Han var en trafikkens 'frihedskæmper'

Han var en trafikkens 'frihedskæmper'
Vognmand Jørgen Andersen (i midten) fotograferet sammen med tidligere amtsborgmester Jens Brandt (tv) og tidligere borgmester i Rønne Kommune, Johannes Schou, da Bornholmstrafikken i januar 2007 lagde lokale til markeringen af Bornholmerbussens 25 års jubilæum.
NYHED | ABONNENT | 19. AUG 2022 • 08:22
Holger Larsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
19. AUG 2022 • 08:22

Vognmand Jørgen Andersen døde pludselig, 78 år, og det store spørgsmål er nu, hvad der sker med Bornholmerbussen.


Jørgen Andersens busvirksomhed startede i 1967, da han solgte sin personbil og købte en brugt bus, fordi han mente, at der manglede en bybusrute i Ballerup.

Virksomheden udviklede sig siden med flere ruter og flere busser. Da Jørgen Andersen havde flest, var han oppe på 48 busser.

Ideen til Bornholmerbussen fik han på en flyvetur til Bornholm:

– Jeg så damperen dernede på vandet på vej til Ystad, og jeg tænkte, hvordan f.... kommer de videre til København? Og jeg så i køreplanen, at toget kørte 10 minutter før, færgen kom i havn. Det så jo helt tosset ud. Så jeg tænkte, jeg prøver at lave en busrute. Og det tog jo mange år, før jeg fik så mange passagerer, at det hang sammen, fortalte Jørgen Andersen i et interview i Bornholms Tidende i forbindelse med hans 70 års fødselsdag i oktober 2013.

Da havde Jørgen Andersen ingen tanker om at gå på pension, og det nåede han heller ikke, inden han døde tidligere på ugen, 78 år.

Siden 1981

Det var i december 1981, at Bornholmerbussen kørte sin første tur, og selv om der har været mange bump på turen, er den stadig i gang godt 40 år senere, i dag med hård konkurrencen fra Kombardo Expressen.

Det store spørgsmål nu er, hvad der sker herefter, for Jørgen Andersens virksomhed blev drevet som en enkeltmandsvirksomhed.

– Hans dødsfald kom så pludseligt. Nej, der er ikke kørt nogen i stilling til at overtage, siger Jørgen Andersens svoger, Søren Brorsen fra Frederikssund.

Jørgen Andersen kom fra Herlev, han var gift et par gange og har voksne tvillinger fra et af sine ægteskaber, fortæller Søren Brorsen.

– Jeg var gift med Jørgens søster, der døde for nogle år siden, og jeg har kendt Jørgen i 50 år. Vi har altid været meget gode venner og støttet hinanden, siger Søren Brorsen.

Passagerforeningen håber

Ann Hartl, formand for Bornholms Passagerforening, har dog et håb om, at Bornholmerbussen kan køre videre:

– Jørgen har tidligere sagt, at "jeg kører det her, til jeg falder om". Men jeg kan heller ikke forestille mig andet, end at Jørgen har taget hånd om, at virksomheden kunne køre videre efter ham. Det var jo meget vigtigt for ham, og han kæmpede hårdt for det, at fastholde sin forretning, siger Ann Hartl.

– Vi har altid haft gode relationer. Vi har også haft diskussioner om, hvad der kunne gøres anderledes, og vi har nogle gange også været efter ham. Han havde jo sin særlige måde at gøre tingene på. For ham var det vigtigt, at det var linjebustrafik. Han ville ikke køre med store dobbeltdækkere, rejsebusser med toilet og alt det der. Mange mennesker syntes ikke, at man kunne stå op i en bus fra København til Ystad. Men busserne var jo godkendt til ståpladser. Der var det Jørgens holdning, at hvis man ikke syntes om det, var der jo andre tilbud, siger Ann Hartl.

– Jeg har altid sagt, at det var et ærligt tilbud, og Bornholmerbussen er et vigtigt tilbud til bornholmerne. Bornholmerbussen har ikke fået den passagerfremgang, som der måske var håb om med de lavere billetpriser, men man har fastholdt sine passagerer. Så der er et passagergrundlag, og det er flot. Det ville være ganske bedrøveligt, hvis Bornholmerbussen pludselig ikke var der mere, siger Ann Hartl.

Mange kampe

Jørgen Andersen drev busselskab i cirka 55 år, og også med en del succes, selv om han i stort set alle årene havde kontroverser med myndigheder og konkurrenter.

– Jørgen var en trafikkens "frihedskæmper" og systemkritiker. Han kæmpede mange kampe, og det kostede ham dyrt, siger Søren Brorsen, der også mener, at Jørgen Andersen ofte er blevet dårligt behandlet.

– Jeg har mange gange sagt til ham: "Glem det, kom videre i livet". Men det ville han ikke. Man skal tænke på, at de ruter, han har sat i gang, er noget, han selv har opfundet og er gået i gang med. Og så er han blevet kvalt. Det startede allerede, da han lavede busruter i Ballerup og Skovlunde og andre steder. Bum, så kom HT, så skulle han stoppe. Og sådan fortsatte det, siger Søren Brorsen.

– Han havde også store problemer med at få tilladelse til at komme i gang med Bornholmerbussen. Da det var lykkedes, startede DSB med en rute, og Jørgen mistede en masse passagerer og penge.

– Jeg tror, at mange af de ting har slidt ham op. Hans hjerteblod var Bornholm, som han var meget glad for. Han var på Bornholm mange gange, og han sørgede også for at leje sommerhus til mig og min kone, fortæller Søren Brorsen.

Jernbaneentusiast

Jørgen Andersen boede på en gård i Smørum ved siden af Restaurant Kongemosen, som han åbnede for cirka 15 år siden.

– Det er et ganske pragtfuldt sted, hvor han havde en togbane i haven, som man kunne køre rundt på, siger Søren Brorsen.

Jørgen Andersens egen jernbane var etableret med skinner og materiel fra den tidligere tipvognsbane fra Hasle Klinker til Hasle Havn.

Jørgen Andersen var en stor jernbaneentusiast. Han havde bygget en stor modeljernbane i sit hjem og var i 2014 idémanden bag modeljernbanen, som blev stillet op i færgeterminalen i Rønne.