BAT fungerer trods alt

BAT fungerer trods alt
BAT’s billetsystem er forældet og slidt ned, forklarer tillidsrepræsentanten. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 20. december 2023 • 11:00
Af:
Stig Lodberg
buschauffør
tillidsrepræsentant i BAT
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 20. december 2023 • 11:00

Det kører for BAT – men budgettet gør ikke, mener buschaufførernes tillidsrepræsentant.

BAT er et kommunalt drevet trafik- og driftsselskab. Økonomien er altid omdrejningspunktet, når samtalen falder på BAT. Men når alt kommer til alt, er BAT faktisk det trafikselskab, der får mest ud af pengene. BAT-busserne er de busser i Danmark, der kører flest kilometer og til den mindste betaling. Så BAT har en sund økonomi. Men ikke et sundt budget. BAT er underfinansieret, der bliver afsat for få penge til den offentlige transport på Bornholm.

Mange taler om hvordan vi skal forandre BAT, spørgsmålet er: Gør vi det bedre? Hvorfor køre med få passagerer i store busser, hvorfor købes der ikke små busser? Skal vi have elbusser? Skal vi køre ned til Vang Havn? Skal vi have timedrift? Skal natbussen 1N 6N køre alle dage? Skal 6'eren køre forbi lufthavnen, og skal 7 og 8 kun køre om sommeren? Emner, som er yderst relevante. Men i bund og grund debatterer vi ud fra noget, der fungerer. BAT betjener hele øen, hele året. Skolebusser, flexkørsel og rutebusser.

Set i lyset af, at vi er en ø midt ude i havet med cirka 40.000 indbyggere uden egentlig at kunne sammenligne os med andre kommuner, eller byer i Danmark. Ingen togstationer, ingen metro, vi har ikke knudepunkter, hvor trafikken mødes. Opsamlingssteder for videre transport med bus. Dertil er vi trods alt for lille. Den offentlige transport fungerer, set ud fra den infrastruktur, vi er bekendt med.

Tager man afsæt i den godkendte strategiplan, som blev udarbejdet i 2021, lægges der op til en række tiltag. Afsættet i planen er det, vi kender i dag, organisatorisk og driftsmæssigt. Det, vi over tid har fundet frem til, fungerer. Og ja, det fungerer. BAT betjener alle øens borgere i alle byer. Der køres fra vest til øst og fra nord til syd hele året. Med afsæt i at det skal være lige attraktivt at bo på hele øen.

I strategiplanen står: BAT er øens grønne trafikselskab med en mobilitetsplan, der sikrer grøn transport til skole, uddannelse, arbejde, fritids- og kulturaktiviteter. Den del af planen opfylder BAT. Bortset fra at det skal være grønt. Det kræver, at vi går fra diesel til emissionsfri kørsel. Her tales der primært om el. Der ankommer fire elbusser primo 2024. To bybusser på otte meter og to rutebusser på 12 meter. Så på det punkt er BAT godt i gang.

Økonomien bremser lidt op i hastigheden, for implementeringen af de resterende elbusser. Strategien er den samme, tempoet er bare sat ned. Det giver rigtig god mening at fastholde strategien og sætte tempoet ned. Således belaster vi ikke økonomien mere end højst nødvendigt. På et tidspunkt skal de eksisterende busser skiftes til elbusser. Om disse skal leases eller købes, er en BRK/politisk beslutning. Indkøbsprisen for en elbus kontra diesel er cirka dobbelt op. Økonomien over tid er billigere med el. Holdt op imod klima og CO2-værdien er der ikke så meget at drøfte her.

Billetsystemet

Strategiplanen forholder sig også til billetsystem. BAT’s billetsystem er forældet og slidt ned. Billetmaskinerne udgik af produktion i 1989, og BAT har støvsuget markedet over tid. Der findes kun de billetmaskiner, der er i BAT-busserne i dag. Derfor er det absolut nu, der tages stilling til nyt billetsystem. Rejsekort er oplagt. Udover at være brugervenligt er det et system, der gælder i hele landet. Turister, som kommer til øen, er noget forundrede over, at man ikke kan benytte rejsekort. Hvilket giver udfordringer for chaufføren, som kun kan henvise til den eksisterende app eller kontant betaling.

Politikerne prøver nye veje i forsøget på at spare penge. Derfor er der reduktion i kørsel. Natbussen søndag til torsdag er sparet væk. Giver det mening, man ved det ikke. BAT mangler data. Det er ikke muligt ud fra det materiale, BAT har til rådighed, at få en valid passagertælling. Man ved, hvor mange der kører med bussen pr. år, men ikke hvornår de kører, hvor de kører, og hvornår de står på og af. Der arbejdes lidt i blinde, når der reduceres i køreplanen. Men med krav om økonomiforbedringer har BAT pligt til at komme med forslag til budgetplanen. Spareforslag, som tager udgangspunkt i, hvor man mener, det gør mindst ondt.

BAT’s rådgivende bestyrelse, som er sammensat af BRK/BAT og medlemmer af kommunalbestyrelsen, arbejder med forslag til at forbedre den offentlige transport på Bornholm. Regeringens ekspertudvalg skal udarbejde en plan for den offentlige transport i Danmark. Rapporten forventes færdig i 2024. Lad os holde fast i det, vi ved fungerer, og vente på det arbejde, der er sat i gang, lokalt og nationalt.

Lad os holde fast i det, der dur. Lad os implementere de værktøjer, der kan give BAT den data, man behøver for at udarbejde passagertælling. Lad os give BAT et nyt billetsystem.

Lad os vente med Nabo-Go, flex-mobilitet, og hvad der ellers har været i debatten. Måske kommer der en løsning eller en del af løsningen, der kan forbedre det, der trods alt fungerer. Lad os holde fast i det, der er besluttet, både organisatorisk og politisk. Et højtråbende mindretal skal efter min mening ikke have lov til at beslutte ændringer imod det stiltiende flertal. Politikerne må stå fast på deres beslutninger og bakke op om det, der er vedtaget.

Organisationen

Strategiplanen omhandler også organisationen. Chaufførerne hos BAT har gennem det sidste år oplevet en væsentlig forbedring på en række områder. Arbejdsmiljøet er forbedret. Der er kortere afstand mellem chauffør og ledelse, der kommunikeres løbende om de tiltag, der udarbejdes.

Der afholdes workshop, hvor alle kommer med input til forbedringer. Køreplan, vagter og turnusplaner udarbejdes i fællesskab, således at den enkelte chauffør har indflydelse på arbejdstid.

Ny overenskomst er på vej. Overgang fra en privat til en KL-overenskomst forventes afsluttet april 2024.

BAT is calling

Der rekrutteres nye medarbejdere, der udarbejdes seniorpolitikker med mere. BAT skal være en attraktiv arbejdsplads, der fastholder medarbejdere, også efter det fyldte 67. år.

Strategiplanen er udarbejdet og godkendt i 2021, den løber frem til 2026. Strategiplanen indeholder mange gode forslag til forbedringer. Det forventes ikke, at alt er implementeret i 2026. Der arbejdes kontinuerligt på forbedringer, samtidig med at det økonomisk ikke stikker af. Men. Der skal investeres, og det kræver en realistisk tilgang til økonomien.

Alt i alt opfylder BAT det, der forventes. Og set i lyset af det økonomiske råderum må man sige, det trods alt fungerer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT