Et helt år på værft – så mange millioner har det kostet

Et helt år på værft – så mange millioner har det kostet
Leopold Rosenfeldt vender - forhåbentlig - snart hjem til Nexø. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
Onsdag 1. maj 2024 • 19:00
Onsdag 1. maj 2024 • 19:00

Redningsskibet Leopold Rosenfeldt har nu været på værft i Nordjylland i et år. Forventningen er nu, at fartøjet er klar igen senest den 1. juni.

Da redningsskibet Leopold Rosenfeldt den 28. april sidste år stævnede ud af havnen i Nexø og satte kursen mod Jobi Værft i Strandby i Nordjylland, havde mandskabet på den lokale redningsstation nok ikke forventet, at værftsopholdet ville vare mere end et år. Det er ikke desto mindre det, redningsfolkene må konstatere nu, da skibet den dag i dag stadig er på værft.

Faktisk var der blot tale om et planmæssigt eftersyn, som skulle vare to måneder - maj og juni. Men det trak ud, som fortalt løbende i Tidende, og nu er hovedeftersynet med renovering af motorer, udskiftning af alarm og overvågningsudstyr samt andre planlagte 'driftsstabiliserende tiltag' gennemført.

Men redningsskibet har efterfølgende oplevet 'en fejl og dermed en udfordring' med det ene akselsystem, oplyser Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

– Dette forhold har medført, at værftsopholdet har måttet forlænges, indtil udbedring af fejlen er foretaget. Forventningen er, at fartøjet kan være klar igen senest den 1. juni 2024, skriver styrelsen i et svar til Tidende.

Lederen af Nexø Redningsstation, Claus Jacobsen, fortalte så sent som for en måned siden til Tidende, at besætningen efter værftsopholdet faktisk var på vej tilbage til Bornholm med Leopold Rosenfeldt, da der pludselig kom en underlig lyd fra maskinen.

– Vi fik sejlet i en fire-fem timer, og så fik vi den lyd, og den turde jeg ikke sejle videre med. Så vi fik nogle håndværkere på i Grenå, og så sejlede vi retur til Strandby. Det går de og bøvler lidt med nu, sagde Claus Jacobsen den 25. marts, hvor han samtidig tilføjede:

– Det er piværgerligt, at vi næsten er på vej hjemover og så må returnere. Det er selvfølgelig ærgerligt.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har tidligere oplyst, at redningsstationen i Nexø har skulle anvende den noget mindre redningsbåd af typen FRB (fast rescue boat, red.) mens Leopold Rosenfeldt er på værft. Det har dog ikke været uden bekymringer fra stationsledelsen.

– En af konsekvenserne er, at vi er noget ringere stillet ved en stor ulykke eller meget dårligt vejr med den lille båd, har Claus Jacobsen tidligere sagt.

Tidende har derfor spurgt materiel- og indkøbsstyrelsen, hvorfor man ikke har indsat et ekstra redningsskib, som kunne rykke ud fra Nexø i tilfælde af dårligt vejr, hvor den lille båd ikke er tilstrækkelig.

– Der har i den lange værftsperiode desværre ikke været alternativer til rådighed for at kunne dække ind for Leopold Rosenfeldt, oplyser styrelsen.

Udgifterne til hovedeftersynet på redningsskibet har været cirka seks millioner kroner, oplyser styrelsen videre.

– FMI har en løbende dialog med både værft og leverandører, og følger arbejdet tæt.

Claus Jacobsen oplyste fredag, at man håber at sejle Leopold Rosenfeldt hjem om 14 dage.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT