Derfor sejler Express 1 nu fast igen

Derfor sejler Express 1 nu fast igen
Express 1 får mere at lave i 2025-sejlplanens lavsæson. Arkivfoto: Henrik Nielsen
TRAFIK | 5. JAN • 15:30
TRAFIK | 5. JAN • 15:30

Express 1 sejler mandag eftermiddag klokken 16.30 til Ystad. Det gør den også hele tirsdag og noget af onsdagen de næste mange uger. Bornholmslinjen bytter færgerne for at sikre en mere driftssikker sejlplan.

Når højkapacitetsfærgen Express 1 stævner ud på ruten mellem Rønne og Ystad mandag eftermiddag, er det ikke, fordi der er noget akut galt med den primære hurtigfærge Express 5. I stedet er det en planlagt ændring i forbindelse med 2025-sejlplanen.

Det er Bornholmslinjens tekniske afdeling, der har foreslået, at der i lavsæsonen i år indføres en såkaldt ugentlig oplægningsdag for Express 5. Der er i praksis dog tale om perioden fra mandag eftermiddag til og med onsdag midt på eftermiddagen, fremgår det af sejlplanen. Express 5 sejler ugens øvrige dage.

Rederiet har tilpasset sejlplanen på denne måde af hensyn til begge hurtigfærger, fremgår det af et brev til Trafikkontaktrådet, da sejlplanen var i høring i juni sidste år. Manøvren skal for det første sikre mere stabil drift for Express 1, der til hverdag ligger ved Øernes Kaj uden for de travle sæsoner.

"Færger har generelt ikke godt af at ligge oplagt i længere perioder. Ved opstart efter længere tids oplægning, øges risikoen for såvel tekniske som elektroniske systemsvigt, som kun kan opdages ved drift. For traditionelle færger er der ofte en højere grad af redundans på de vigtige fremdrivningssystemer, hvilket i mindre grad er tilfældet for hurtigfærger grundet kravet til en lettere konstruktion," skriver Bornholmslinjen i brevet til kontaktrådet, hvori rederiet tilføjer:

"Svigt af fremdrivningssystemer har derfor en større negativ effekt på hurtigfærgens evne til at opretholde rettidig sejlads. Ligeledes har længere tids oplægning en negativ effekt på hurtigfærgernes specielle bundmaling, hvor begroninger ses tiltagende, hvilket i særlig grad påvirker hurtigfærgernes performance, herunder evnen til effektivt at gøre fart. Resultatet af begroningerne kan ses ved et øget brændstofforbrug samt miljøbelastning."

En driftssikker sejlplan

Men at Express 1 tager en tørn medfører også, at der kan blive plads til at lave vedligeholdelsesarbejde på Express 5, der altså nu får en ugentlig pause, selvom færgen ikke har mange år på bagen og kun har været sat ind på ruten siden den 29. april 2023.

"Endelig vil det give rederiet mulighed for programmeret vedligehold af HSC ”EXPRESS 5”, som ikke kan nås ved kontinuerlig drift – specielt længerevarende vedligeholdelsesarbejder," skriver rederiet til kontaktrådet.

Selvom færgerne bytter rundt, vil der med Express 1 på ruten stadig være rigelig kapacitet til at sikre plads til de rejsende, fremgår det videre.

"Det er rederiets vurdering, at den ugentlige oplægningsdag vil give en langt mere driftssikker sejlplan for begge hurtigfærger og dermed også reducere antallet af forsinkelser og aflysninger som måtte være forårsaget af havarerede motordele eller systemsvigt."

Tiltaget er godkendt af Trafikkontaktrådet med den bemærkning, at det skal være for at bidrage til en højere regelmæssighed og at Express 1 bliver opgraderet til et højere komfortniveau. Det var meningen, at Express 1 skulle være blevet bygget om i løbet af fjerde kvartal sidste år, så færgen i højere grad ligner Express 5 indvendigt, men ombygningen er forsinket og forventes nu først færdiggjort inden den kommende højsæson.

Færgebyttet finder i første omgang sted frem til og med uge 7, hvorefter Express 5 i ugerne 8 og 9 skal på værft. I disse uger tager Express 1 over. Herefter bytter færgerne igen rundt som beskrevet mellem mandag og onsdag eftermiddag til og med uge 15, hvorefter først mellem- og herefter højsæsonen går i gang og begge færger sejler på ruten samtidig.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT