Inden Danmark lukkede sit luftrum for russiske fly i slutningen af februar, var der ikke noget usædvanligt i, at et russisk fly fløj igennem dansk luftrum, hvis det for eksempel skulle til Storbritannien, fortæller Flyvevåbnets operative chef.
Flere Nato-lande følger med
Når statsfly flyver i internationalt luftrum, behøver de ikke at tale på radioen eller identificere sig elektronisk. De kan flyve frit. Udfordringen for de omkringliggende lande er, at de gerne vil vide, hvad det er for nogle statsfly, der flyver i internationalt luftrum uden at identificere sig. I den konkrete sag ville blandt andet Danmark gerne vide, hvad det var for et fly, der fløj over Østersøen.
– Det er for at bevare nationernes integritet og i sidste ende også være klar til at reagere, hvis de kommer ind i vores luftrum. Det sker for god ordens skyld utrolig sjældent, og det er ikke noget, man regner med, men vi forbereder os på det ved at have fly, siger Søren Andersen.
Danmark har et tæt samarbejde med andre Nato-lande. Det betyder, at radarbilleder fra Danmark, Litauen, Polen og Tyskland går ind i det samme system, så man har en fælles dataskærm, man kan se på.