'De råber og skriger': Flere oplever grov opførsel på færgen

'De råber og skriger': Flere oplever grov opførsel på færgen
Alt tyder på at flere trafikdirigenter er grove i munden. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
TRAFIK | 31. MAR • 19:00
Jakob Marschner
Journalist
TRAFIK | 31. MAR • 19:00

Nye beretninger om ubehøvlet personale på færgens vogndæk viser, at ikke bare en enkelt trafikdirigent kan være ubehøvlet. Flere passagerer har klaget til rederiet, og nogle har fået svar, men ikke alle.

Det handler ikke kun om Anders And. Eller rettere: Den mand blandt Bornholmslinjens trafikdirigenter, der har kaldt sig Anders And, når passagerer har bedt om hans navn efter at være blevet overfuset af ham på vogndækket.

For selvom "Anders And" bliver genkendt på beskrivelsen af folk, der også har haft dårlige oplevelser med ham, viser nye beretninger om ubehøvlet personale på Bornholmslinjens vogndæk, at flere trafikdirigenter end bare "Anders And" har talt groft til færgepassagerer.

Blandt de nye udsagn fra passagerer på Tidendes side på Facebook fortæller både Mona Andersen og Carsten Eriksen, at de er blevet talt groft til af flere forskellige trafikdirigenter.

"Som hyppig gæst på øen og medpassager i bil har vi haft så mange mærkelige oplevelser med surt, vrantent dækpersonale. Lige fra at få slået en hånd ned på fronten, fordi min rejsepartner ikke kunne køre længere frem uden at ramme bilen foran, til at blive puffet til af en bagvedkørende, der skulle køre tættere på os", fortæller Mona Andersen.

"De råber og skriger, og jeg får helt ondt i maven, når vi skal ombord og fra borde, for hvilket humør er de i i dag?", fortæller hun også.

"Mange virker meget arrogante. Jeg savner mange gange de gamle matroser", skriver Carsten Eriksen.

Selvom mere end én trafikdirigent kan være grov i munden, er problemet ikke så omfattende, at der er tale om en generel kultur. To passagerer fortæller på Tidendes side på Facebook, at langt de fleste eller ligefrem alle færgens trafikdirigenter er dygtige og rare.

"Der er også rigtig mange gode imellem", fortæller Carsten Eriksen.

"Har aldrig haft problemer. Man følger deres anvisning, og jeg er ikke ung (62 år), og jeg har aldrig haft bøvl, så stor ros til dem", skriver Claus Schmedes.

– Jeg tør godt at læne mig ud af vinduet og sige, at det her ikke er nogen kultur. I forhold til to millioner rejsende til Bornholm lader det heldigvis også til at være ret enkeltstående tilfælde, siger Jesper Maack, kommunikationschef i Bornholmslinjen.

Slag mod kølerhjelm er sidste udvej

Samtidig mener flere passagerer at kunne genkende "Anders And" som en konkret trafikdirigent, som de også selv har haft en dårlig oplevelse med. Blandt flere trafikdirigenter, der kan være grove i munden, virker én til at falde særligt i øjnene.

"Gad vide, om det ikke er én og samme person, som vi har haft flere "sammenstød" med gennem årene – først ved Færgen og siden ved Bornholmslinjen", fortæller Vips Christensen.

"Han er virkelig ubehagelig over for passagererne. Vi har også oplevet, at han slog til vores bil, fordi vi nægtede at køre ind under hængedækket på Leonora Christina i sin tid. Vores bil er alt for høj til, at den kunne være under hængedækket", skriver hun også.

Vips Christensen bliver dermed også passager nummer to til at fortælle om en trafikkontrollant, der har slået hånden ned i kølerhjelmen på en bil. I Tidende mandag gengav Palle Flygenring den samme oplevelse, som en af hans bekendte havde haft.

At slå hånden ned i fronten af en bil kan i sjældne tilfælde være direkte nødvendigt, siger kommunikationschef Jesper Maack. For at undgå det, der er værre.

– Det er heldigvis et ganske sjældent brugt kommunikationsmiddel. Men det kan være nødvendigt, når folk er ved at køre ind i nogen eller noget, siger han.

– Hvis man som skibsassistent synes, at man har mistet kontakten til føreren af en bil, er det en slags nødbremse, hvis man skal være klar over, at bilens fører er klar over situationen, siger Jesper Maack.

– Man skal ikke banke ned i en bils kølerhjelm for at være aggressiv. Og hvis man gør det, skal den efterfølgende dialog være høflig. Men det kan være nødvendigt for at redde en træls situation.

– Vi oplever ind imellem også biler, der kommer meget tæt på vores folk. Vi har også oplevet folk, der er blevet ramt af en bil, siger Jesper Maack.

Rederiet: Klager skal besvares

Også Malene Kaas Mikkelsen mener at kunne genkende "Anders And", når hun læser, hvordan andre beskriver ham.

"Hmm.....gad vide om det er ham vi havde "fornøjelsen" af i december? Det gik ikke ud over os – men en kvindelig fører af en anden bil blev svinet til. Og da vi sagde til ham, at han vel godt kunne tale ordentligt, blev han ikke videre begejstret", skriver hun på Tidendes side på Facebook.

Uden direkte at genkende "Anders And" har også Jannie Krohn Gregersen oplevet en grov trafikdirigent.

"Vi oplevede en super ubehagelig fyr på dækket i foråret 2023. Han blev ved med at råbe at jeg skulle køre frem. Jeg råbte, at der ikke var plads. Så skreg han bare "Kør nu for helvede". Så kørte jeg max 10 centimeter frem og ramte en stor gul jernstolpe."

Beretningerne viser også, at Bornholmslinjen har reageret forskelligt på klager, som passagerer har sendt over ubehøvlet opførsel fra en trafikdirigent.

"Selvom vi henvendte os til en af hans overordnede og sendte en mail, hørte vi aldrig noget – intet", skriver Malene Kaas Mikkelsen.

Heidi Hansen har derimod fået svar på flere klager om det samme.

"Har også haft to dårlige oplevelser, hvor der heller ikke blev talt pænt til os. Vi tog billeder af ham den sure personale og hvordan vores bil skulle parkeres, så vi dårligt nok kunne komme ud. Derefter sendte vi en klage med billeder til rederiet. Begge gange fik vi undskyldning", beretter hun.

– Det har vi en praksis omkring. Og den praksis er, at vi altid svarer på klager. Hvis folk klager over noget, kan de også forvente at få et svar, og vores kundeservice skal være samvittighedsfuld i forhold til at svare, siger Jesper Maack.

– Jeg hører også kun meget sjældent om nogen, der ikke får svar.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT