Ravnborg vil kæmpe for at undgå at skære busruter væk

Ravnborg vil kæmpe for at undgå at skære busruter væk
Fire busruter, heraf en af Rønnes to bybusruter, skal spares væk, hvis det står til kommunens embedsværk. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 6. FEB 2024 • 16:15
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
6. FEB 2024 • 16:15

Før fire busruter kan blive nedlagt på grund af BAT's dårlige økonomi, vil udvalgsforperson Helle Munk Ravnborg (EL) gerne have svar på adskillige spørgsmål. I stedet for at skære vil hun også gerne se på måder at give BAT nye indtægter på. Blandt dem kunne være et større tilskud fra kommunen.

Helle Munk Ravnborg (EL) tager sig i det, da hun kommer til at omtale bus-delen af onsdagens møde i hendes udvalg som et "slag". Som i dem, som man har i en krig.

Fire busruter, heraf en af Rønnes to bybusruter, skal spares væk, hvis det står til kommunens embedsværk. For at BAT kan høvle et underskud på 6,6 millioner kroner af over fire år.

Fire millioner kroner i underskud fra sidste år. Og 2,6 millioner kroner mere for i år, hvis BAT's prognose for i år holder stik.

Den gæld skal høvles væk, mener også Helle Munk Ravnborg. Hun efterlyser bare også andre måder at gøre det på end ved at nedlægge ruter. Og så savner hun også svar på nogle spørgsmål, som hun ser som ret centrale.

– Jeg vil ikke foregribe slagets gang i udvalget. Men til en start har jeg en del spørgsmål, som jeg har brug for nogle svar på, men ikke får svar på i sagens materiale. Jeg vil først og fremmest meget gerne se et regnskab, der er mere komplet. Nogle tal er nævnt i sagen, men nogle andre tal er ikke, siger hun.

– Når man skal have et budget i balance, kan man gøre flere ting. Man kan skære nogle udgifter væk, som så også er det, som der bliver lagt op til i sagen.

– Men man kan også tage initiativ til at øge indtægterne. BAT kan generere indtægter og gjorde det sådan set også ret fint sidste år, siger Helle Munk Ravnborg.

– Sagen nævner bare ikke nogen måder at skabe nye indtægter for BAT på. Så det vil jeg gerne efterspørge. Det ville også være godt, hvis vi kunne inddrage nogle af de lovende initiativer, som for eksempel Movia har taget for at gøre flere opmærksomme på den kollektive trafik.

– BAT skal have ros for at gå tidligt i gang med opgaven med at bringe budgettet i balance. Jeg ved bare ikke, om vi har det nødvendige materiale at træffe en beslutning på. Men da vi eftergav BAT sin gæld forrige år, var intentionen, at budgettet skulle i balance. Så det skal det, siger Helle Munk Ravnborg.

Kan kassen betale?

Blandt de fire ruter, der kan blive nedlagt, er ruterne 7 og 8, der kun kører fra påske indtil efterårsferien. Langt de fleste passagerer vil søge over i andre busser, får udvalget for natur, miljø og plan at vide før onsdagens møde.

Men er det sikkert, og hvordan skal det ske? Helle Munk Ravnborg føler sig ikke spor sikker.

– Vi får at vide, at man regner med, at omkring 90 procent af brugerne af rute 7 og 8 vil bruge andre busruter, hvis man nedlægger rute 7 og 8. Men vi ser ikke, hvordan man kommer frem til det. Rute 7 og 8 er nogle ret benyttede ruter om sommeren, så det har ret stor betydning, siger hun.

Før onsdagens møde får politikerne også at vide, at et 6,6 millioner kroner stort træk på kommunekassen er alternativet til at skære de fire ruter væk. Men kommunekassen er blevet meget slunken, blandt andet fordi kommunalbestyrelsen har trukket hyppigt på kassen, særligt i borgmester Jacob Trøsts (K) første år i stolen.

Ser du et kassetræk som en reel mulighed?

– Hypotetisk er det en mulighed, men det er ikke en ønskværdig mulighed. Der er jo også lagt op til, at BAT skal rette sin økonomi op over flere år. At gøre det på den måde er jo også en slags midlertidigt kassetræk, siger Helle Munk Ravnborg.

– Kommunen giver også BAT mindre i tilskud, end andre kommuner gør med de busselskaber, som de bruger. Så man kunne også overveje at give et større tilskud. Det er bare ikke det, som sagen lægger op til, siger hun.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT