Når højkapacitetsfærgen Express 1 stævner ud på ruten mellem Rønne og Ystad mandag eftermiddag, er det ikke, fordi der er noget akut galt med den primære hurtigfærge Express 5. I stedet er det en planlagt ændring i forbindelse med 2025-sejlplanen.
Det er Bornholmslinjens tekniske afdeling, der har foreslået, at der i lavsæsonen i år indføres en såkaldt ugentlig oplægningsdag for Express 5. Der er i praksis dog tale om perioden fra mandag eftermiddag til og med onsdag midt på eftermiddagen, fremgår det af sejlplanen. Express 5 sejler ugens øvrige dage.
Rederiet har tilpasset sejlplanen på denne måde af hensyn til begge hurtigfærger, fremgår det af et brev til Trafikkontaktrådet, da sejlplanen var i høring i juni sidste år. Manøvren skal for det første sikre mere stabil drift for Express 1, der til hverdag ligger ved Øernes Kaj uden for de travle sæsoner.
"Færger har generelt ikke godt af at ligge oplagt i længere perioder. Ved opstart efter længere tids oplægning, øges risikoen for såvel tekniske som elektroniske systemsvigt, som kun kan opdages ved drift. For traditionelle færger er der ofte en højere grad af redundans på de vigtige fremdrivningssystemer, hvilket i mindre grad er tilfældet for hurtigfærger grundet kravet til en lettere konstruktion," skriver Bornholmslinjen i brevet til kontaktrådet, hvori rederiet tilføjer: