Her skal cyklister have bedre vilkår

Her skal cyklister have bedre vilkår
Asfaltering af Snellemark mellem Munch Petersens Vej og Grønnegade kan forbedre både komforten og sikkerheden for cyklister. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 5. MAR 2024 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. MAR 2024 • 05:30

Der er kig på Byledsgade, rundkørslen ved Haslevej og området omkring Store Torv.

Tre steder i Rønne ønsker regionskommunen at forbedre vilkårene for cyklister. Vejen dertil går via Vejdirektoratets cykelpulje, som hjælper kommuner med at finansiere ny infrastruktur til de tohjulede. Onsdag skal politikerne tage stilling til, om Bornholm skal forsøge at få penge fra puljen.

For at finde de rette steder, har kommunen hyret en ekstern konsulent, gennemført en spørgeskemaundersøgelse og holdt et borgermøde. På den baggrund er man nået frem til tre konkrete projekter i Rønne.

Projekterne er blandt andet valgt på baggrund af kriterierne for at modtage tilskud fra Vejdirektoratet. Det fremgår blandt andet, at anlægsprojekter, der forbedrer cykelforholdene på skoleveje, kan opnå en tilskudsprocent på op til 50 procent. Alle tre projekter er desuden nævnt i kommunens Trafiksikkerhedsplanen 2018-2025.

Planter i Byledsgade

Det ene af de tre projekter går ud på at forbedre cykelforholdene i Byledsgade mellem Lille Madsegade og Nordre Jernbanesti. Strækningen er en skolevej til Åvangsskolen. Fra Jernbanestien til Borgmester Nielsens Vej er det planen at etablere delte stier og en hævet flade omkring adgangen til Åvangsskolen. På strækningen mellem Borgmester Nielsens Vej og Smallesund er der ikke plads til egentlige cykelforanstaltninger, men kommunen vil lave to hastighedsreducerende tiltag i form af enten cykelparkering eller beplantning to steder på strækningen.

Et andet projekt handler om hastighedsdæmpende foranstaltninger i rundkørslen ved Nordre Kystvej og Haslevej. Problemet er, at næsten hver tredje bilist kommer til rundkørslen i for høj fart. Den foreslåede løsning går blandt andet ud på at etablere en udvidet helle og et pudebump både syd og nord for rundkørslen.

Asfalt i Snellemark

Det tredje projekt fokuserer på cykelforholdene i området omkring Store Torv. Det er inddelt i tre delområder, som er den nedre del af Snellemark, den øvre del af Snellemark samt Torvegade og Store Torv.

I Snellemark mellem Munch Petersens Vej og Grønnegade er der planer om at asfaltere for at forbedre komforten og sikkerheden. Mellem Storegade og Pistolstræde vil det være muligt at etablere cykelstier i begge sider. Det vil reducere antallet af parkeringspladser, mens busparkeringen kan blive, hvor den er. På Store Torv og i Torvegade ser kommunen to muligheder for en mere cykelvenlig belægning. Enten kan en cykelvenlig granitbelægning erstatte en del af de eksisterende brosten, eller også kan man asfaltere.

Af sagsfremstillingen fremgår det, at der er tale om en skolevej til 10. klasseskolen efter flytningen til Dams Gård, hvorfor det vil være muligt at søge Vejdirektoratet om tilskud på 50 procent af udgiften. Der står også, at projektet skal ses i sammenhæng med det igangværende byudviklingsarbejde i Rønnes centrum. Samtidig overvejer kommunen som et led i sit anlægsstop at lukke projektet om Store Torv og Dams Gård; herunder flytningen af 10. klasseskolen.

Sikring af skoleveje

Staten har i alt afsat 226 millioner kroner til en pulje for at fremme cyklisme. Puljen er en del af Infrastrukturplan 2035. Ansøgningsfristen er den 3. april. En rettidig ansøgning forudsætter derfor, at kommunalbestyrelsen på sit møde den 19. marts beslutter at ansøge Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet giver tilskud til projekter, som skaber bedre forhold for cyklister, og til ny infrastruktur målrettet cyklister.

Når ansøgningerne bliver vurderet, tager direktoratet udgangspunkt i puljens overordnede formål om at få flere til at vælge cyklen. Der er et særligt fokus på sikre skoleveje og pendlercykling.

Sagen er til politisk behandling i natur-, miljø- og planudvalget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT