– Jeg er ikke sikker på, han har ret. Dels er håndværksvirksomheder organiseret i foreninger, som hjælper til inden for denne dagsorden. Dels findes der databaser, hvor CO2-udledningen bliver forbundet med bestemt vare. Selvfølgelig skal det ind i bogholderi- eller lagerstyringssystemet, men mere kompliceret er det ikke, siger hun.
Kommunens administration påpeger, at en kommende national CO2-afgift, der forventes at blive indfaset fra 2025, vil gøre det muligt at udregne, hvor meget leverandører belaster klimaet.
”CO2-afgiften betyder, at alle virksomheder på det tidspunkt, hvor skattereformen tænkes endeligt indfaset, vil skulle opgøre CO2, og betale en afgift svarende til den branche, de tilhører. For regionskommunen vil dette betyde, at der på det tidspunkt vil foreligge CO2-belastning på varer, anlæg og tjenesteydelser. Dette må forventes at kunne tilvejebringe den nødvendige data til at understøtte præcise CO2-regnskaber i kommunen”, skriver kommunen.
Nogle få kommuner eksperimenterer med at udregne en skyggepris for den CO2, der skal bruges til et byggeprojekt eller indkøb. På den måde kan klimaaftrykket få en plads i det samlede regnestykke. Også på dette punkt foretrækker den bornholmske administration at vente på, at der findes mere valide data til at lave CO2-opgørelser.