EU-Domstolen begrænser sociale mediers brug af personlige brugerdata

4. OKT 2024 • 14:13UDLAND

Sociale medier som Facebook får med ny dom begrænset deres mulighed for at bruge persondata til reklameformål.

Stop med uhæmmet at bruge personlige data til at målrette reklamer.

Det er populært sagt budskabet fra EU-Domstolen. Fredag greb domstolen ind over for sociale mediers brug af persondata til reklameformål.

Når det sker "uden tidsbegrænsning og uden skelnen mellem datatyper", så er det i strid med EU's generelle databeskyttelsesforordning (GDPR). Det fastslår domstolen ifølge det tyske nyhedsbureau dpa.

Den konkrete sag blev anlagt af den østrigske databeskyttelsesaktivist Max Schrems.

Han har tidligere vundet to store retssager mod Facebook, der har betydning for brugen af data.

I den aktuelle sag gik Schrems til en østrigsk domstol. Målet var at få stoppet Facebooks håndtering af hans personlige oplysninger.

Situationen opstod, efter at Schrems offentligt havde talt om sin homoseksualitet. Han klagede over, at Facebook brugte oplysningen til blandt andet reklame rettet personligt mod ham.

Den østrigske højesteret endte med at bede EU-Domstolen om hjælp til en fortolkning af EU-reglerne på området.

Ifølge de såkaldte GDPR-regler må virksomheder kun i begrænset omfang og tidsrum bruge data til personliggjorte reklamer. Det skal beskytte brugerne af blandt andet sociale medier.

Det hjalp Schrems til at vinde sagen.

Dommen præciserer, at "en udtalelse om (Schrems', red.) seksuelle orientering i forbindelse med en offentlig paneldiskussion ikke giver operatøren af en online social netværksplatform tilladelse til at behandle andre data vedrørende hans seksuelle orientering".

Ifølge Schrems' advokat, Katharina Raabe-Stuppnig, vil dommen betyde, at Meta kun må bruge en lille del af selskabets datapulje til reklameformål.

Det gælder ifølge advokaten også selvom brugeren har givet samtykke til reklamer.

- Vi er meget glade for afgørelsen, selv om den i høj grad var forventet, siger Katharina Raabe-Stuppnig ifølge dpa.

Meta er selskabet bag blandt andet Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger.

/ritzau/dpa

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT