– Jeg synes, det er så fantastisk, at kunne sætte musikken fri. Man kan ikke spille forkert, når man spiller musik med mig. På samme tid er jeg også akademiker, og jeg mener, at man kan lære noget af teorien. Jeg har selv brugt tid på at studere nodebilleder og haft en rigtig god oplevelse med det. Så det er jo ikke fordi, vi terper nodelærer, men hvis lidt teori lige kan give mening ind i sammenhængen, så synes jeg, det giver mere værdi.
– Det handler om at få folk til at føle sig trygge med et instrument og turde udtrykke sig med det, og at gøre det i en sammenhæng, hvor det ikke nødvendigvis skal lyde godt, men det skal lyde rigtigt. Det er skønt, hvis det svinger godt, men det vigtigste er at give eleverne en tryghed og en måde at udtrykke sig på.
Hvad er det musikken kan som højskolefag?
– I forbindelse med nogle podcasts om højskolesangbogen lavede jeg et interview med blandt andet Knud Romer, hvor han sagde, at det er pissevigtigt, at vi bemægtiger os en udtryksform. Om det er at snitte træfigurer, lave keramik eller om det er en anden form for kunstnerisk proces. Her er musikken en fundamental måde at udtrykke sig på. Uanset om man spiller musik eller ej, så tror jeg at det er en udtryksform, man næsten ikke kan komme udenom. Det rammer bare.