Borgerne må ofte vente alt for længe, når de ringer 112
Ved eksempelvis en blodprop er det særdeles vigtigt, at ambulancen rykker hurtigt ud. Arkivfoto: Jacob Jepsen

BEREDSKAB | BORNHOLM | GRATIS
15. SEP 2021 • 08:49
Torben Østergaard Møller
Journalist

Borgerne må ofte vente alt for længe, når de ringer 112

Ringer man 112 i Region Hovedstaden – og det er altså inklusive Bornholm – så kan man komme til at vente for længe på en ambulance.

Det oplyser P4 Bornholm i sine nyheder, idet regionalstationen har søgt en aktindsigt, som altså viser dette.

Lidt over 4.600 gange i juni, juli og august måned blev opkald efter hjælp således ikke besvaret inden for de 22 sekunder, som er tidsrammen, der er sat for, hvor længe et opkald må vente.

Når en borger ringer 112 ryger opkaldet i første omgang til Hovedstadens Beredskab, som vurderer, hvilken hjælp der er brug for, og drejer det sig eksempelvis om en blodprop, bliver opkaldet sendt videre til Vagtcentralen, som sender en ambulance.

Det er i den viderestilling, telefonen ikke er blevet taget til tiden, forklarer P4 Bornholm.

Uacceptabelt

Til regionalradioen siger formanden for Hjerteforeningen på Bornholm, Jørn-Ole Kristoffersen, at det er uacceptabelt:

– Vi skal altid huske, at i det øjeblik, man har en blodprop i hjertet eller andre ting i forhold til hjertekarsygdomme, så er det tiden, der er altafgørende for behandlingen.

Han slår fast, at det derfor er særdeles vigtigt at få en ambulance frem og en relevant behandling iværksat hurtigst muligt.

Forretningsudvalget i Region Hovedstaden vil nu iværksætte en undersøgelse, som skal afdække, hvorfor telefonen ikke bliver taget til tiden, oplyser P4 Bornholm.



Flere nyheder