Dansk regel om coronakontrol holder togtrafik over Øresund i benlås – men der er håb

Dansk regel om coronakontrol holder togtrafik over Øresund i benlås – men der er håb
Der er chance for flere tog her på Øresundsforbindelsen fra december måned. Arkivfoto: Miklos Szabo/Øresundsbroen
TRANSPORT | BORNHOLM | Fredag 24. september 2021 • 17:30

Alle DSB's tog er forpligtet til at holde i fire minutter på stationen i Københavns Lufthavn, så der er teoretisk mulighed for grænsekontrol.

 

Skånetrafiken og DSB planlægger 10-minutters drift over Øresundsbroen i december, men gennemførelsen afhænger af en dansk beslutning om grænsekontrol.

Det skriver det uafhængige dansk-svenske nyhedsbureau News Øresund, som fortsætter:

Som følge af coronapandemien og den danske grænsekontrol på togstationen i Københavns Lufthavn, Kastrup, tager Øresundstogene et længere stop på stationen end tidligere. Det betyder, at Skånetrafiken og DSB fortsætter med 20-minutters forbindelse over Øresundsbroen. I december planlægger de at genoptage 10-minutters driften, selv om der endnu ikke er noget nyt om en ændring i grænsekontrollen.

DSB's pressevagt oplyser til Bornholms Tidende, at samtlige DSB's tog ganske rigtigt skal gøre holdt i Københavns Lufthavn i fire minutter.

– Det er vi forpligtet til, fordi der skal være en teoretisk mulighed for at gennemføre grænsekontrol, siger pressevagten til Tidende og fortsætter:

– Den politiske aftale, som det beror på, skal genforhandles til oktober, så vores forventning i DSB er, at vi primo oktober får svar på, om vi igen kan køre 10-minuttersdrift over sundet. Den politiske aftale skal altså bare afklares først.

Flere passagerer

Til News Øresund forklarer Mikael Espling, forretningsområdechef for tog hos Skånetrafiken, at det har været nødvendigt at reducere togtrafikken over Øresundsbroen på grund af beslutningen om grænsekontrol.

– Da pandemien startede, kunne vi kun køre et tog i timen i en kort periode, så blev det til to tog, og efter en længere periode kunne vi køre 20-minutters drift, siger han.

– Grunden til, at vi ikke kan øge yderligere, er, at der er truffet en beslutning om grænsekontrol ved Kastrup for trafikken til Danmark, hvilket betyder et længere stop. Begrænsningen afhænger af danske regeringsbeslutninger, og vi har ingen oplysninger om, hvornår de kan ændres. Men vi planlægger sammen med DSB at genindføre 10-minutters driften ved næste køreplansskift i december. Det er det, vi må gå ud fra i mangel af andre oplysninger.

Fra uge 31, det vil sige fra begyndelsen af august, har Skånetrafikken oplevet en stigning i antallet af passagerer, der krydser Øresund. Trafiknedgangen har tidligere været på 60 procent i forhold til sidste år, men fra og med uge 31 og frem har nedgangen været på omkring 40 procent, oplyser nyhedsbureauet.

 

FÅ ABONNEMENT