Prispres medfører faldende overskud hos Ryanair
Ryanair fløj med ni procent flere passagerer i det seneste kvartal, men indtægterne steg ikke tilsvarende.
Luftfartsselskabet Ryanair øgede sin markedsandel og antallet af passagerer i det seneste kvartal, men det skete på bekostning af overskuddet.Det irske selskab omsatte for 5,07 milliarder euro i andet kvartal af det forskudte regnskabsår 2024/25, hvilket er en forbedring på tre procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Antallet af passagerer steg da også med ni procent til 59,8 millioner kroner, men det var altså ikke nok til at øge overskuddet, der endte på 1,43 milliarder euro, svarende til et fald på seks procent.
Ryanair har nemlig en politik om hellere at ville fylde et fly end at flyve med tomme sæder. Og når det kniber med at få solgt en afgang, så sænker man priserne.
Det betød, at den gennemsnitlige billetpris faldt med syv procent til 61 euro.
Kvartalet har igen også været plaget af problemerne hos Boeing, der står for at bygge alle nye Ryanair-fly.
Udfordringer med mangelfuld kvalitetskontrol og strejke blandt personalet hos den amerikanske flyproducent har betydet, at Boeing ikke har leveret de 737 Gamechanger-fly, som var aftalt.
Ryanairs administrerende direktør, Michael O'Leary, forventer ikke bedring på den front den kommende tid.
- Selv om vi fortsat arbejder med Boeings ledelse for at accelerere leveringen af nye fly forud for næste års højsæson, er risikoen for yderligere forsinkelser fortsat høj, siger han i en pressemeddelelse.
Jacob Pedersen er aktieanalysechef i Sydbank med speciale inden for luftfart.
Han mener ikke, at det faldende overskud i Ryanair er en advarselslampe om, at selskabet er på den gale vej.
- Vi skal huske på, at vi havde en overnormal situation for et års tid siden, hvor rejselysten var ufatteligt høj, og priserne derfor var skruet op.
- Nu er de nede i et mere normalt leje, og forbrugerne er mere prisfølsomme, men Ryanair tjener stadig masser af penge, siger han.
Jacob Pedersen vurderer også, at Ryanair står solidt forankret, selv om billetpriserne og forbrugslysten skulle falde yderligere.
- Tidevandet falder aldrig så lavt hos Ryanair, som det gør andre steder. Lufthansa og Air France-KLM har været nødt til at iværksætte effektiviseringsprogrammer for at få deres forretning tilbage på sporet, men der er man et helt andet sted hos Ryanair.
- Her går de bare og venter på, at Boeing leverer de aftalte fly, så de kan vokse videre, siger Jacob Pedersen.
/ritzau/