De første passagerer stiger på rekordlangt tog til Tyskland
Mandag eftermiddag kører et af de nye EuroCity-tog for første gang fra København mod den tyske storby Hamburg.
De første passagerer satte sig mandag ind i DSB's nye EuroCity-togvogne, der kører fra København med kurs mod Hamburg i Tyskland.Det skriver DSB i en pressemeddelelse.
Toget kørte fra Københavns Hovedbanegård klokken 14.11 og stopper ved de danske byer Ringsted, Odense, Kolding og Padborg, inden det kører ind på perronen på Hamburg Hauptbahnhof mandag aften klokken 19.00.
De første otte EuroCity-vognstammer er blevet leveret og vil gradvist blive sat i drift på strækningen mellem København og Hamburg i de kommende måneder.
Togene er beregnet til international togtrafik, og DSB har i de seneste år oplevet en stigende interesse fra kunderne.
- Fra 2023 til 2024 steg antallet af rejsende med 22 procent, og væksten fortsætter. Så vi glæder os til at byde de mange rejsende velkommen i de nye togvogne, siger kommerciel direktør i DSB Jens Visholm ifølge pressemeddelelsen.
EuroCity-toget er med 209 meter og 492 passagerpladser DSB's længste tog.
DSB forventer, at yderligere otte vognstammer vil blive leveret i løbet af 2026 og 2027, fremgår det.
En vognstamme består af 15 vogne med i alt 492 passagersæder fordelt på 442 standardsæder og 50 sæder på første klasse.
Kørehastigheden er op til 200 kilometer i timen.
Togene kører i første omgang fra København til Hamburg via Storebælt, men fra 2029 vil vognene køre via Femernbælt-tunnelen, skriver DSB på sin hjemmeside.
EuroCity-vognene er produceret af den spanske togproducent Talgo, der modtog en bestilling på otte EuroCity-tog i 2020.
I 2023 udvidede DSB ordren med 16 styrevogne, der skal betjene lokomotivet i vognstammens ene ende. DSB bestilte i samme omgang yderligere otte vognstammer.
/ritzau/
