Ingen elbusser siden jul

Ingen elbusser siden jul
– Vores elbusser er ude af drift indtil videre, lyder det kortfattet fra BATs trafikchef. Foto: William Sonne Kaalø
TOPNYHED | TRAFIK | 6. MAR • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 6. MAR • 05:30

BATs fire elbusser holder nu helt stille. De er nemlig taget ud af drift indtil videre, oplyser trafikchef Niels Rasmussen. Ifølge udvalgsmedlem er politikerne blevet orienteret om, at busserne blev taget ud af drift før jul.

På busparkeringspladsen på Industrivej i Rønne holder fire nye elbusser side om side med de aldrende dieselbusser. BATs fire elbusser er nemlig nu taget helt ud af drift.

Så sent som i begyndelsen af februar lød det ellers fra BAT, at elbusserne kører cirka 50 procent af tiden i forhold til det, trafikselskabet havde regnet med. Men i øjeblikket er det altså ikke mange kilometer, elbusserne kører, oplyser trafikchef Niels Rasmussen nu:

– Vores elbusser er ude af drift indtil videre, lyder det i et kortfattet svar til Tidende.

Fordi BAT har indledt en møderække med leverandøren af busserne om de kontraktlige forhold, som muligvis kan ende ud i et juridisk efterspil, har Niels Rasmussen ikke yderligere kommentarer.

– Så længe sagen kører, og BRK/BAT er i dialog med leverandøren, kan jeg ikke udtale mig yderligere, lyder det fra trafikchefen.

BAT oplyste i forbindelse med det seneste møde i natur,- miljø- og planudvalget i februar til politikerne, at trafikselskabet har haft store udfordringer med de fire elbusser af mærket Isuzu.

"Indkøringen og ikke mindst daglig drift af elbusserne har været så udfordrende, at vi står med et produkt, der ikke lever op til, hvad vi rettelig kunne forvente i forhold til kravspecifikationerne i selve udbudsmaterialet," fremgik det af BATs melding.

Leverandør skal skaffe reservebusser

At elbusserne nu er taget helt ud af drift, skyldes ifølge udvalgsmedlem Mark Palmquist (K) efter sigende nogle "sikkerhedsmæssige aspekter."

– Har man nogle busser, man ikke kan køre med, som ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarlige, så skal man selvfølgelig ikke køre med dem. Så det har jeg det helt fint med, siger Mark Palmquist, der også er vognmand i Gudhjem Bus.

– Jeg ville heller ikke køre med en bus privat, som sikkerhedsmæssigt ikke var i orden.

Ifølge Mark Palmquist er politikerne i udvalget blevet oplyst, at elbusserne blev taget ud af drift før jul.

– De mangler jo de fire busser i driften. Så vidt jeg forstod, da vi blev orienteret, vil leverandøren stille fire andre busser til rådighed for at dække driftsbehovet ind. Det er fire ganske almindelige dieselbusser, der lige står ude i rækken, tænker jeg, fortæller Mark Palmquist.

– Én ting er den sag, der kører - og det må gå sin gang, for der er nogle juridiske aspekter i det. En anden ting er, at BAT stadig har en drift, hvor de fire elbusser var indregnet. Der mangler stadig fire busser. Som jeg har forstået det, er man gået i dialog med leverandøren og sagt: "Vi har fire busser, der ikke kan køre. Vi skal bruge fire busser" og så har leverandøren måttet stille fire andre busser til rådighed, siger Mark Palmquist.

'Ærgerlig situation'

Han fortæller, at politikerne ikke ved mere i forhold til det mulige juridiske efterspil, som BAT varslede i forbindelse med februar-mødet i natur,- miljø- og planudvalget - andet end der har været dialog med leverandøren samt trafikselskabet Umove i Fredericia, der ifølge Mark Palmquist har stået med samme problem.

Et muligt retligt efterspil mener han dog blandt andet kan komme til at handle om økonomien:

– Hvad med den her driftsbesparelse, der skulle være? Den har man ikke opnået, når busserne ikke har kørt. Det er også en ting, der er genstand for den eventuelle sag, der kommer. Alt sådan noget skal jo regnes med, siger Mark Palmquist.

Hans partifælle, borgmester Jacob Trøst, kalder situationen for 'trist':

– Vi har jo en forventning om, at det lever op til vores krav og forventninger, når vi køber nyt materiel. Det er en rigtig ærgerlig situation, siger Jacob Trøst og nævner flere årsager:

– Det går ud over vores drift, og det risikerer også at gå ud over økonomien, i og med der skal indsættes reservekapacitet. Så jeg håber, man finder en god løsning, lyder det fra Trøst, der fortæller, at han er orienteret om, at der kører en sag.

Elbusser skal stadig være et mål

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra natur,- miljø- og planudvalgets forperson, Helle Munk Ravnborg (EL). Enhedslistens gruppeforperson, Morten Riis, kalder det dog møgærgerligt, at busserne nu er ude af drift.

– Som jeg kan forstå det, vil man forsøge at få en aftale i stand med leverandøren, så man kan få udskiftet de busser - for de har jo ikke levet op til det, vi har betalt for, siger Morten Riis, der tilføjer:

– Ud over at tanken var, at det skulle reducere vores co2-udledning at køre med elbus, så var planen også, at vi skulle have en driftsbesparelse. Som alle der har købt en elbil kan konstatere, så er det væsentligt billigere at køre på strøm end fossile brændsler. Så den skumle plan var også, at det skulle være en økonomisk gevinst for kommunen - begge dele har vi stadig til gode at se.

– Skeptikere vil sige, at det er for tidligt med elbusser. Men man kan jo konstatere andre steder i landet, at det lykkes at køre elbusser. Så jeg synes stadig, vi skal have en målsætning om det på Bornholm, lyder det fra Morten Riis.

Lige nu er BAT ved at få bygget de næste elbusser af det kinesiske mærke Zhongtong Bus, hvoraf de første fem efter planen ankommer til sommer.

Jacob Trøst satser på, at forløbet med dem bliver bedre end det, BAT oplever lige nu:

– Jeg satser på, at vi ikke får de samme problemer. Jeg ved jo, at der kører elbusser rundt omkring i Danmark som fungerer - det håber jeg også, de kan komme til på Bornholm. Det er en berettiget forventning, at det fungerer, når vi får noget materiel. Hvis det ikke gør, skal det laves, siger Jacob Trøst.

– Jeg håber, at vi med de næste får en bedre oplevelse.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT