BAT-chef: Vi evaluerer efter ferien

BAT-chef: Vi evaluerer efter ferien
Kim Kock-Hansen lover, at BAT vil evaluere blandt andet sommerkøreplanen efter ferien. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
OFFENTLIG TRANSPORT | BORNHOLM | Torsdag 22. juli 2021 • 09:00

Kim Kock-Hansen, som er trafikchef i BAT, er egentlig på sommerferie, men tager sig her tid til at svare overordnet på nogle af kritikpunkterne fra Liva Karlu i Hasle.

Hun mener blandt andet, at der er for få afgange i sommerkøreplanen, og at den i øvrigt er svær at aflæse, idet et lidt undseeligt F og en bugtet streg angiver de afgange, som ikke kører om sommeren.

Først og fremmest oplyser trafikchefen, at det ikke er første gang, han hører, at det er svært at gennemskue, at afgange i sommerkøreplanen, der er markeret med et F og en bugtet streg, ikke kører.

– Det er en standardmåde, som man laver køreplanerne på, og som vi bare har taget til os, men vi har før hørt, at det kan være svært gennemskueligt, og vi er i gang med at udtænke en anden måde at gøre det på. Vi skal evaluere det hele, inklusiv køreplanen, efter sommerferien og har nedsat et køreplansudvalg, hvor vi vil kigge på de forskellige ting. Det er jo første år, vi kører med en helårskøreplan, hvor vi så i sommerkøreplanen markerer de ændringer, der er – og i forhold til det, vil vi se på, hvordan vi kan gøre det anderledes.

Liva Karlu mener også, at køreplanen simpelthen er umulig at overholde, fordi hun i Snellemark oplever forsinkelser allerede ved første stop, når bussen kommer fra Rønne Havn?

– Vi har oplevet forsinkelser her i sommer, det er rigtigt, men vi har også mange flere turister, end vi har været vant til. Det giver rigtig meget trafik, og vi ved godt, det også giver nogle forsinkelser. Når vi kommer til Svaneke og de andre turistbyer og skal vende rundt, er der så mange biler, at det er svært at komme rundt, det tager tid. Men som sagt skal vi efter ferien have evalueret sommerkørslen, og den kritik, vi har fået, tager vi til os.

En besparelse

– For eksempel tror vi, at vi kan skrue det sammen på en lidt anden måde, så vi laver en bedre timedækning. Vi har steder med kun totimersdrift, men der kan vi måske lave entimesdrift, siger trafikchefen.

Han påpeger dog også, at sommerkørslen skal ses som en besparelse.

– Vi har reduceret kørslen i forhold til andre år, siger han.

Hvad siger du til, at Liva Karlu mener, at det da tror pokker, at I har underskud, når I ikke kører på de tidspunkter, der er brug for jer?

– Vi skal have lavet nogle bedre trafiktællinger, som giver et overblik over, hvornår der er behov for, at vi kører. Med et bedre grundlag kan vi nok lave en bedre køreplan – og vi lytter i hvert fald meget til, hvad folk siger, og vi håber, at vi kan gøre det bedre til næste sommer, siger Kim Kock-Hansen.


Det er ikke nødvendigvis let at afkode, at et F og en bugtet linje betyder, at en afgang ikke kører om sommeren. Screendump fra BAT

FÅ ABONNEMENT