Meldingen kommer ovenpå sidste uges besked om, at Mark Palmquist fra Gudhjem Bus tilbagetrak sin klage over den udbudsproces, der tildelte Nordian det største antal enheder af flextrafikken. Og dermed var kommunen nu fri til at indgå kontrakt med trafikselskabet, der ellers var blevet sat på standby, mens klagen blev behandlet.
– Vi er glade for, at der er sat punktum i den sag, så vi kan gå i gang, lyder det i det skriftlige svar fra Nordians direktør.
Klagen blev indgivet på baggrund af Nordians omstridte fortid i Københavns Kommune, hvor man sidste år måtte opsige samarbejdet. Det skete efter adskillige hændelser med mangelfuld håndtering af kerneopgaven i at transportere udsatte borgere såsom børn med handicap og ældre.
Opgaven organiseres anderledes
Ayman Hawaili har i et tidligere interview oplyst til avisen, at den problemfyldte kørsel, der blandt andet resulterede i, at flere børn blev afleveret på forkerte adresser og én måtte hentes af politiet, havde rod i en uklar arbejdsfordeling af, hvordan kørslen blev planlagt mellem trafikselskabet og Københavns Kommune. Her pegede han på, at opgaven organiseres anderledes på Bornholm, og at samme fejl derfor ikke vil gentage sig.