, Tovarna Motonik Koles Sezana, der så muligheder i Puch-fabrikkens velrenommerede og økonomiske motorcykler og knallerter ved at købe licensrettigheder til at producere dem i Jugoslavien.
Den østrigske ledelse i Puch-fabrikken og den jugoslaviske fabriksdirektør blev enige om en licensaftale. Dog havde østrigerne ikke meget tiltro til, at produktionen af de licensfremstillede knallerter blev en realitet, da de mente, at aftalen var restriktiv nok ved kun at tillade salg af Tomos-knallerter i Østeuropa.
Men der var en kattelem til jugoslavernes fordel og den tog de.
Fire år senere stod fabrikken færdigbygget i 1959, hvor Jugoslaviens præsident Josip Broz Tito indviede den statsejede fabrik med pomp og pragt.
Tomos-modellen var licensfremstillet efter de samme specifikationer som den østrigske Puch-model.
Sverige blev det første eksportland til at modtage de jugoslaviske kopimodeller og måske derfor kunne Bornholms Tidendes fotograf, Algot, tage et billede i Allinge Havn i 1968 af nogle unge mænd på en Tomos-knallert.