Det vil Bornholm vide inden afgørende færgemøde

Det vil Bornholm vide inden afgørende færgemøde
TRAFIK | 24. JAN • 19:00
Henrik Nielsen
Journalist
TRAFIK | 24. JAN • 19:00

Trafikkontaktrådet har sendt en række spørgsmål til rederiet, inden det skal behandle Bornholmslinjens ønske om længere sejltid.

Mandag sætter trafikkontaktrådet sig sammen for at behandle Bornholmslinjens anmodning om at forlænge den officielle sejltid mellem Rønne og Ystad med 10 minutter, så den kommer op på 90 minutter.

Rådet har modtaget et høringsbrev fra rederiet om sejlplansændringer i perioden 1. marts–31. december 2025, og Bornholmslinjen deltager også på mødet for at præsentere og gennemgå de forhold, der ligger til grund for ønsket om længere sejltid.

Men det er ikke nok, mener trafikkontaktrådet. Der er brug for flere oplysninger.

Derfor har rådets sekretariat sendt en række spørgsmål, som Bornholmslinjen er blevet bedt om at svare på skriftligt, så rådet mandag drøfter sagen på et fuldt oplyst grundlag.

I alt drejer det sig om otte overordnede spørgsmål om blandt andet ruteændringer, brændstofbesparelser og godkendelser fra myndigheder. Tidligere udtalelser til Tidende har også kastet spørgsmål af sig.

Formelt er det Bornholmslinjens moderselskab Molslinjen, der deltager i mødet, og som spørgsmålene er sendt til.

 

Trafikkontaktrådets spørgsmål til Bornholmslinjen

1. Verifikation af sejltid
• Trafikkontaktrådet anmoder om, at Molslinjen verificerer de ekstra tre-fire minutters sejltid ved at fremlægge AIS-data fra tre tilfældige dage med normale/gennemsnitlige vindforhold før og efter ombygningsfasen.

2. Ruteændringer og simulering
• Blev der taget højde for den nye rute i simuleringen før projektets igangsættelse? Hvad viste den i forhold til forsinkelse?

3. Brændstofbesparelser og CO2-reduktion
• Trafikkontaktrådet ønsker dokumentation for de forventede besparelser som følge af en forlænget overfartstid på 10 minutter.
a. Hvor stor en reduktion i brændstofforbrug forventes?
b. Hvad er den økonomiske besparelse?
c. Hvad er den anslåede reduktion i CO2-udledning (målt i CO2-ækvivalenter)?

4. Lastning og losning i peak-perioder
• Er det muligt og realistisk at nå lastning og losning af færgerne inden for den reducerede tidsramme på 30 minutter i peak-perioder, når den nuværende tidsramme er 40 minutter?

5. Forsinkelsesomfang ved Rønne Havn
• Rådet imødeser at modtage dokumentation for omfanget af faktiske forsinkelser, der er opstået som følge af udbygningen af Rønne Havn.

6. Kommentar til udtalelse om hurtigfærger
• Rådet anmoder om Molslinjens kommentarer til kommunikationschef Jesper Maacks udtalelse til Bornholms Tidende den 17. januar:
"Hurtigfærger har en hastighed, de helst skal ligge inden for. En hurtigfærge kan ikke sejle meget langsommere, for så mister den det med at plane på vandet. Idéen med dobbeltskrog er, at den skal ligge i toppen af vandet. Hvis en hurtigfærge kommer for langt ned i vandet, sparer man ikke olie på det."

7. Godkendelser fra Søfartsstyrelsen
• Rådet vil gerne anmode om at få tilsendt følgende dokumenter fra Søfartsstyrelsen:
a. Den endelige godkendelse af sikkerhedsmæssig sejlads for hurtigfærgerne på den ændrede sejladsrute, som Molslinjen modtog medio december.
b. Den hidtil gældende godkendelse.

8. Godkendelse fra Kystdirektoratet

• Rådet imødeser at modtage Kystdirektoratets godkendelse, som kommunikationschef Jesper Maack nævnte i Bornholms Tidende den 21. januar.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT