Tidende: Tro på fremtiden trods et økonomisk set barskt år

Tidende: Tro på fremtiden trods et økonomisk set barskt år
Bornholms Tidendes bestyrelse ved starten af generalforsamlingen på Bornholms Tidende torsdag eftermiddag. Fra venstre: Bestyrelsesformand Peter Brandt Koefoed, næstformand Peter Wesløv, Daniel Barslund, Anette Vestergaard, Dorit Bjerregaard og Michael Bjerregaard. Foto: Torben Østergaard Møller
ERHVERV | Torsdag 21. april 2022 • 15:30

I sin beretning på torsdagens generalforsamling i Bornholms Tidende konstaterede bestyrelsesformanden blandt andet, at den trykte avis stadig er en hjørnesten, men sagde samtidig, at tiden hvor dagens højdepunkt var, når avisen landede i postkassen, er forbi. Derfor er den digitale udvikling vigtig.


Der har torsdag eftermiddag været generalforsamling i Bornholms Tidende. Vi bringer her bestyrelsesformand Peter Brandt Koefoeds mundtlige beretning i fuld længde:

 

– Endnu et år er gået, et år som har været et voldsomt turbulent år for vores avis. Bedst som vi troede, at coronaen var overstået, vendte den stærkt tilbage igen i første halvår af 2021. Konsekvensen af det var et svagt annoncemarked i 1. halvår og deraf følgende svag økonomi for Bornholms Tidende i første halvår.

– Tirsdag den 5. januar 2021 trykte vi den sidste avis på eget trykkeri. 165 års avishistorie var slut. En beslutning der er ærgerlig, men en naturlig konsekvens af udviklingen og grundlaget for at drive en avis. I dag får vi trykt avisen i Slagelse, hvilket har den konsekvens, at vi har deadline klokken 16 for den trykte avis, til udgivelse dagen efter klokken 14. Det er et set up, som ikke er tilfredsstillende, og som der bliver arbejdet intenst på at få ændret.

– I marts måned måtte vi tage afsked med chefredaktør Øjvind Hesselager. Det er altid beklageligt at slutte samarbejdet efter kort tid, men det er vigtigt for Bornholms Tidende og medarbejdere, at matchet mellem medarbejdere og ledelse er rigtigt. Nanna Krogh, vores redaktionschef, stod endnu engang klar til at påtage sig rollen som konstitueret chefredaktør, indtil der blev ansat ny chefredaktør. Tak for det, Nanna.

– I august 2021 lykkedes det os at få solgt rotationen. Det er ikke ligefrem sælgers marked for brugte rotationer for tiden. Indtrykket er, at overalt i verden bliver der lukket trykkerier, og de trykkerier, der er tilbage, trykker for mange forskellige publikationer. Men det lykkedes, og her i februar 2022 blev den sendt til et trykkeri i Riga. De får i hvert fald en rotation, der er passet til punkt og prikke og som kan producere mange år i endnu.

Ny chefredaktør

– Efter at Øjvind Hesselager stoppede i marts måned gik bestyrelsen i gang med at søge efter en ny chefredaktør. Heldigvis var der et rigtig stærkt ansøgerfelt, og valget faldt på Kristoffer Gravgaard. Kristoffer kommer fra en direktør stilling i Ritzaus Bureau A/S og har sine styrker både på det journalistiske, digitale og det kommercielle plan. En egenskab der er vigtig i en forholdsvis lille medievirksomhed, hvor den daglige økonomi fylder meget i hverdagen. Der skal lyde et stort velkommen til dig, Kristoffer. Du har allerede på den korte tid, du har været på Bornholms Tidende, sat dit fingeraftryk på avisen. Tak for det.

– I september 2021 blev lejemålet ledigt efter Galleri Rasch i Nørregade, og pakkeriet kunne flytte fra Lillevangsvej til Nørregade. Derved er alle aktiviteterne samlet i Nørregade. Lidt tankevækkende at virksomheden er tilbage i Nørregade, som den var i 1950, da bygningerne her blev bygget.

