Husker du Herluf og den legendariske Mercedes-Benz? Nørder vil have bilen i 'Hall of Fame'

Husker du Herluf og den legendariske Mercedes-Benz? Nørder vil have bilen i 'Hall of Fame'
I stuen hjemme hos Kirsten Kofod hænger dette billede af hendes Herluf og hans Mercedes. Foto: Jacob Jepsen
BILER | BORNHOLM | ABONNENT | 16. OKT 2021 • 11:30
BILER | BORNHOLM | ABONNENT
16. OKT 2021 • 11:30

– Spændende historie, vi har gang i, siger Nils Petter Bro med højoktan-begejstring i stemmen.

Han er bilnørd, og sammen med tre ligesindede laver han den ugentlige podcast "Bilklubben – en podcast om mennesker og biler". Når næste afsnit fra på mandag, den 18. oktober, kan aflyttes, vil man i sagens natur blive suget ind i bilernes hellige haller, men ydermere vil man i lige præcis denne udgave komme en tur til Bornholm.

Emnet er nemlig Aarsballe Taxi og vognmand Herluf Kofods legendariske Mercedes-Benz, som nåede fortrinsvis på Bornholm at køre flere end to millioner kilometer.

To millioner!

Eftersom Jordens omkreds opgøres til 40.075 kilometer, svarer det til at være kørt kloden rundt knap 50 gange. Eller Bornholm rundt cirka 20.000 gange.

Faktisk blev de mange kilometer ikke kørt af én motor, men mere om det senere.

Nils Petter Bros legekammerater, når han laver podcasts med cirka 25.000 lyttere pr. gang, er Anders Breinholt (kendt fra blandt andet TV 2's "Natholdet"), Christian Grau (kendt fra blandt andet DR1's "Kender du typen?") og Anders Richter (som har arbejdet på Bil Magasinet), og kvartetten indledte fornylig jagten på denne standhaftige taxi og dens historie, som de fire podcastere havde fået nys om – og som vil være mange bornholmere, men så sandelig også mange ferierende gæster, bekendt.

Nils Petter Bro lavede på Bornholmnyt.dk på Facebook et opslag om, at Bilklubben var interesseret i informationer om både taxien og manden, som kørte den.

"Den bil og mand er i vores verden legender. Historien er så fin, og vi vil meget gerne fortælle den videre. Er der nogen, der ved, hvor vi kan få fat på nogen, der måske kender alt til historien? Jeg ved, at Herluf ikke er hos os længere, men måske lever bilen endnu", skrev han.

– Og via opslaget er jeg kommet i kontakt med alt og alle i forhold til familien, siger Nils Petter Bro til Tidende.

– Så hvis vi vil, er det hele linet op til, at vi kan have en snak med hans 94-årige enke, Kirsten, som er helt frisk i hovedet og husker det hele, og jeg har også kontakt til deres søn, Svend Erik. Men vi vil også gerne finde bilen, det kunne være lidt sjovt.

Det er, oplyser han, Bilklubbens agt at finde frem til de 10 biler, som er mest ikoniske for Danmark.

– Vi har både haft fat i Olsen-banden-bilen og Simon Spies' gamle Mercedes, og vi prøver at få en aftale med kongehuset om Krone-bilerne. Derudover har vi tænkt på hverdagens helte, og det kunne denne her taxi på Bornholm jo være et eksempel på, siger han.

– Vi laver en liste over dem, og i yderste potens, hvis taxien findes et eller andet sted, så kunne vi selv være interesserede i at købe den og få den udstillet. Men det er næste skridt.

Indtil videre har Bilklubben fundet frem til en håndfuld biler, som er værdige til at komme på listen.

– Og Aarsballe-taxien er i hvert fald en af dem, fordi der er så mange, der husker den, og fordi det grundlæggende er en virkelig god historie, siger han.

Tøv en kende

Nils Petter Bros entusiasme er smittende, og det lyder alt sammen rigtig interessant, men tøv en kende.

Mange bornholmere kender formentlig diverse historier om Aarsballe Taxi, og muligvis ville mange også allerede nu uden tøven have afbrudt bilentusiastens talestrøm med denne lidet opmuntrende besked:

– Historierne om taxaen kan I naturligvis fortælle og fornøje lytterne med, men selve bilen – glem det! Den er for længst kørt til de evige vejbaner i det hinsides.

En lidt grundigere research efter samtalen med Nils Petter Bro viser nemlig lige præcis det. Der findes kun få tilbageværende dele af den stolte Mercedes-Benz, som kørte så mange kilometer på primært de bornholmske landeveje, og de stumper, der er, finder man udstillet i en montre hos Bornholms Tekniske Samling på Nordbornholm.

Dér ligger bilens kølergitter, det grønne Taxa-skilt og nogle andre småting.

Og et opkald til vognmandens søn, Svend Erik, bekræfter det. Bilen eksisterer ikke længere.

Til gengæld bekræfter han også, at den kørte de mange kilometer, flere end to millioner.

– Det gjorde den, siger han skråsikkert til Tidende og oplyser i øvrigt, at han har kontakt til de fire bag Bilklubben, som har en masse spørgsmål, de ønsker besvaret.

– Og skal vi snakke om det hele, skal vi jo bruge en hel dag, siger han.

– Men bilen er er skrottet. Den er væk.


Kirsten Kofod, enke efter Herluf, med en artikel, som blev bragt i 1994 i magasinet Holdepladsen om ham og bilen. Foto: Jacob Jepsen

Bornholms Tidende beslutter sig for at besøge hans mor, Kirsten Kofod, som altså er enke efter Herluf, som gik bort i 2003. Hun bor lige om hjørnet fra redaktionen i Rønne og tager trods sine 94 år imod i højt humør.

Hendes hjem byder på nips, hygge og en buldrende brændeovn, og hun har fundet lidt gamle billeder og scrapbøger frem. Da fotografen beder hende holde et magasin med en artikel om Herluf og bilen op, gør hun det og ler:

– Jeg ryster jo lidt på hænderne.

På en hylde i et hjørne henne ved skrivebordet står en legetøjsbil, som tydeligvis skal illudere Herlufs taxa.

– Ja, ler hun igen.

– Den blev brugt i forbindelse med en sangskjuler, da han engang holdt fødselsdag.

Hun og Herluf blev gift i 1951. Det er altså 70 år siden. I starten var omdrejningspunktet i deres liv lastbiler, som blandt andet kørte ler fra Rutsker Højlyng og til Fagerlund, som producerede mursten, mens Kirsten ved siden af vognmandsforretningen havde en kolonialbutik, som hun først lukkede i 2003.

På et tidspunkt blev det så til Aarsballe Taxi?

– Ja, for Herlufs farfar kørte også taxi, bare i Klemensker. Herluf købte en helt ny, ekstra lang Mercedes. Der var ekstra sæder, man kunne slå op, så der kunne sidde syv personer.

Og den kørte så over to millioner kilometer kun på Bornholm?

– Nej, dog ikke. For vi måtte også gerne køre privat i den, og vi tog mine svigerforældre med på tur til Jylland i efterårsferien. Det gjorde vi i flere år, så det har ikke kun været på Bornholm. Men den første million mener jeg, den kørte her, siger Kirsten Kofod.

Ifølge magasinet Holdepladsen fra 1994 skete det da også netop, at familien tog på campingferie med en påhængsvogn hægtet på bilen – et vogntog på 11 meter – og kørte til både Sverige, Tyskland og Polen, kan man læse i det gamle nummer.

Til lufthavnen igen og igen

Ellers kørte taxien primært til og fra Bornholms Lufthavn. Ustandseligt var den på farten i en fast rute, hver gang der var en flyver.

– Herluf kørte ruten fem-seks gange om dagen, siger Kirsten.

– Han kørte fra Aarsballe til Svaneke, Nexø og videre til lufthavnen, og så tilbage igen, når flyveren var landet. Det kostede ikke så meget for kunderne at tage den tur, men det var der også mange andre taxachauffører, der var sure over. Jeg har et helt ringbind, som står ovenpå, med breve, som vi fik fra dem, der var sure.

Hvad nu hvis man boede i Allinge?

– Så skulle man bestille en vogn, og så blev det som almindelig taxi.

Herluf Kofod døde i 2003, hvilket var ikke længe efter, at han stoppede med at køre taxi.

Ved du, hvad der blev der af taxien?

– Jamen, det kan jeg godt fortælle dig. Den var fuldstændig oprustet. Der var kun kølergitteret tilbage, siger Kirsten.

Hvornår blev den skrottet?

– Det blev den først, efter Herluf døde.


Her – på Bornholms Tekniske Samling – finder man de sørgelige rester af den berømte Mercedes-Benz. Resten rustede væk i Østersøens salte vinde, som tærer på de bornholmske biler. Foto: Jacob Jepsen


Altså efter 2003?

