Ny afgift gør det dyrere at gå i supermarkedet fra onsdag
1. oktober træder der en ny emballageafgift i kraft i Danmark, der betyder prisstigninger i supermarkeder.
Fra onsdag kan det blive dyrere at tage en tur i supermarkedet.1. oktober træder der nemlig en ny emballageafgift i kraft i Danmark, som medfører prisstigninger i danske supermarkeder.
Den nye afgift, der også bliver kaldt det udvidede producentansvar, stammer fra et EU-direktiv.
Det betyder kort sagt, at virksomhederne nu selv skal betale for håndteringen af den emballage, de bruger til deres varer.
De Samvirkende Købmænd, der repræsenterer godt 1500 danske supermarkeder og købmænd, advarer om, at regningen kommer til ende hos forbrugerne.
- Alle er enige i princippet om, at forureneren skal betale. Men måden vi indfører det på i Danmark, betyder, at det bliver en dyr omgang - ikke mindst for forbrugerne, siger administrerende direktør Jannik Nytoft i en pressemeddelelse.
Hos Coop ville der allerede fra onsdag være prisstigninger på udvalgte varer, bekræfter informationsdirektør Jens Juul Nielsen.
- I kroner og ører er det ikke meget, men i det hele vil det kunne mærkes, siger han.
Stigningen i prisen vil ligge i omegnen af 1,5 procent, lyder det.
Det samme gælder for Rema 1000, der også sætter priserne op på udvalgte varer fra 1. oktober.
Det fortæller kommunikations- og ansvarlighedsdirektør Jonas Schrøder til TV 2.
- Vi ønsker ikke at gøre det dyrere overhovedet. Men hvis ikke vi sætter priserne op, ville vi tabe millioner på det hver eneste uge, siger han.
På supermarkedets hjemmeside er der allerede nu varslet nye priser.
En liter mælk fra butikkens eget mærke går for eksempel fra at koste 12,5 kroner til at koste 12,68 kroner. Det er en stigning på lidt under 1,5 procent.
Tilbage i august advarede Salling Group, der blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka, også om, at afgiften kunne betyde prisstigninger.
Henrik Vinther Olesen, der er kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling, kaldte det i et interview med Avisen Danmark en "potentiel milliardregning, der i sidste ende kan havne i kundernes indløbskurv".
Aftalen om implementeringen af afgiften blev indgået i august 2022.
Regeringen præsenterede i september i år en række tiltag, der har til formål at reducere virksomhedernes omkostninger i forbindelse med afgiften.
Man vil blandt andet mindske det gebyr, som virksomhederne skal betale.
/ritzau/