I de fleste virksomheder er der stort fokus på den enkelte medarbejders indsats. Der skal leveres - ikke kun som gruppe eller som virksomhed, men også som individuel person. I opgangstider bliver opmærksomheden i høj grad rettet mod øgede indtægter og større markedsandele. I krisetider vender mange virksomheder blikket indad og vurderer den enkelte medarbejdes resultat. Det betyder højere eller måske mere direkte krav til medarbejderen. I takt med denne udvikling stiller medarbejderen også større krav til sig selv. Det hele skal nås lidt hurtigere, endnu bedre og i større omfang end tidligere.
Som en konsekvens af et øget fokus på resultater og effektivitet er lederens rolle også ændret. For at sikre at mål sættes og nås, har mange ledere fået travlt med at rapportere og måle på resultater. En opgave der desværre har taget tid fra deres vigtigste rolle - at lede.
Det har mange steder betydet medarbejdere, der arbejder i blinde og enten ikke har konkrete mål at gå efter eller ikke har forstået prioriteringen og vigtigheden af de enkelte arbejdsopgaver. Medarbejdere der forsøger at træde vande i stedet for at svømme fremad. Eller i værste fald går helt ned med flaget og melder sig syge.
Hvordan mindsker man sygefraværet?