– I 2021 havde vi kommunalvalg, og her i Kieffers kælder havde vi fem vælgermøder, og i Aakirkebyhallerne havde vi et samarbejde med TV 2/Bornholm omkring livepræsentation. På selve valgaftenen var Bornholms Tidende repræsenteret på Green Solution House sammen med TV 2 og DR. Et rigtigt godt samarbejde med TV 2, som vi sætter stor pris på.

Et barskt år

– Økonomisk har 2021 også været et barskt år. I september 2021 blev en større spareplan sat i værk. Tilpasning og ændring af arbejdsopgaver har udmøntet sig i en spareplan på 2,5 millioner kroner. Selv med kraftige tilpasninger i virksomheden er det ikke alle omkostningsreduktioner, der udmønter sig på bundlinjen med det samme. I regnskabsåret 2021 er der cirka 1,2 millioner kroner i afledt omkostning i forbindelse med tilpasning af virksomheden. Resultatet for 2021 lander på minus 2,5 millioner kroner. Et resultat der ikke er tilfredsstillende, men som også afspejler, at det er en meget svær branche at drive virksomhed i.

– Tak til annoncørerne! I efteråret tog Christian Froberg Dahl fra Ekkodalshuset initiativ til at samle 88 annoncører i en fælles annonce for at understøtte avisen økonomisk. Stor tak for det. Der er ingen tvivl om, at skal avisen kunne overleve på langt sigt, så er det vigtigt, at hele Bornholm bakker op omkring avisen, det gælder både abonnenter og annoncører.

– Til gengæld skal avisen leve op til abonnenternes og annoncørernes forventninger. Bornholms Tidende skal være stedet, hvor alle kan komme til orde og deltage i den samfundsskabende debat. Ikke mindst i disse tider, hvor den geopolitiske situation er ustabil, har det aldrig været vigtigere med en redigeret uafhængig avis. Heldigvis kan vi holde vores læsertal som en af de få aviser i Danmark. Bornholms Tidende har cirka 26.000 læsere om ugen, hvilket bevidner hvor stor rolle Bornholms Tidende har på Bornholm.

Fremtiden for Tidende

– Bornholms Tidende er sammen med alle andre lokale dagblade i Danmark igennem en kæmpe stor transformation i disse år. Tiden, hvor højdepunktet på dagen var, når avisen kom i postkassen, den er forbi. I dag udkommer nyheder løbende, og Bornholms Tidende er nødt til følge med udviklingen.

– Og det gør Bornholms Tidende! I dag udkommer dagligt nyhedsmail cirka klokken 8, dagens avis er klar på nettet klokken 19 og tidende.dk bliver løbende opdateret med nyheder. Den trykte avis er stadig en hjørnesten i Bornholms Tidende, men det er klart, at den trykte avis aldrig kan være lige så hurtigt fremme med nyheder som de digitale produkter. Derfor bliver den trykte avis mere og mere de dybdegående temaers plads. I dag er lørdagsavisen et godt eksempel på dette. Her er der læsestof til hele weekenden og forhåbentlig til alle i husstanden.

– Bornholms Tidende får cirka tre millioner kroner om året i mediestøtte. I nyhedsverdenen er det ikke meget. Sammenlignet med de store DR og TV 2 og regionerne er det en dråbe i havet. Derfor skal Bornholms Tidende finde sit eget ståsted i den fremtidige plads som lokalt dagblad. Bornholms Tidende skal tjene sine penge selv, på kommercielle vilkår. Det kræver, at grundbasen af abonnenter er i orden, for øjeblikket er målet at få 9.000 betalende abonnenter om året. Et ambitiøst mål, men ikke urealistisk taget i betragtning af, hvor mange mennesker der har relation til Bornholm. Her tænkes på eksilbornholmere og sommerbornholmere, som har veneration for og interesse i Bornholms ve og vel.

– Her til sidst skal lyde en stor tak til vores trofaste abonnenter og annoncører, uden Jer ingen avis. En lige så stor tak skal lyde til medarbejdere og ledelse på Bornholms Tidende. Vi i bestyrelsen ved, at vi forlanger hurtige tilpasninger både på personalesiden og måden, der skal laves avis på i dag. Tak for det!

Og selvfølgelig også stor tak til bestyrelsen, for en aldrig svigtende interesse for Bornholms Tidende.

FÅ ABONNEMENT