”Timeantallet i 10. klasse gør, at det kan lade sig gøre med en sådan mødetid. Det kan det ikke for andre klassetrin, fordi de i så fald så får forlænget skoledagen markant ud på eftermiddagen. Det vil ikke være hensigtsmæssigt. Det er vi ret sikre på, at de fleste vil sige nej tak til,” siger Jesper Jørgensen.
Selvkørende
De gode resultater hænger også sammen med den alder, som eleverne har i 10. klasse, forklarer Jesper Jørgensen
”De er landet god.t i deres teenagetid og er mere på vej mod at blive unge voksne. De er ikke så trætte om morgenen, når de møder ind, og det er lettere for dem at komme afsted til skole. De har en alder, hvor forældrene ikke længere behøver være dem, der vækker dem og har morgenmaden klar. De kan selv stå op og komme afsted. Derfor passer det også godt ind i mange familiers morgenmønster, og det er på en eller anden måde også en del af fortællingen, at eleverne har haft indflydelse på beslutningen om mødetid kl. 9. De er meget positivt stemt overfor det, og det passer også ind i den forskning, der viser, at teenagere bare arbejder anderledes. Deres opvågningshormon er lidt anderledes skruet sammen.”
Et spørgsmål om geografi