– Jeg har talt med elever fra alle de tre klassetrin i gymnasiet, og de fremhæver, at de selv er blevet trætte af at skulle blive hjemme. De savner den sociale kontakt med deres klasse og venner, de savner VZ-festerne og de savner at kunne udfolde sig selv på kryds og tværs af mange forskellige aktiviteter både i skolen og uden for skolen.
Hvordan er det at have onlineundervisning igen?
– Mange savner det sociale samvær og mener, at de bliver demotiveret af at side derhjemme foran skærme. Det positive er dog for nogle, at de ikke behøver at skulle tage bussen helt fra Nexø til Rønne. De mener, det er ensformigt og kedeligt, fordi ens egen internetforbindelse dikterer, hvor godt man kan være med på teams (Microsoft teams). Det er svært for eleverne at skulle tage noter og se hvad der sker på skærmen på samme tid. Men det er også positivt, at den virtuelle undervisning giver stor frihed og ansvar til den enkelte elev, og man har måske ikke det samme pres, som man normalt ville have. Der er dog bred konsensus om, at indlæringen falder. Det skyldes ikke lærerne, men det format som undervisningen bliver leveret på. Eleverne mener i høj grad, at lærerne gør det bedste de kan, men at man savner kreative og forbedrede løsninger til virtuel undervisning.
Hvad er især svært for jer?
– Det er svært at holde koncentrationen og motivationen oppe. Det er svært at holde fokus på læreroplæg, som fylder halvdelen af modulerne. Når man har haft fire moduler fra 8.30-15.50, så føles det som en uoverskuelig opgave for eleverne at skulle lave lektier og afleveringer. Hvis man kobler det her sammen med den manglende sociale trivsel, så bliver eleverne hurtigt demotiverede.
Hvad gør I for at holde humøret og motivationen for undervisningen oppe?