– Det er faktisk en historie med omvendt fortegn. Jeg skulle på efterskole, hvor jeg havde valgt film og teaterproduktion som liniefag. Sådan noget, hvor man opererer bag scenen og skal få tingene til at spille. Det var en rimelig særlig linie, som de ikke har særlig mange steder. Men så et halvt år før jeg skulle starte, så ringede de og sagde, at den linie, jeg havde valgt, var blevet nedlagt, men jeg kunne nå at vælge om. Så ville jeg egentlig vælge idrætslinien, men den var lige blevet lavet om til sådan noget adventure, og det var bare slet ikke noget for mig. Det var musik egentlig heller ikke. Jeg havde gået til guitar i tredje klasse, men det fangede mig ikke rigtig. Men man kunne sagtens være med på musiklinien, selvom man ikke rigtig kunne noget, så det blev den, jeg valgte.
– Og så fangede det mig fuldstændig, og det endte jo med, at jeg brugte alle mine vågne timer i musiklokalet, og siden har jeg simpelthen fået så mange fællesskaber igennem musikken. Så man kan faktisk sige, at hvis den linie ikke var blevet nedlagt, så var jeg nok ikke blevet musiklærer.
Hvilken slags musiklærer er du?
– Jeg synes, det er så fantastisk, at kunne sætte musikken fri. Man kan ikke spille forkert, når man spiller musik med mig. På samme tid er jeg også akademiker, og jeg mener, at man kan lære noget af teorien. Jeg har selv brugt tid på at studere nodebilleder og haft en rigtig god oplevelse med det. Så det er jo ikke fordi, vi terper nodelærer, men hvis lidt teori lige kan give mening ind i sammenhængen, så synes jeg, det giver mere værdi.
– Det handler om at få folk til at føle sig trygge med et instrument og turde udtrykke sig med det, og at gøre det i en sammenhæng, hvor det ikke nødvendigvis skal lyde godt, men det skal lyde rigtigt. Det er skønt, hvis det svinger godt, men det vigtigste er at give eleverne en tryghed og en måde at udtrykke sig på.