Men læg mærke til, at det var "jødernes regler". De var ikke et udtryk for Guds vilje. Den er Jesus kommet for at åbenbare, og det, han åbenbarer om vores forhold til Gud gennem dette tegn, peger i en helt anden retning end pligter og rettigheder.
Jesus siger til sin mor, at hans time endnu ikke er kommet. Dette udtryk »min time« bruger Jesus andre steder om sin lidelse og død. Når Jesus alligevel hjælper i denne situation, er der en sammenhæng mellem denne handling og Jesu lidelse og død. Vinunderet er et tegn på forsoningens under. Jesus bruger renselseskarrene til at give brudeparret den hjælp, de ikke havde ret til, og som han ikke havde pligt til at give. Hans handling er nåde. Vinunderet er et opgør med at tænke pligter og rettigheder i forhold til Gud og i stedet basere det på Guds nåde. Som vinen var rigelig i Kana, er Guds nåde rigelig på Golgata.
Samtidig kan ethvert ægtepar lære noget om relationen i ægteskabet. De, som vil basere et ægteskabeligt fællesskab på pligter og rettigheder, må imødese et liv med mærkbare mangler. De vil løbe tør som ægteparret i Kana. Ikke mindst på glæde. Til sidst vil de ende i en tavs diskussion om, hvis tur det er til at tørre køkkenbordet af. Jesus viser en anden vej i ægteskabet: nåde. Og rigeligt af den.
Joh 2,1-11