– Når først du har boet i Sverige, kender systemet dig og dine børn, og det kan måske beslutte, at børnene stadig hører til i Sverige, så de har jurisdiktion over dem. Der er historier om, at det er sket. Jeg føler mig genret tryg. Men jeg har det ikke godt med, at mit navn optræder i forbindelse med hjemmeundervisning, fortæller kvinden.
Skolen fjernede nysgerrigheden
Hendes søn gik i skole i Sverige og havde søde lærere. Men hun oplevede selve skolesystemet som meget strengt. Hun konstaterede, at der var større evalueringer af eleverne, og at der var ikke plads til, at de kunne udfolde sig.
– Vi så, hvad det svenske skolesystem gjorde ved børn. Det tager nysgerrigheden fra dem. Systemet er i strenge kasser. Min ældste sagde, at han gerne ville lave mere, men fik at vide, at der ikke var mulighed for det i skolen. Alle børn skal lære det samme på den samme tid. Han kom hjem og var vred, ked af det og kedede sig i en grad, så han heller ikke gad lave noget særligt derhjemme. Så er det ikke skægt at gå i skole, siger kvinden.