De vandt en tur på havet: 8. klasse glæder sig til at se på havvindmøller

De vandt en tur på havet: 8. klasse glæder sig til at se på havvindmøller
8. klasse på Svartingedal Skole og lærer Stig Vestergaard Thomsen skal en tur ud til Kriegers Flak. Foto: Jacob Jepsen
SKOLE | HASLE | ABONNENT | 3. SEP 2021 • 08:00
Holger Larsen
Journalist
SKOLE | HASLE | ABONNENT
3. SEP 2021 • 08:00

For eleverne i 8. klasse på Svartingedal Skole i Hasle rammer det lige i plet, at de er en af de bornholmske skoleklasser, der har vundet en tur til havvindmølleparken ved Kriegers Flak. Det kan i heldigste fald også være vejen til nogle gode karakterer, når de skal til eksamen i 9. klasse.

Fysik- og kemilærer i 8. klasse, Stig Vestergaard Thomsen, er begejstret og fortæller om baggrunden:

– Det er rigtig godt, at vi skal på den tur, for det falder fint i tråd med undervisningen i overbygningen. I naturfagene – fysik, kemi, biologi og geografi – skal man arbejde med seks områder inden afslutningen på 9. klasse. Ved lodtrækning kommer man op i et af de emner, man har arbejdet med i udskolingsforløbet fra 7. til 9. klasse.

– Til efteråret skal vi arbejde med et af de fokusområder, der har med energiforsyning at gøre både på lokalt og globalt plan. Nu får vi en masse autentisk materiale til vores opgave. Vi kan undervejs på turen få interviewet nogle kompetente mennesker, der kan fortælle om vindenergi og energiforsyning i det hele taget, og vi kan få taget nogle gode billeder, siger Stig Vestergaard Thomsen.

En censor vil juble

Dagen frem til turen, onsdag den 8. september, skal bruges til forberedelser.

– Nu er det ikke sikkert, at eleverne til eksamen trækker en opgave inden for energiforsyning, men en censor ville juble over for at få noget af det materiale, som en tur til Kriegers Flak kan give eleverne, siger Stig Vestergaard Thomsen.

Rønne Havn arrangerer turen til Kriegers Flak med færgen Hammershus i samarbejde med Siemens Gamesa og Vattenfall.

Rønne Havn har inviteret bornholmske skoleklasser til at deltage i en konkurrence om billetter til turen. Her skulle eleverne svare på to spørgsmål om, hvorfor vindenergi er vigtig? Og hvad skal vi bruge vindenergi til i fremtiden?

Det kunne klasserne gøre i for eksempel et digt, en tegning, en historie eller andet. 8. klasse på Svartingedal Skole indsendte et bidrag med et videoindslag, oplyser Stig Vestergaard Thomsen.