– Ja, da vi begyndte at rydde lidt op. Så kom vi af med den. Og så ringede jeg til en, som havde med Teknisk Samling at gøre, og vi blev enige om, at de skulle have kølergitteret og taxaskiltet fra bilen. Herluf var en samler, han kunne samle på alt. Ved du, hvad han samlede på?

Nej?

– Stenhamre! Nej, for pokker! Men de står altså også deroppe, ler Kirsten.

Da Tidende efter et par dage igen taler med Nils Petter Bro og spørger ham, om han efterhånden har lugtet lunten og ved, hvor han kan finde Herlufs Mercedes-Benz, svarer han:

– Ja, den er død.

Præcis. Jeg fandt på vores fotolager et billede af frontgitteret i en montre på Teknisk Samling.

– Har du det billede?! Det ku' vi godt tænke os at få tilsendt, så vi kan tale om det i podcasten, siger bilnørden.

Når bilen ikke eksisterer, kan den så stadig komme på jeres liste over legendariske biler?

– Ja, den skal stadig have en plads i vores lille Hall of Fame og være med i vores afstemning, for den er højst sandsynligt den bil i Danmark, der har kørt flest kilometer. Og med frontgitteret på Teknisk Samling lever den stadig, synes jeg, så det er fuldt fortjent, at Herluf Kofod får noget anerkendelse, siger Nils Petter Bro.

Bilklubbens podcast om Aarsballe Taxi kan høres fra mandag den 18. oktober, der hvor man gerne hører podcast, om det så er på Spotify, Apple Podcasts, Podtail, danske-podcasts.dk, eller hvor man ynder at lytte til podcasts.

 



Kirsten Kofod har i et af sine mange fotoalbum blandt andet dette billede af Herluf og bilen. Foto: Jacob Jepsen


23 år på Lufthavnsruten

I weekendavisen den 24.-25. maj 2003 fortalte Tidendes journalist Ole Stobbe om "Sidste tur efter 23 år på Lufthavnsruten".

I artiklen kan man blandt andet læse:

"Efter 23 år på Lufthavnsruten kørte vognmand Herluf Kofod, Aarsballe, fredag den 23. maj kl. 22.45 sin sidste tur til det sene aftenfly fra København for at bringe passagererne rundt på Bornholm. Siden 1982 har Herluf Kofod været sikret denne rute i BAT-regi, men har i øvrigt varetaget kørsel på lufthavnen siden 1968".

Man kan videre læse, at Lufthavnsruten i starten var en succes for Herluf Kofod, men at blandt andet fiskeriets nedgang og ikke mindst hurtigfærgen Villum Clausens ankomst til Bornholm stærkt reducerede kundepotentialet, hvorfor Lufthavnsruten blev en underskudsforretning, som ikke længere kunne drives uden tilskud fra amtet.

Daværende amtsborgmester Knud Andersen (V) og BAT blev enige om at bevare den, og af artiklen fremgår det, at tilskuddet i 2002 var kommet op på 600.000 kroner, mens passagertallet var dalet til 13.000, og den nydannede regionskommune ønskede ikke at forlænge kontrakten, forklarer Herluf Kofod – "ikke uden en vis bitterhed i stemmen", står der i artiklen.

Han oplyser, at nu må passagerne så køre en ordinær taxitur fra eksempelvis Nexø til lufthavnen for 200 kroner, hvor Lufthavnsruten kunne gøre det for 70 kroner.

I artiklen siger Kirsten Kofod, at hun håber, ruten vil blive husket for det gode, og hun fortæller:

– Jeg har i den senere tid selv kørt med på den sene aftentur, når det var Herluf, der var chauffør, og det synes jeg var sjovt. Herluf kunne passe sin kørsel, og jeg kunne snakke med passagererne.

Selv sagde Herluf:

– Vi er jo ikke helt unge længere. jeg er over 76 år og er langt fra rask, så for mig er det nok tvivlsomt, at jeg kommer ud at køre taxaen eller bus mere.

Han døde da også senere samme år, men fik altså ret i sit udsagn i 1994, hvor han til magasinet Holdepladsen sagde, at han regnede med, hans trofaste Mercedes-Benz ville holde hans tid ud. 

 

 


Niels Persson var gennem 35 år ansat hos Nyboes Auto i Rønne, og der var ingen andre, der fik lov at røre Herluf Kofods Mercedes-Benz, siger han. Foto: Jacob Jepsen


Her er manden, som holdt Herlufs Mercedes på gaden

Fra 1975 og 35 år frem arbejdede Niels Persson hos Nyboes Auto i Rønne, og han kender Herluf Kofods langdistanceløber af en Mercedes-Benz ud og ind.

– Det var kun mig, der tog mig af den. Der var ingen andre, der fik lov at røre den, siger han, som i dag er 75 år og bor i Rønne.

Bilen kørte over to millioner kilometer?

– Altså, den første motor kørte 1,25 millioner, siger Niels Persson.

Det skal her indskydes, at andre kilder oplyser, at tallet er 1,1 million.

– Så fik den ny motor, som bilen kørte videre med, indtil den blev skrottet på grund af rust.

Hvordan får man en motor til at køre så langt?

– Det var jo kvalitet.

Og det er generelt for Mercedes-Benz?

– Ja, det må man sige.

Hvor mange timer tror du, du har brugt på at gå og skrue på Herlufs Mercedes?

– Jamen, jeg har faktisk kun lavet serviceeftersyn på den og bremser og den slags, motoren som sådan har jeg ikke rørt. Den kørte perfekt.

Det var ikke nødvendigt?

– Nej.

Hvad med da motoren skulle skiftes, hvordan skete det?

– Det gjorde jeg. Vi fik en ny sendt op fra Stuttgart i Tyskland.

Niels Persson, som også sås privat med Kirsten og Herluf Kofod, var med ved markeringen på Svaneke Torv, da bilen rundende én million kilometer.

– Herluf havde dagen inden parkeret bilen i Bølshavn, siger han.

– Og så hentede vi den på dagen. Vi var Herluf, journalisten Jacob Ludvigsen og mig i bilen, da den kørte ind på torvet, og lige dér rundede speedometeret lige nøjagtigt millionen. Mercedes-Benz har et magasin, "In aller Welt", som skrev om det, og det fik tre direktører fra Mercedes-fabrikken i Stuttgart til at rejse til Bornholm for at se bilen og tage på fisketur, og der var jeg også med.

 



Da Herluf Kofod i 1987 kunne markere, at hans lange Mercedes-Benz rundede én million kørte kilometer, lykkedes det ham at time det, så han landede på Svaneke torv, præcis da kilometertælleren landede på seks gange 0, viser dette billede fra Bornholms Tidende dengang. Foto: Jacob Jepsen


Da bilen rundede én million kilometer

Da Herluf Kofods legendariske taxi havde kørt en million kilometer, blev det markeret på Svaneke Torv, erindrer hans søn, Svend Erik.

– Jeg husker, hvordan min far anstrengte sig for, at kilometertallet skulle være præcist, siger han.

– Jeg var selv med på torvet den formiddag.

Og ganske rigtigt. Markeringen var selvfølgelig i Bornholms Tidende, for mandag den 25. maj 1987 kan man under overskiften "Har kørt Bornholm rundt 10.000 gange" blandt andet læse:

"I strålende solskin på Svaneke torv fejrede vognmand Herluf Kofod, Årsballe Taxi, mandag morgen, at hans gode følgesvend igennem de sidste 8 1/2 år rundende den første million".

På billedet til artiklen står sønnen Svend Erik og skænker et glas champagne til sin far.

I artiklen kan man videre læse, at det er en sensation, at bilen har kørt så langt uden motorskift, idet de tidligere kendte tal for samme motortype ligger på 6-700.000 kilometer.

Alene i 1986 kørte bilen 145.000 kilometer.

 


Starten på historien

I en artikel fra 1987 i Bornholms Tidende kan man læse, at Herluf Kofod startede som vognmand i 1949, hvor han overtog firmaet efter sin far, Karl Kofod, som bortset fra fire år under krigen havde haft firmaet siden 1937.

Den blå-hvide Mercedes, som nærværende artikler handler om, og som var kendt over hele øen, var Herlufs toogtyvende bil, men han havde sideløbende flere og var da – i 1987 – oppe på bil nummer 34.

I en artikel i Lokalavisen Bornholm skrev Jacob Ludvigsen den 5. januar 2011, at Jens Dam, som i fem år havde forhandlingen af Mercedes-Benz på Bornholm, i 1953 solgte den første Mercedes-Benz til syv personer til vognmand Karl Kofod.

I en artikel i Bornholms Tidende fra den 14. august 1996 – dagen inden Herlufs 70 års-fødselsdag – oplyses det blandt andet under overskriften "Alle kender Herluf – vognmanden fra Aarsballe", at han som ung inden værnepligten var en tur til Sverige som fabriksarbejder, og at han i 1945, da russerne ankom, var hotelkarl på Dams Hotel i Rønne.

I 1949 købte han sin første Chevrolet-lastvogn og begyndte i det små som vognmand.

Videre noteres det i artiklen, at "det lyder utroligt, men Herluf Kofod kører hver dag omkring 500 km på Bornholm", samt at han har lune, idet der i hjemmets spisekrog hænger et skil med følgende ordlyd: "Hvis du synes personalet er nogle sløve aber, så sku' du bare se chefen".

Magasinet Holdepladsen med undertitlen "Taxinoter fra Mercedes-Benz Danmark" fortæller i 1994, at det først var i 60'erne, Herluf Kofod lagde sig fast på at blive taxavognmand, og at hans første hyrevogn var en Mercedes-Benz 190, samt at han i 1978 erhvervede sig den "W123 lang", som historien her omhandler, og "som har vist sig nærmest at være uopslidelig".

 


Da Herluf Kofod i 1987 kunne markere, at hans lange Mercedes-Benz rundede én million kørte kilometer, lykkedes det ham at time det, så han landede på Svaneke torv, præcis da kilometertælleren landede på seks gange 0, viser dette billede fra Bornholms Tidende dengang.

Motoren var nær blevet skiftet for tidligt

Herluf og Kirsten Kofods søn, Svend Erik, husker, hvordan farens lange Mercedes-Benz nær fik skiftet motoren, da den havde kørt omkring 700.000 kilometer.

– Pludselig forsvandt olietrykket, siger han.

– Det kunne man jo aflæse på instrumentbrættet, hvor der ikke var så mange lamper som i dag. Fordi motoren havde kørt så meget, var man sikker på, at den nok skulle skiftes, så min far undersøgte, hvad det ville koste, men passede også lidt på og skiftede olien oftere. Han skulle lige til at bestille den nye motor, da min mor en dag brokkede sig, fordi der kom oliepletter på gulvet i køkkenet. Dét blev hun sur over, og hun fandt ud af, at de kom fra min fars sko, så hun spurgte, hvorfor han gik og trådte rundt i olie.

– Så fandt min far ud af, at olien kom inde fra bilen under instrumentbrættet. Det viste sig, at olietryksrøret, som førte op til instrumentbrættet, var knækket og lækkede olie. Da det blev repareret, var der olietryk igen, og så kørte bilen videre med den motor og rundede 1,1 millioner kilometer, inden den blev udskiftet. Men havde de ikke opdaget oliepletterne på gulvet, var det altså sket lang tid tidligere, siger Svend Erik.

 

60 nye dæk og 200.000 liter brændstof

Blandt de mange kommentarer til Nils Petter Broks Facebook-opslag finder man blandt andre en Michael Petersen, som på forespørgsel fra Tidende oplyser, at han har fundet en del oplysninger på bohnstedtpetersen.dk.

Og ganske rigtigt, familien Bohnstedt-Petersen, som i 1934 blev generalagent for Mercedes-Benz i Danmark, har en fortælling om Herluf Kofods taxi på hjemmesiden.

Under overskiften "Herlufs taxi" står der:

"I december 1978 erhvervede vognmand Herluf Kofod, Aarsballe Taxi, en Mercedes 300 D Lang hos Nyboes Auto i Rønne. Hyrevognen kørte herefter blandt andet som telebus til lufthavnen i Rønne, og her passede den lange model med en ekstra sæderække godt. Vogn 22 var betegnelsen på bilen, som var lakeret hvid med en blå frise på siden, og efterhånden blev bilen et kendt syn på Bornholm, eftersom Herluf og hans chauffører år ud og ind anvendte den til taxikørsel. I 1999 rundede bilen 2 millioner kilometer – godt nok med en ny motor efter de første 1,1 mio. km. Desuden havde den fået nye dæk 60 gange og brugt 200.000 liter brændstof på at køre de mange kilometer, som svarede til at køre Bornholm rundt 20.000 gange".

Til Magasinet Holdepladsen har Herluf forklaret, at han kørte bilen efter et bestemt princip: Aldrig sejtrække og aldrig overdreje motoren. Gearstangen bruges flittigt, men i en behagelig og glidende kørsel.