Mærsk blev advaret om risiko to dage før angreb i Det Røde Hav
Søværnskommandoen advarede Mærsk om mulig øget risiko i Det Røde Hav to dage før angreb, skriver Berlingske.
Mærsk blev advaret om øget risiko for angreb i Det Røde Hav to dage før et af rederiets skibe blev angrebet i december.Det skriver Berlingske på baggrund af en aktindsigt i et dokument fra Søværnskommandoen.
Kommandoen gjorde i et brev til flere medarbejdere i Mærsk den 12. december opmærksom på, at der var en mulig øget risiko for handelsskibsfart i den sydlige del af Det Røde Hav og Bab el-Mandeb-strædet.
- Risikoen er stadig til stede, og de danske myndigheder følger udviklingen og situationen, skriver Søværnskommandoen i brevet ifølge Berlingske.
14. december havde et missil kurs mod et af rederiets skibe, men ramte ikke. Kort efter angrebet blev besætningen meldt i sikkerhed.
Houthibevægelsen, som har kontrol over store dele af det nordlige Yemen, tog ifølge nyhedsbureauet Reuters skylden for angrebet på Mærsk-skibet.
I et skriftligt svar til Berlingske skriver Mærsk, at selskabet er i løbende dialog med både danske og internationale myndigheder og tager højde for alle sikkerhedsvurderinger.
- Alle beslutninger er blevet nøje overvejet og kun implementeret med sikkerheden for vores skibe, besætning og vores kunders last for øje, skriver Mærsk til avisen.
Dagen efter angrebet på Mærsk-skibet blev endnu et handelsskib angrebet i området. Det fik Mærsk til at sætte al sejlads i Det Røde Hav på pause. I stedet begyndte rederiet at sende skibe syd om Afrika.
Ifølge houthierne sker angrebene i solidaritet med palæstinenserne i krigen mellem Israel og den militære bevægelse Hamas.
Efter Mærsks beslutning om at sætte en midlertidig stopper for sejlads gennem Det Røde Hav fulgte en række af verdens største rederier trop.
Mellem jul og nytår i 2023 begyndte Mærsk dog igen at sejle gennem Det Røde Hav.
30. december blev endnu et Mærsk-skib angrebet i Bab al-Mandeb-strædet. Her blev skibet "Maersk Hangzhou" ramt af et missil og morgenen efter forsøgt bordet af både kontrolleret af houthibevægelsen.
Siden har der været adskillige angreb på handelsskibe i området.
Uroen har sendt fragtraterne i vejret, hvilket også er med til at sende rederiernes indtjening op.
Senest meddelte Mærsk 1. august, at situationen i Det Røde Hav betød, at selskabet nu tror på højere indtjening i 2024.
Derfor opjusterede selskabet sine forventninger med to milliarder dollar, så det nu tror på et driftsresultat på mellem tre og fem milliarder dollar. Det svarer til mellem cirka 20,8 og 34,6 milliarder kroner.
/ritzau/