Reparationerne gennemføres nu, fordi eksperter fra motorproducenten Wärtsila har mulighed for at deltage, lyder forklaringen videre fra Jesper Maack.
Flere dage ved kajen
Faktisk kan man godt vænne sig til synet af Express 5, der ligger stille ved Øernes Kaj i Rønne Havn, mens Express 1, der egentlig fungerer som ekstrafærge, tager turen over Østersøen. Som en del af næste års sejlplan har Bornholmslinjen nemlig besluttet, at Express 5 fra mandag eftermiddag til onsdag eftermiddag i lavsæsonen skal parkeres ved kajen i Rønne. Det skal give rederiets teknikere bedre mulighed for at udføre nogle vedligeholdelsesopgaver, der stadig kan forekomme ved en ny færge som Express 5, oplyste Bornholmslinjen, da rederiet offentliggjorde 2025-sejlplanen.
– Ved at sætte Express 1 ind i stedet for Express 5 i lavsæsonen øger vi driftsstabiliteten både i form af mere kontinuerlig sejlads med Express 1, men også fordi det giver os mulighed for at klare noget af det vedligehold, der kun kan laves, mens færgen ligger stille. Det skal være med til at give os en øget driftsstabilitet for begge hurtigfærger, sagde Jesper Skovgaard, Molslinjens kommercielle direktør, i en pressemeddelelse i slutningen af august.
Ifølge Molslinjen vil denne ugentlige udskiftning gavne begge hurtigfærger, for færger har generelt ikke godt af at ligge oplagt i længere perioder, som Express 1 gør i lavsæsonen. Længere tids oplægning øger nemlig risikoen for såvel tekniske som elektroniske systemsvigt, som kun kan opdages, når færgen kommer i drift, har rederiet tidligere forklaret.