Billigere olie giver billigere færgebilletter

Billigere olie giver billigere færgebilletter
Molslinjen lægger op til et prisfald på otte procent i 2025. Arkivfoto: Henrik Nielsen
TRAFIK | Onsdag 26. juni 2024 • 19:00
Henrik Nielsen
Journalist
TRAFIK | Onsdag 26. juni 2024 • 19:00

Faldende oliepris og lavere inflation får Molslinjen til at foreslå et prisfald i 2025.

Står det til Molslinjen, bliver det generelt billigere at sejle med Bornholmslinjen næste år. Det fremgår af rederiets udkast til sejlplan og listepriser for 2025, som Transportministeriet skal godkende, og som trafikkontaktrådet har fået forelagt.

Generelt er udspillet et prisfald på cirka otte procent. Årsagen er dels et fald i brændstofpristillægget som følge af faldende oliepriser, og dels at inflationen er faldet drastisk i 2023 og nu er tilbage på niveauet før 2021. Molslinjen oplyser, at reduktionen i 2025-priserne især vil påvirke buspriserne på ruten Rønne-Ystad positivt.

Til gengæld kommer priser på specialtransporter til at stige i 2025 med op til 800 kroner. Specialtransporter er for eksempel traktorer. Molslinjen oplyser, at det er første gang, specialtransporterne bliver ramt af prisstigninger i den periode, Bornholmslinjen har betjent ruterne fra og til Bornholm.

Færre ekstraafgange

Udover en tilpasning af billetpriserne generelt lægger Molslinjen op til at reducere antallet af ekstra dobbeltture i sensommeren, nærmere bestemt i august, september og oktober. Grunden er, at rederiet har anvendt flere midler på ekstra dobbeltture i 2023 end forventet, fremgår det.

Det betyder, at der i 2023 blev anvendt tilskudsmidler, som i princippet var afsat til ekstra frekvens i 2024. Konkret foreslår rederiet at fjerne 18 ekstra dobbeltture i august, seks i september og 12 i oktober.

Hvad 2025 angår, foreslår Molslinjen, at tilskuddet til ekstra frekvenser anvendes til 456 ekstra afgange med henholdsvis Express 5 og Express 1 til den såkaldt fjerde frekvens samt 178 ekstra afgange med Express 1, der er udvalgt efter, hvilke ekstra afgangene i 2023 der var mest attraktive for passagerne. Det er 22 afgange færre end i udkastet til 2024-sejlplanen og 192 færre end i 2023-sejlplanen. Molslinjen forklarer det med et højere omkostningsniveau end forventet i 2023 og 2024.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT