'Det er utrolig svært for folk at bibeholde motivationen i hverdagen'
Jacob Jepsen (foto)
Endnu en nedlukning af samfundet, fjerneundervisning og uvisheden om, hvor længe det kommer til at stå på, er begyndt at påvirke eleverne på Campus Bornholm negativt. Bornholms Tidende har spurgt en række elever om, hvordan de har det på deres uddannelser i en coronatid.
Mads Larsen, elevrådsformand for HF på Campus Bornholm (det øverste billede)
Hvordan har eleverne på din uddannelse det nu under endnu en nedlukning?
– De fleste elever jeg snakker med begynder at få det rigtig stramt med nedlukningen. Det er utrolig svært for folk at bibeholde motivationen i hverdagen, når man er fjernet fra det studiemiljø, som man er blevet vant til at færdes i, og så er det jo også bare utrolig kedeligt i længden. Mange af os er nervøse over uvisheden omkring eksamenerne og bruger en del krudt på at tænke over det.
Hvordan er det at have onlineundervisning igen?
– Den her gang kom det ikke som et chok for de fleste. Både lærere og elever var bedre klædt på til at håndtere situationen, fordi man nu har prøvet det før. Men selvom alle gør deres bedste for at få det bedste ud af situationen, er det ikke en erstatning for rigtig undervisning ansigt til ansigt. Det er nemmere for læreren at hjælpe eleverne, og det er også nemmere for elever at arbejde sammen. Og så giver det også bare en energi at være på skolen, som du ikke kan få hjemme i stuen eller soveværelset.
Hvad er især svært for jer?
– At holde koncentrationen er rigtig svært i løbet af dagen. Man får ikke følelsen af at være i skole, fordi man bare sidder derhjemme, som man også gjorde dagen før. Selvom man prøver at skabe en hverdag, hvor man står tidligt op, tager et bad og tager ordentligt tøj på, er det stadigvæk ikke det samme. Samtidig skaber uvisheden omkring eksamenerne også en del uro hos mange, fordi man bare går og venter på, hvad der skal ske.
Hvad gør I for at holde humøret og motivationen for undervisningen oppe?
– Man må fokusere på endemålet, som er ens studentereksamen, og så håbe på, at tingene har ændret sig drastisk inden da, så folk kan nyde de goder, som de har knoklet hårdt for. Vi lever i en digital verden, så kontakten til hinanden er ikke langt væk. Vi støtter hinanden og sørger for at holde humøret højt. Vi er jo alle i samme båd, så vi skal nok komme igennem det ved at stå sammen.
Lene Skov, elevrådsformand for HHX på Campus Bornholm
Hvordan har eleverne på din uddannelse det nu under endnu en nedlukning?
– Eleverne på HHX er triste over denne nedlukning. Man har en følelse af, at man, uanset hvor hårdt man prøver, ikke kan komme op på samme niveau og produktivitet, som man kan fysisk på skolen. Omvendt er vi også delvist glade for nedlukningen, fordi vi før jul, hvor vi ikke var lukket ned, gik og var lidt nervøse over, om man blev smittet på skolen, fordi der var en del smitte.
Hvordan er det at have onlineundervisning igen?
– Det er på mange måder rigtig hårdt for mange af eleverne, fordi man under virtuel undervisning føler, at man kigger ind i en skærm 8-16 fem dage om ugen. Det er derudover hårdt, når man, som man normalt ville, får lektier for og også skal lave afleveringer udover ens timer fra 8-16.
Hvad er især svært for jer?
– Det er svært at følge med, når alt foregår på en skærm. Selvfølgelig brugte vi vores computere meget, når vi var på skolen, men der sidder man i sin klasse med klassekammerater og sin lærer, hvor det er mere varieret. Det gør, at man får en fornemmelse af, at den samme dag gentager sig selv på repeat. Det får også ens motivation og gejst til at dale. Derudover er det svært at få hjælp af lærerne på samme måde som før. De er stadig meget glade og vil gerne hjælpe en med opgaver, men at man ikke kan se hinanden fysisk, gør det mere svært. Det er også svært at have fag som for eksempel matematik mod fag som dansk. I matematik er undervisningen meget præget af tavlebrug, som man ikke længere kan udnytte. Det gør det lidt sværere, fordi de mange ellers gode alternativer ikke helt slår tavleundervisningen, samt følelsen og forståelsen man får, når ens matematiklærer forklarer og viser tingene på tavlen. På HHX gælder det ikke kun matematik, men også vores økonomifag som International økonomi, virksomhedsøkonomi og afsætning.
Hvad gør I for at holde humøret og motivationen for undervisningen oppe?
– Nogle bruger pauserne på at være aktive som modvægt til, at man har siddet foran en skærm en hel dag. Det er for eksempel ting som at gå en tur, løbe en tur eller bare gå rundt i huset. Nogle sidder sammen to og to fra den samme klasse for at komme lidt tættere på, hvad der minder om klasseundervisning.
Vanessa Borgen, elevrådsformand for HTX på Campus Bornholm
Hvordan har eleverne på din uddannelse det nu under endnu en nedlukning?
– Generelt set har den nye nedlukning taget hårdere på eleverne end den forrige. Man er blevet træt af COVID-19 restriktioner og nedlukninger, selvom det er nødvendigt. Det er hårdt ikke at se ens klassekammerater, og især for afgangseleverne er det mentalt hårdt at skulle forberede sig på mulige eksaminer uden at vide, hvad den næste måned bringer.
Hvordan er det at have onlineundervisning igen?
– At have onlineundervisning er stadig ikke optimalt, men siden det er anden gang, vi prøver det, så er vi langt bedre forberedt end sidste forår. Undervisningsformen er finpudset, så godt den kan, til at være mere motiverende for eleverne. Det er meget svært at give en afvekslende skoledag i de boglige fag, og det er ikke altid let at have undervisning i fag, der er meget praktiske. Men lærerne gør, hvad de kan for at holde gejsten oppe.
Hvad er især svært for jer?
– Som langt de fleste oplever det, er det rigtig hårdt ikke at kunne se venner hver dag eller at kunne modtage normal undervisning. Det er også utroligt hårdt at sidde så meget foran en skærm om ugen. Både i skoletiden, men også til lektier og opgaver, som stadig skal laves. Det allerværste ved nedlukningen er dog uvisheden, især når man kommer tættere på skoleårets afslutning.
Hvad gør I for at holde humøret og motivationen for undervisningen oppe?
– Lærerne er generelt gode til at spørge eleverne, hvordan de bedst modtager læring. Mange elever kan bedst lide gruppearbejde, hvor man både får en daglig dosis af noget socialt, når man snakker med sine klassekammerater, men samtidig får lavet noget skolearbejde. Endnu en ting, der kan holde humøret oppe til skoleugen, er hvis man tilbringer en weekend online med sin vennegruppe og spiller et spil eller har en filmaften. Det kan være svært at få stablet et online-arrangement på benene på tværs af uddannelser, men der er ildsjæle på skolen, der er gode til at tage initiativer, som eleverne kan benytte sig af.
Gustav Mossin Rømer, elevrådsformand STX Campus Bornholm
Hvordan har eleverne på din uddannelse det nu under endnu en nedlukning?
– Jeg har talt med elever fra alle de tre klassetrin i gymnasiet, og de fremhæver, at de selv er blevet trætte af at skulle blive hjemme. De savner den sociale kontakt med deres klasse og venner, de savner VZ-festerne og de savner at kunne udfolde sig selv på kryds og tværs af mange forskellige aktiviteter både i skolen og uden for skolen.
Hvordan er det at have onlineundervisning igen?
– Mange savner det sociale samvær og mener, at de bliver demotiveret af at side derhjemme foran skærme. Det positive er dog for nogle, at de ikke behøver at skulle tage bussen helt fra Nexø til Rønne. De mener, det er ensformigt og kedeligt, fordi ens egen internetforbindelse dikterer, hvor godt man kan være med på teams (Microsoft teams). Det er svært for eleverne at skulle tage noter og se hvad der sker på skærmen på samme tid. Men det er også positivt, at den virtuelle undervisning giver stor frihed og ansvar til den enkelte elev, og man har måske ikke det samme pres, som man normalt ville have. Der er dog bred konsensus om, at indlæringen falder. Det skyldes ikke lærerne, men det format som undervisningen bliver leveret på. Eleverne mener i høj grad, at lærerne gør det bedste de kan, men at man savner kreative og forbedrede løsninger til virtuel undervisning.
Hvad er især svært for jer?
– Det er svært at holde koncentrationen og motivationen oppe. Det er svært at holde fokus på læreroplæg, som fylder halvdelen af modulerne. Når man har haft fire moduler fra 8.30-15.50, så føles det som en uoverskuelig opgave for eleverne at skulle lave lektier og afleveringer. Hvis man kobler det her sammen med den manglende sociale trivsel, så bliver eleverne hurtigt demotiverede.
Hvad gør I for at holde humøret og motivationen for undervisningen oppe?
– Jeg tror især, at 3.g’erne ser frem til at blive studenter. Derudover tror jeg, at man ser frem til, at man igen kan komme i skole og at det forhåbentlig engang kan blive normalt igen. Hvis eleverne mistrives, kan de tage fat i studievejlederen eller mig selv, så vi kan sætte fokus på det her problem. Man bliver også selv nødt til at søge efter, hvordan man kan holde motivationen og humøret oppe. Måske ville det hjælpe at løbe en tur, at være sammen med kæresten eller tale med vennerne. Det er i høj grad et individuelt spørgsmål, man selv må tage stilling til.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration