Husudlejer i Nexø har fået sit hus ubeboeligt tilbage: 'Depositumbeløbet dækker ikke for skaderne'

Husudlejer i Nexø har fået sit hus ubeboeligt tilbage: 'Depositumbeløbet dækker ikke for skaderne'
Silke Meyn skal anskaffe ny ovn, nyt køleskab og andre inventarer til køkkenet. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 14. SEP 2020 • 15:05
Julia Aka Wille
Journalist
| ABONNENT
14. SEP 2020 • 15:05
Boligudlejning

Man kan ofte i aviserne læse om boligudlejere, der opfører sig fejt – eller ligefrem snyder deres lejere.

Men det går også den anden vej. Det sker også, at lejere ikke overholder lejekontrakter eller flygter fra regninger. I Nexø har Silke Meyn lejet sit hus ud i halvandet år. Lejemålet i huset blev opsagt til, at lejeren skulle flytte ud den 1. september, hvor Silke Meyn havde en ny lejer til boligen i Nexø.

Men huset kræver, ifølge Silke Meyn, renovering og istandsættelse, inden huset kan lejes ud igen.

– Haven var fuldstændig tilvokset, en dør til køkkenet var væk, der var køkkenskuffer, der manglede bunde og ovnen, køleskabet og brændeovnen er stort set ødelagt, fortæller hun.

– I vores indflytningsrapport står der, at huset var rent og pænt ved indflytning. Lige nu er det ubeboeligt, efter den tidligere lejer er flyttet ud, fortsætter Silke Meyn.

Endvidere har lejeren også haft kat, selvom det i lejekontrakten for huset står, at husdyr ikke er tilladt. Boligen bærer synlige tegn på kat, blandt andet er vindueskarmene beskadiget med kradsmærker.


Depositum dækker ikke

Et havefirma arbejder lige nu med haven, da haven ikke var blevet vedligeholdt i halvandet år.

– Der var en sommerfuglebusk, der var så tilgroet, at man ikke kunne se ud af køkkenvinduet, og græsset var en halv meter højt, selvom det står i lejekontrakten, at haven skal holdes ved lige og passes, siger Silke Meyn.

Udover havefirmaet, er der lejet et transportfirma til at køre efterladte ting væk. Der var blandt andet efterladt skrald, en håndfuld betonklodser i stuen og en vaskemaskine.

– Huset var fyldt med ting og skrald, der ikke tilhører mig, så vi har lejet og betalt for en lastbil til at køre det væk, oplyser Silke Meyn.

– Vi skal også have bestilt et rengøringsfirma, da huset er meget beskidt, fortsætter hun.

Lejeren har inden indflytningen for halvandet år siden betalt tre måneders husleje i depositum. Lejeren betalte ikke den sidste husleje for august, og det bliver derfor trukket i depositummet. Silke Meyn mener ikke, at depositumbeløbet kan dække istandsættelserne af huset. Lejeren svarer ikke på Silke Meyns beskeder, ej heller på henvendelser om et fraflytningssyn. Lejerens sæt nøgler til huset fandt Silke Meyn i kælderen.

– Lige nu ved jeg ikke, hvad omkostningsbeløbet for renoveringerne bliver, men jeg tør allerede nu godt at sige, at det bliver mere end depositumbeløbet. Og vi har jo en ny lejer, som ikke kan flytte ind lige nu, så der mister vi også penge. Når vi ikke kan få fat på lejeren, så må vi jo ordne og betale for det hele selv, fortæller Silke Meyn.



Huslejenævn kontaktet

Huslejenævnet Bornhom er blevet kontaktet, og Silke Meyn afventer stadig svar fra dem. Men det kan blive en lang affære, da ventetiden på henvendelser om øvrige sager af mere økonomisk karakter er på seks til tolv måneder. Det skriver Huslejenævn Bornholm på deres hjemmeside.

På hjemmesiden oplyses det endvidere, at parten, der indbringer sagen bliver pålagt et gebyr. På Bornholms Regionskommunes hjemmeside står der, at Huslejenævnet ikke behandler sager med erstatningskrav mod lejer eller udlejer som følge af misligholdelse af lejekontrakten eller på inddrivelse af pengekrav. De skriver også, at de desværre ikke er i stand til at overholde de lovmæssigt fastsatte frister for de ikke-akutte sager og henviser til at indbringe sagen direkte til boligretten. Boligretten behandler eksempelvis sager om mere komplicerede forhold ved opsigelser og uenigheder ved lejeaftalens ophør.

– Lige nu ved jeg ikke, hvad vi skal gøre eller forvente – eller hvem vi skal kontakte. Det vigtigste er, at vi får ryddet op, så den nye lejer kan flytte ind, men oprydningsprocessen koster mange penge, fortæller Silke Meyn.


Ikke tilfredsstillende

Det kan ske, at den part der ønsker at tage deres sag i boligretten får brug for en advokat. Pernille Munk, advokat hos ADVODAN Bornholm oplyser, at de i advokatfirmaet behandler sager for både udlejere og lejere, men at det ofte er svært at komme til bunds i sagerne.

– Som advokat synes jeg ikke, at det er tilfredsstillende, at der er så lang ventetid hos Huslejenævnet. I henvendelserne til Huslejenævnet, er der ofte tale om mange penge, og folk står i stampe, når ventetiden kan være op til et år, fortæller Pernille Munk.

Denne artikel har taget udgangspunkt i Huslejenævnet Bornholms hjemmesides oplysninger, da det ikke har været muligt at få en kommentar grundet denne artikels deadline. Huslejenævnet oplyser, at der som udgangspunkt er fast telefontid mandag, tirsdag og torsdag klokken 12:30 til 14:00 med forbehold for mødeaktivitet, ferieafvikling og sygdom.