Detaljer i aftale mellem Israel og Libanon kendes ikke umiddelbart. Ifølge Rubio venter der meget arbejde.
USA's udenrigsminister, Marco Rubio, meddeler fredag, at der er kommet en rammeaftale på plads mellem Israel og Libanon.Meldingen kommer efter forhandlinger i Washington D.C, hvor USA har været mægler.
Trods en våbenhvile har der været fortsatte kampe mellem Israel og den libanesiske milits Hizbollah, og med den seneste aftale gøres et nyt forsøg på at få indstillet beskydningen.
Ifølge Rubio skal aftalen være en begyndelse på at "etablere en ramme for varig fred og sikkerhed". Det siger ministeren under en underskriftsceremoni ifølge nyhedsbureauet AFP.
- I dag har vi taget det første skridt i det, der utvivlsomt bliver en svær rejse, men en vigtig, afgørende og nødvendig en af slagsen, siger Rubio ifølge Reuters.
Med ved underskrivelsen var Libanons ambassadør i USA, Nada Moawad, og hendes israelske modstykke, Yechiel Leiter.
Detaljerne i rammeaftalen kendes ikke umiddelbart, og det fremgår ikke, hvordan den adskiller sig fra en våbenhvile indgået 16. april.
I hvilket omfang Hizbollah-militsen er klar til at overholde aftalen, er også uklart.
Hizbollah-politikeren Hassan Fadlallah advarer de libanesiske myndigheder mod at forsøge at håndhæve aftalen. Han siger ifølge mediet Al Mayadeen, at det ikke vil være muligt for dem, medmindre de "går i borgerkrig" med støtte fra USA.
Kort efter indgåelsen af rammeaftalen siger Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, at Israel forbliver i Sydlibanon, indtil Hizbollah er afvæbnet. Det skriver AFP.
Hizbollah trak Libanon ind i den regionale konflikt i Mellemøsten den 2. marts, efter at Israel og USA få dage før havde indledt en omfattende krig i Iran.
Hizbollah er allieret med Iran, og militsens angreb førte til modangreb fra Israel fra både luften og på jorden.
Over 4000 mennesker er blevet dræbt i Libanon ifølge det libanesiske sundhedsministerium, og over en million er blevet fordrevet under den israelske offensiv.
Israels dødstal fra denne runde af kampe med Hizbollah omfatter mindst 32 soldater og fire civile. Hizbollah kommer ikke med tal for, hvor mange soldater der er blevet dræbt, men ifølge Reuters drejer det sig om flere tusinde.
/ritzau/