Nordian har nu indgået kontrakt med kommunen
Efter en skrinlagt klagesag har det omstridte trafikselskab nu indgået kontrakt med Bornholms Regionskommune om flexkørslen for den næste treårige periode. Direktør Ayman Hawaili betoner en tæt dialog med BRK mod at samme fejl som i København gentager sig.
Trafikselskabet Nordian har nu indgået kontrakt med Bornholms Regionskommune om at håndtere hovedparten af den kommunale flextrafik fra den 1. august og for den næste treårige periode.
Det oplyser direktør Ayman Hawaili i et skriftligt mailsvar.
– Vi er glade for, at klagesagen nu er afsluttet, og at vi kan indgå kontrakt med BRK. Vores mission er at øge mobiliteten for dem, som har mest brug for det, og vi er stolte over at hjælpe rigtig mange mennesker hver dag. Derfor ser vi også frem til at støtte BAT i at levere høj service til borgerne på Bornholm, lyder det i det skriftlige svar.
Sker efter klagesag
Meldingen kommer ovenpå sidste uges besked om, at Mark Palmquist fra Gudhjem Bus tilbagetrak sin klage over den udbudsproces, der tildelte Nordian det største antal enheder af flextrafikken. Og dermed var kommunen nu fri til at indgå kontrakt med trafikselskabet, der ellers var blevet sat på standby, mens klagen blev behandlet.
– Vi er glade for, at der er sat punktum i den sag, så vi kan gå i gang, lyder det i det skriftlige svar fra Nordians direktør.
Klagen blev indgivet på baggrund af Nordians omstridte fortid i Københavns Kommune, hvor man sidste år måtte opsige samarbejdet. Det skete efter adskillige hændelser med mangelfuld håndtering af kerneopgaven i at transportere udsatte borgere såsom børn med handicap og ældre.
Opgaven organiseres anderledes
Ayman Hawaili har i et tidligere interview oplyst til avisen, at den problemfyldte kørsel, der blandt andet resulterede i, at flere børn blev afleveret på forkerte adresser og én måtte hentes af politiet, havde rod i en uklar arbejdsfordeling af, hvordan kørslen blev planlagt mellem trafikselskabet og Københavns Kommune. Her pegede han på, at opgaven organiseres anderledes på Bornholm, og at samme fejl derfor ikke vil gentage sig.
– Opgaven er en anden på Bornholm. Der er en mere klar arbejdsdeling her. I denne opgave vil BAT forsætte med at have ansvaret for at planlægge, sammensætte og sikre rigtige adresser. Det er dermed også de samme mennesker, som bornholmerne vil skulle ringe til, lød det i det tidligere interview.
Tæt dialog med BAT
I direktørens skriftlige kommentar er han igen blevet foreholdt spørgsmålet, om man i den nylige kontrakt med BRK har indskrevet præciseringer, der forhindrer at samme fejl som i Københavns Kommune gentager sig. Her skriver han:
– Vi har nu indgået kontrakten og er gået i tæt dialog med BAT og deres kørselskontor, hvor vi sammen vil arbejde på at levere den bedst mulige service til borgerne på Bornholm. I vores dialog med BAT har vi et højt fælles fokus på at levere til bornholmerne, og er i gang med at sikre en god opstart. Nu har vi fået kontrakten, og vi ser frem til at fokusere på vores nye kollegaer og sikre en så god opstart som muligt for dem og for de bornholmere, vi skal være med til at hjælpe, lyder det fra Ayman Hawaili.
Fokuserer på nye kollegaer
Et andet punkt i kritikken mod Nordian har også gået på selskabets overenskomst. Her har blandt andre lokalpolitiker og 3F Bornholm formand Jonna Nielsen peget på, at den angiveligt skulle give selskabets chauffører ringere vilkår, end hvad de bornholmske trafikselskaber tilbyder.
I førnævnte interview har direktør Ayman Hawaili tidligere afvist den påstand med meldingen om, at alle chauffører var dækket af en overenskomst på helt normale vilkår. Her oplyste han desuden han ikke ønskede at fortælle nærmere om ansættelsesprocessen af nye chauffører, før der var en underskrevet kontrakt. Tidende har derfor igen spurgt, om man allerede har ansat chauffører her på Bornholm. Ayman Hawaili oplyser, at man er gået i gang med at ansætte chauffører på Bornholm og henviser ellers til sin tidligere udtalelse:
– Vi ser frem til at fokusere på vores nye kollegaer og sikre en så god opstart som muligt for dem og for de bornholmere, vi skal være med til at hjælpe.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration