– Ud over at tanken var, at det skulle reducere vores co2-udledning at køre med elbus, så var planen også, at vi skulle have en driftsbesparelse. Som alle der har købt en elbil kan konstatere, så er det væsentligt billigere at køre på strøm end fossile brændsler. Så den skumle plan var også, at det skulle være en økonomisk gevinst for kommunen - begge dele har vi stadig til gode at se.
– Skeptikere vil sige, at det er for tidligt med elbusser. Men man kan jo konstatere andre steder i landet, at det lykkes at køre elbusser. Så jeg synes stadig, vi skal have en målsætning om det på Bornholm, lyder det fra Morten Riis.
Lige nu er BAT ved at få bygget de næste elbusser af det kinesiske mærke Zhongtong Bus, hvoraf de første fem efter planen ankommer til sommer.
Jacob Trøst satser på, at forløbet med dem bliver bedre end det, BAT oplever lige nu:
– Jeg satser på, at vi ikke får de samme problemer. Jeg ved jo, at der kører elbusser rundt omkring i Danmark som fungerer - det håber jeg også, de kan komme til på Bornholm. Det er en berettiget forventning, at det fungerer, når vi får noget materiel. Hvis det ikke gør, skal det laves, siger Jacob Trøst.