Fire busruter truet af BAT's millionunderskud

Fire busruter truet af BAT's millionunderskud
Tre busruter ude på Bornholm og en af de to bybusruter i Rønne er på vej til at blive ofret på grund af underskud i BAT. Foto: Henrik Nielsen
TOPNYHED | ABONNENT | 5. FEB 2024 • 11:24
Jakob Marschner
Journalist
TOPNYHED | ABONNENT
5. FEB 2024 • 11:24
Af:
Jakob MarschnerJakob Marschner

BAT fik sidste år et underskud på cirka fire millioner kroner kroner og sigter i år mod et nyt underskud på cirka 2,6 millioner kroner. Enten vil det nedlægge den ene af de to bybusruter i Rønne samt hurtigruten mellem Rønne og Nexø og to ferieruter. Eller også skal politikerne helt eller delvist tage 6,6 millioner kroner mere op fra kassen.

Slut med busrute 7, 8 og 11. Og slut også med bybusrute 23 i Rønne.

Det kan blive konsekvensen af, at BAT fik et underskud på op mod fire millioner kroner sidste år. Og at busselskabet også ser ud til at få underskud i år. På op mod minus 2,6 millioner kroner, siger kommunens prognose.

Både rute 7 og rute 8 er ruter, der ikke kører året rundt, men kun i påsken og fra maj til efterårsferien. De to ruter er særligt aktive i sommerferien.

At nedlægge rute 7 og 8 vil betyde, at der ikke længere kører busser til Dueodde. Også andre stoppesteder vil ikke længere blive brugt, får natur-, miljø- og planudvalget at vide, før udvalget onsdag behandler sagen om BAT's underskud.

På begge ruter er de største destinationer Rønne, lufthavnen, Nexø, Svaneke, Gudhjem og Allinge.

Rute 11 er hurtigruten mellem Rønne og Nexø, der kører én tur hver vej i hverdagene. Ved at køre turen på 45 minutter er rute 11 cirka ti minutter hurtigere end rute 5 og 6, der også forbinder de to største byer.

Hvis bybusrute 23 bliver lukket i Rønne, vil byen kun have én bybusrute tilbage. Nemlig rute 22, som BAT i følge sagens materiale vil se på "muligheden af" at ændre lidt på, "så den også dækker en del af den nuværende rute 23".

BAT kommer desuden til at spare cirka 200.000 kroner om året på ikke længere at trykke sin køreplan og dele den ud til alle husstande på Bornholm. Den samlede køreplan vil så kun være tilgængelig på BAT's hjemmeside. Her vil man også kunne printe den fra. Den del af BAT's spareplan godkendte kommunalbestyrelsen allerede i december.

Underskud skal væk på fire år

Spareplanen for BAT bliver senere på måneden en sag for den samlede kommunalbestyrelse. Hvis de bornholmske politikere ikke vil nedlægge busruterne (eller kun vil lukke nogle af dem), er der kun den allerede hårdt prøvede kommunekasse til at dække BAT's underskud.

Det vil samtidig betyde, at BAT skal have tilført mindst 2,6 millioner kroner mere end i år på næste års kommunebudget. Nemlig de 2,6 millioner, som BAT netop nu ser ud til at få i underskud i år.

Samlet skal BAT spare 6,6 millioner kroner for både at rette op på sidste års underskud – og få dette års busdrift til at gå i nul.

Så stort et minus er BAT ikke i stand til at høvle af på ét år. Spareplanen lægger i stedet op til at give BAT fire år til opgaven. Ved at lukke de fire busruter og droppe de trykte køreplaner vil BAT ifølge genopretningsplanen have rettet underskuddet op sidst på året 2027.

For at komme i mål med planen, som de foreligger nu, skal BAT i alle de tre år fra 2025 desuden kunne finde 700.000 kroner på at optimere sin drift.

Sagsmaterialet til natur-, miljø- og planudvalget giver på det punkt kun overskrifterne, men går ikke i nogen detaljer. De 700.000 kroner skal ifølge planen spares "ved at få en bedre sammenhæng i vagtsammensætningen, forhandling af overenskomst, mindre sygefravær, bedre medarbejdertrivsel og mindre behov for eksterne vognmænd ved selv at kunne have materiel og mandskab til at dække ruterne også ved behov for reparation af dele af busflåden".

BAT er blevet dyrere for Bornholm

Kommunen brugte sidste år godt 34 millioner kroner på BAT. Det var forskellen på busselskabets indtægter på 24,5 millioner og udgifterne på knapt 59 millioner.

Dette års kommunebudget sætter igen knapt 34 millioner kroner af til BAT. Det dækker over, at både busselskabets indtægter og udgifter ventes at stige en smule.

BAT's årlige underskud, som kommunen dækker, er vokset betydeligt de seneste fem år.

I både 2020 og 2021 lagde kommunen lige omkring 24 millioner kroner i BAT. Det beløb voksede til 28,6 millioner i 2022.

Dermed er kommunens årlige udgift på BAT vokset med 10 millioner kroner på fem år.

Kilde: Bornholms Regionskommune, baggrundsnotat til natur-, miljø- og planudvalget.

Andre øboer betaler mere for bussen

Blandt borgerne på øer i udkanten af Danmark betalte kun borgerne på Langeland og i Guldborgsund på Lolland i årene fra 2019 til 2022 mindre over skatten for busserne, end bornholmerne gjorde.

Samlet over de fire år betalte bornholmerne i gennemsnit lige under 3.000 kroner over skatten til driften af BAT. På Langeland og i Guldborgsund var beløbet under 2.500 kroner.

Både hos topscoreren Samsø og på Læsø kostede busserne derimod de lokale skatteydere næsten 7.000 kroner i alt fra 2019 til 2022.

Sidste år brugte regionskommunen 813 kroner pr. indbygger på BAT. I gennemsnit for landet som helhed er beløbet 654 kroner.

 

Kilde: Bornholms Regionskommune, baggrundsnotat til natur-, miljø- og planudvalget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT