Elselskab beskyldes for vildledning med udsagn om gratis strøm

17. SEP 2024 • 11:29ERHVERV/POLITIK

Elselskabet Modstrøm har uberettiget ændret prisen på sine kunders elaftaler, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Kunder hos elselskabet Modstrøm er blevet vildledt med udsagn som "gratis strøm om natten".

Det vurderer Forbrugerombudsmanden, fremgår det af en pressemeddelelse.

- Når en virksomhed markedsfører et produkt som gratis, må det ikke koste forbrugeren andet end ”uundgåelige omkostninger”, lyder det i begrundelsen.

- Da forbrugere, som købte ”gratis strøm om natten”, skulle betale net- og systemydelser, som ikke er uundgåelige omkostninger, vurderer Forbrugerombudsmanden, at det har været vildledende.

Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på Modstrøms markedsføring, efter at en række kunder havde indsendt klager.

Det vurderes samtidig, at selskabet uberettiget har ændret prisen på sine kunders elaftaler. Prisændringerne fandt sted i februar 2022.

Ifølge Forbrugerombudsmanden var vilkårene for at ændre prisen urimelige og derfor også ugyldige.

Det er ikke første gang, at Modstrøm er i myndighedernes søgelys.

Så sent som i november afgjorde Forsyningstilsynet, at fire ud af otte elhandelsvirksomheder havde overtrådt reglerne om at betale kundernes tilgodehavende tilbage, når kunder havde skiftet elselskab.

Tilsynet havde undersøgt, om blandt andet Modstrøm havde overholdt tidsfristen for slutafregning, samt om selskabet tilbagebetalte eventuelle tilgodehavender i forbindelse med slutafregningen.

Det førte til et påbud til selskabet.

Modstrøm meddelte i den forbindelse, at selskabet havde ændret sine procedurer for at overholde reglerne på området.

I en ældre sag fra 2019 fik elselskabet en løftet pegefinger - også dengang fra Forbrugerombudsmanden - i en anden sag om vildledning.

Det skete, efter at forbrugere havde oplevet, at sælgere i fire selskaber - heriblandt Modstrøm - havde ringet til dem og givet urigtige eller vildledende oplysninger.

Modstrøm havde i den sag fået 18 klager.

Forbrugerne havde blandt andet fået forkerte oplysninger om priser og mulige besparelser.

Nogle af forbrugerne havde også fået indtryk af, at de blot havde takket ja til at modtage information fra selskaberne, men efterfølgende modtog både regninger og rykkere.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT